• Anonym (Dogge)

Fusk på universitetet?

Jag och en vän läser samma utbildning på universitetet. Vi har läst en termin, och ska nu börja på vår andra. Totalt ska vi läsa 3 år.

Problemet är detta, jag klarar mig rätt bra, gör mina uppgifter osv. Han klarar sig sämre. Dessutom vet jag med säkerhet att han frekvent använder AI för att klara hemskrivningar och PM. Han har också bett mig att hjälpa honom skriva uppgifter eller få läsa mina svar på seminarier och andra uppgifter, något som jag naturligtvis inte låter honom göra. 
    Nu är frågan, ska jag göra något åt detta, tex tipsa berörda lärare eller kursansvarig, eller ska jag helt enkelt skita i det eftersom han förmodligen antingen kommer åka dit tillslut, eller helt enkelt inte kommer klara det i alla fall.

• Svar på tråden Fusk på universitetet?
  • Cereal Killer
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-29 07:49:16 följande:

Kan också tillägga att vissa universitet i Sverige har numera verktyg vid rättningar som också kan upptäcka om elever använt AI eller skrivit av allt från chatgpt och då kan man åka fast för det. Jag brukar själv använda AI också när jag pluggar men jag skriver absolut inte av, utan formulerar AI:s svar med mina egna ord. 

Det är en sanning med modifikation. De där verktygen har varken särskilt hög sensitivitet eller specificitet och bör inte användas på egen hand. Sen är det ju ibland väldigt uppenbart att studenterna använt AI. Särskilt när de glömmer radera den första meningen (?Visst, här är en argumenterande uppsats om??) Skrattande

För övrigt är din metod lika mycket fusk som att stjäla texten rätt av. Man behöver inte skriva av något ordagrannt för att det ska räknas som plagiat, utan stjäl du innehållet utan att ange källa så är det plagiat oavsett. Att omformulera är ju däremot ett sätt att kringgå plagiatdetekteringen.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (juran) skrev 2024-08-29 08:34:35 följande:
    Så det är en rättighet att gå på universitet även fast man inte klarar av det? Ska det vara så i arbetslivet också sen? Att kompisen får jobba, men kollegorna för göra även hans jobb då han inte klarar det? Eller att det drabbar kunden/patienten/klienten att killen fuskat sig igenom högre utbildning?

En sån kollega/professionell vill man ha lika mycket som klåda i skrevet.

Nä, om killen inte klarar utbildningen så får han välja nåt annat i livet. Vi kan inte ha universitetsutbildade som inte ens är universitetsutbildade.
    Ja, han har rätt att försöka klara av utbildningen tills han misslyckas och ger upp. Mitt i utbildningen tar han dessutom ingens plats. Han kan inte klara en hel utbildning via chat-gpt. Kunskapsmässigt står han ju kvar på ruta ett.

Att titta på svaret för att få ledning för hur man löser ett problem är normalt. "Hur löste du det?" - Är ju ingen ovanlig fråga när folk hjälper varandra.

Att vara kompis med Judas eller Rufus har sina nackdelar. De gjorde det som de ansåg vara moraliskt rätt. Men gick ändå till historien som förrädare av värsta sort. Varför? För att de förrådde en vän. Allra längst ner i helvetet hamnade de enligt Dante.

Du borde berätta för kollegorna hur du tänker. Ingen kommer att lita på dig, du är typen som hugger vänner i ryggen. Gör du bäst i att koka ditt kaffe själv, och vara den som häller upp det dessutom.
  • Mrs Moneybags

Det är ju lärosätet som måste uppdatera sina verktyg för att komma åt de som inte klarar utbildningen utan fusk. 

De flesta verkar gå över till salstentor för att kunna examinera på ett rättvist sätt. Det tycker jag är bra. 

Om lärosätet inte gör det i det här fallet så får det stå för dem och då riskerar de att släppa ut studenter som inte har de nödvändiga kunskaperna. Tro mig, det märks när någon börjar jobba om de inte har förmågan att använda den kunskap som de säger sig ha tillgodogjort sig under 3-4 års högskolestudier. 

Du kanske kan nämna problemet i allmänna ordalag och fråga hur de kommer tillrätta med fusk osv. Jag vet inte ens om jag skulle orka gå så långt om jag var i dina skor, men du kan vara trygg med att din vän inte kommer att ha samma kompetens som du när ni är klara med utbildningen. 

• Anonym (juran)
    Anonym (Toker) skrev 2024-08-29 09:53:09 följande:
    Ja, han har rätt att försöka klara av utbildningen tills han misslyckas och ger upp. Mitt i utbildningen tar han dessutom ingens plats. Han kan inte klara en hel utbildning via chat-gpt. Kunskapsmässigt står han ju kvar på ruta ett.

Att titta på svaret för att få ledning för hur man löser ett problem är normalt. "Hur löste du det?" - Är ju ingen ovanlig fråga när folk hjälper varandra.

Att vara kompis med Judas eller Rufus har sina nackdelar. De gjorde det som de ansåg vara moraliskt rätt. Men gick ändå till historien som förrädare av värsta sort. Varför? För att de förrådde en vän. Allra längst ner i helvetet hamnade de enligt Dante.

Du borde berätta för kollegorna hur du tänker. Ingen kommer att lita på dig, du är typen som hugger vänner i ryggen. Gör du bäst i att koka ditt kaffe själv, och vara den som häller upp det dessutom.
    Genom att fuska och kanske då lyckas och kommer ut i arbetslivet med undermåliga kunskaper? 

Tycker du detsamma om kriminalitet? Nä, jag ville inte anmäla det här brottet, det är att tjalla, ingen vill va kompis med mig då...

Nä, jag är för en mer rakryggad hantering. Och framför allt så vill jag inte jobba med kollegor som inte har rätt kunskaper från sin utbildning, eller behandlas/(vara klient till någon som fuskat sig till sitt yrke. 
  • Anonym (Dogge)
    Anonym (Anonym man) skrev 2024-08-28 23:30:36 följande:

Har Ni inte riktiga tentor? Dessa brukar vara svårare att hantera än hemtentor. Dessa kommer bli en crasch and burn....

Vi har haft en salstenta hittills, och tror att han försökte fuska där också. Men oavsett så klarade han inte den, och inte heller omtentan. Vet inte när han ska försöka skriva den en tredje gång. 
  • Anonym (Dogge)
    felicityporter skrev 2024-08-28 23:37:11 följande:
    Jag har svårt att förstå hur du ens kan fråga en sådan sak? Är han din vän på riktigt? Då hade aldrig frågan ens varit aktuell. Sköt du ditt och han sitt. Ingen tycker om någon som skvallrar. Ingen. Tror du att du får en medalj? Nej. Det kommer endast leda till att andra människor kommer misstro dig.
    Fast nu handlar det ju inte direkt om att tjuvkika på grannes svar i högstadiet. I universitetsvärlden är fusk och plagiat allvarliga saker. Och med rätta eftersom vi faktiskt ska ut i ett yrkesliv som kräver vissa kunskaper. Då kan det ju till och med vara farligt om man har en person som har fuskat sig genom majoriteten av utbildningsmomenten.
    Sen är det ju rent moraliskt också. Ska det verkligen vara okej att en person fuskar medan andra ärligt sliter och gör jobbet?
  • Anonym (Dogge)
    Anonym (Toker) skrev 2024-08-29 08:02:56 följande:

Du ska alltså skvallra på en kompis för att han klarar sig dåligt i skolan? Du verkar dessutom inte vilja hjälpa honom? Var person för sig själv?

Dig vill man ju ha som kompis lika mycket som klåda i skrevet.

Nu är det ju en universitetsutbildning vi talar om, som ska generera i ett yrke. Det gör ju att det står en del på spel om det kommer ut en person i yrkeslivet som faktiskt inte kan vad som krävs. Skulle du tex vilja ha en läkare som fuskat sig genom större delen av utbildningen?
    Sen är det tänker jag också skillnad på att hjälpa en vän (vilket jag faktiskt gör, när det gäller att tex hitta var i litteraturen något står, eller förklara en fråga eller ett begrepp som är krångligt) och att sätta mig och skriva hans uppgifter ( vilket i princip är vad han vill att jag ska göra).
    Man kan ju vända på det, är han en schysst kompis som vill kräva att jag, som redan kanske klarat en tenta, ska lägga mer tid och energi på att också skriva hens tenta eller omtenta?
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Dogge) skrev 2024-08-29 14:53:50 följande:
    Nu är det ju en universitetsutbildning vi talar om, som ska generera i ett yrke. Det gör ju att det står en del på spel om det kommer ut en person i yrkeslivet som faktiskt inte kan vad som krävs. Skulle du tex vilja ha en läkare som fuskat sig genom större delen av utbildningen?
    Sen är det tänker jag också skillnad på att hjälpa en vän (vilket jag faktiskt gör, när det gäller att tex hitta var i litteraturen något står, eller förklara en fråga eller ett begrepp som är krångligt) och att sätta mig och skriva hans uppgifter ( vilket i princip är vad han vill att jag ska göra).
    Man kan ju vända på det, är han en schysst kompis som vill kräva att jag, som redan kanske klarat en tenta, ska lägga mer tid och energi på att också skriva hens tenta eller omtenta?
    Pluggar ni till läkare? Eftersom du tar det som exempel.

Låter ju för övrigt som att han misslyckas även utan en kniv i ryggen från sin "kompis". Kniven vill du ju trycka dit "för att".

Är du avundsjuk på honom? Vad har du emot honom?
  • Anonym (Bilbo)

Kan också tillägga att vissa universitet i Sverige har numera verktyg vid rättningar som också kan upptäcka om elever använt AI eller skrivit av allt från chatgpt och då kan man åka fast för det. Jag brukar själv använda AI också när jag pluggar men jag skriver absolut inte av, utan formulerar AI:s svar med mina egna ord. 

Hur källredovisar man när man använt AI? 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Toker) skrev 2024-08-29 15:28:30 följande:
    Pluggar ni till läkare? Eftersom du tar det som exempel.

Låter ju för övrigt som att han misslyckas även utan en kniv i ryggen från sin "kompis". Kniven vill du ju trycka dit "för att".

Är du avundsjuk på honom? Vad har du emot honom?

Jag hade inte heller satt dit en kompis för en sån sak. Likväl är det ett problem att studenter fuskar sig genom ubildningar, tycker du inte? Och kommer ut i arbetslivet med undermåliga kunskaper. I vissa yrken kan det vara direkt farligt.

Sen beter sig kompisen lika illa som dels fuskar, dels verkar tycka att TS ska göra jobbet åt honom. Visst vill man hjälpa en kompis, men TS så kallade kompis ber inte om hjälp. Han vill i princip att TS ska skriva hans uppgifter. 

Till TS:

Jag tror inte att din kompis kommer att klara utbildningen, med eller utan sitt fuskande. På salstentorna är han ju körd. Salstentor är det enda rätta idag när det gäller sådant som ska vara betygsgrundande. Minst två per termin, samt i övrigt självständiga arbeten (som b-uppsats och c-uppsats) där det handlar om att själv ta reda på saker, inte svara på direkta frågor. 

Hemtentor är hopplöst förlegat. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Bilbo) skrev 2024-08-29 15:49:46 följande:
    Hur källredovisar man när man använt AI? 
    man redovisar väl de källor som ai:n redovisar? 
  • Anonym (Hmm...)

Det du håller på med är rent fusk, varken mer eller mindre. Visserligen bör man alltid använda sitt eget språk men det är bara ytplanet. Det är innehållet som är avgörande. Här låter du AI servera svaren åt dig.

Varför går du en utbildning? Vill du inte lära dig själv? En vacker dag står du ju inför kraven på en arbetsplats...
  • Anonym (M)
    Anonym (juran) skrev 2024-08-29 08:31:53 följande:
    Det är ju rätt allvarligt att fuska på en utbildning och sen komma ut i arbetslivet med undermåliga kunskaper. Värre inom vissa yrken, mindre illa i andra yrken.

Men jag skulle nog anmäla honom, för allas skull och för mitt samvete. Vem vill ha en läkare eller jurist som saknar grundläggande kunskaper i yrket?
    1. Varken jurist eller läkare är på 3 år. 

2. Att använda AI som ett hjälpmedel vid hemtentor och dyligt är inte fusk så länge det inte framkommit att det hjälpmedlet inte är tillåtet. 
  • Anonym (juran)
    Anonym (M) skrev 2025-10-06 11:45:01 följande:
    1. Varken jurist eller läkare är på 3 år. 

2. Att använda AI som ett hjälpmedel vid hemtentor och dyligt är inte fusk så länge det inte framkommit att det hjälpmedlet inte är tillåtet. 
    Spelar väl ingen roll, de som har gått en utbildning förväntas ju kunna området de utbildats i, inte ha fuskat sig till sin examen. Vännen som TS beskriver fuskar inte bara via AI utan även på andra sätt. Du kanske inte tycker det spelar roll om din tandsköterska eller socionom är utbildad eller inte?
  • Anonym (M)
    Anonym (juran) skrev 2025-10-06 12:06:43 följande:
    Spelar väl ingen roll, de som har gått en utbildning förväntas ju kunna området de utbildats i, inte ha fuskat sig till sin examen. Vännen som TS beskriver fuskar inte bara via AI utan även på andra sätt. Du kanske inte tycker det spelar roll om din tandsköterska eller socionom är utbildad eller inte?
    Du får ingen examen om man inte uppvisar att man kan kunskapen. Man kan inte fuska på allt. 
  • Goneril
    Anonym (Dogge) skrev 2024-08-29 14:27:53 följande:
    Vi har haft en salstenta hittills, och tror att han försökte fuska där också. Men oavsett så klarade han inte den, och inte heller omtentan. Vet inte när han ska försöka skriva den en tredje gång. 
    Undrar hur han bar sig åt då, fuska på salsentor? Hade salstenta senast 2017 och då hade vakterna täppt till alla hål. Någon hade tidigare försökt lägga fusklappar på en toalett men efter den betan kollas alla toaletter med anslutning till skrivsalen. Inte lönt att fuska, man riskerar hela utbildningen, man kan bli avstängd i två år.                                                                                                       Läste på Humanisten efter pensionen, 7 år. Min uppfattning rent allmänt var att många gjorde studierna onödigt svåra för sig själva. Under lektionerna ska man notera ordentligt; jag behärskar gammaldags skrivstil och skrev fortare än kamraterna i sina laptopar. Det finns forskning avseende detta; genom att skriva för hand engagerar man fler sinnen än när man skriver i datorn och kunskapen sitter därför bättre. De anteckningar jag gjorde läste jag igenom på en gång när jag kom hem och befäste på så vis kunskapen. Förberedelserna inför tentan blir lättare på det sättet, man behöver inte sitta hela natten och råplugga.

• Anonym (juran)
    Anonym (M) skrev 2025-10-06 13:04:54 följande:
    Du får ingen examen om man inte uppvisar att man kan kunskapen. Man kan inte fuska på allt. 
    Jo, man kan fuska väldigt omfattande, i synnerhet om det är främst hemtentor och annan inlämning. Man kan absolut få en examen utan att ha kunskapen om man lämnat in arbeten där man inte själv har kunskapen utan stulit eller fuskat ihop innehållet.

Under pandemin ökade fusket, men nu med åtgärder så har det börjat minska. Men då handlar det ju om fusk som upptäcks, finns säkerligen en hel del som inte upptäcks. 
  • Anonym (MSc)

Backar vi lite, före AI, så fanns det ett problem med kort, 6 timmar, salstentor. Det var inte tillräckligt med tid för att göra djupare analyser med underlag från stora textmassor. Salstentor blev lätt fokus på kort svar, fakta dyl.

Med hjälpa av hemtentor, uppsatser mm kunde djupare analys, slutledningsförmåga och argumentation övas och prövas. Studenterna tvingades skiva och formulera själv utifrån litteratur odyl. Det fanns verktyg för att hitta rena plagiat.

Med AI går det att skapa grunden till analytiska hyfsat unika texter utifrån specifika frågeställningar. Stora textvolymer kan sammanställas på mycket kort tid. Precis det som ska övas och prövas med hemtentor och uppsatser.

Vägen framåt blir tillbaka till salstentor med begränas tid och uppgifter anpassat till det.

• Anonym (juran)
    Anonym (MSc) skrev 2025-10-06 14:39:36 följande:

Backar vi lite, före AI, så fanns det ett problem med kort, 6 timmar, salstentor. Det var inte tillräckligt med tid för att göra djupare analyser med underlag från stora textmassor. Salstentor blev lätt fokus på kort svar, fakta dyl.

Med hjälpa av hemtentor, uppsatser mm kunde djupare analys, slutledningsförmåga och argumentation övas och prövas. Studenterna tvingades skiva och formulera själv utifrån litteratur odyl. Det fanns verktyg för att hitta rena plagiat.

Med AI går det att skapa grunden till analytiska hyfsat unika texter utifrån specifika frågeställningar. Stora textvolymer kan sammanställas på mycket kort tid. Precis det som ska övas och prövas med hemtentor och uppsatser.

Vägen framåt blir tillbaka till salstentor med begränas tid och uppgifter anpassat till det.

Och då får vi sämre utbildade personer på grund av det istället. 
  • Anonym (orion)

Verkar vara ett problem att folk som åker dit för otillåtet användande av chat-gpt till hemtentor bara blir underkända på just den skrivningen, men då bara kan gå upp igen senare och hoppas på bättre tur nästa gång. Samt att utbildningsställen allmänt inte har incitament till att underkänna eller bortvisa folk eftersom det påverkar ekonomin negativt. 

Svar på tråden Fusk på universitetet?