• Anonym (Misan)

Hjälp! Jag kan inte släppa jobbet och tänker på det hemma.

Är lärare och har intensiva dagar på jobbet. Både elever och kollegor kräver ganska mycket uppmärksamhet, jag är social hela dagen då vi som bekant aldrig sitter ensamma (vi har ju inga egna kontor). Man är i klassen och sen är man i arbetsrummet osv. 

Hur som helst, sista året har min förmåga att koppla av bara blivit sämre. Sen i våras har jag märkt att jag hemma även tänker på konversationer mellan kollegor som jag haft, problem som uppstått, irritationer efter möten. 

Nu fredagkväll har jag tänkt på en kollega som är ganska dryg och otrevlig. På de orättvisor jag tycker vi har i löneskillnaderna på jobbet. Det faktum att rekorn gillar vissa lärare mer än andra och visar det. Dvs helt menlösa saker  som jag verkligen inte behöver sitta och tänka på en FREDAGKVÄLL!

Hjälp mig, hur får jag bort tankarna från jobbet! Jag har inte lite att göra när jag kommer hem heller, lagar mat, städar, tvättar, tränar, osv så det är inte så att jag inte har någonting att göra. Varför har jag blivit så här?!

• Svar på tråden Hjälp! Jag kan inte släppa jobbet och tänker på det hemma.
  • Anonym (Annan lärare)

Det är normalt. Att inte allt glider av snabbt är för att du har social kompetens och empati. 

Hård träning där du snabbt får upp pulsen är ett bra sätt att hantera det. Hellre intervaller i brantaste uppförsbacken i tio minuter än ut och jogga i en timme. 

• Anonym (Misan)
    Anonym (Annan lärare) skrev 2024-08-30 22:57:41 följande:

Det är normalt. Att inte allt glider av snabbt är för att du har social kompetens och empati. 

Hård träning där du snabbt får upp pulsen är ett bra sätt att hantera det. Hellre intervaller i brantaste uppförsbacken i tio minuter än ut och jogga i en timme. 

Tack vilket snällt svar av dig och jättebra tips. Kommer hård träning få mig att släppa såna tankar? Har inte tränat så på länge men ska verkligen prova.
  • Anonym (japp)

Håller med, men antingen eller. Hård träning, eller yoga och meditation. Gärna båda.

• Anonym (Syster)

Jag är egenföretagare och det tog mig flera år att komma till den punkten där jag kunde släppa jobbet helt.
    Man får liksom träna sig till det. Mitt arbete tar aldrig slut, jag kan jobba ihjäl mig och måste aktivt avsluta och lägga ifrån mig arbetet. 
    Samma sak gäller skallen. Man måste lära sig att stänga av. När det är jobbigt brukar jag meditera. 

I duschen, tänder jag ljus, sätter på meditationsmusik och tar av varm härlig dusch där jag endast fokuserar på musiken. Otroligt avslappnande. Rekommenderar varmt. 

När jag kommer ut ur duschen är jag en ny människa. 

• Anonym (O)

Håller med om träning. Jag har ett jobb som är svårt att släppa men träning där jag måste koncentrera mig, typ dans, pole dancing, klättring, funkar bra.
    En promenad/löptur är bra när man vill fundera på nåt man behöver lösa på jobbet, jag tycker att jag ofta hittar nya lösningar när jag tar en promenad.

• Anonym (Jobbat som lärare)

Jobbat som lärare i 15 år men bytte i våras till annat yrke. 

Upplevde precis som du att det var svårt att koppla av och bort, därför byte av yrke just nu även om jag egentligen gillar att undervisa. Det som funkar för mig är att sysselsätta kropp och hjärna samtidigt. Exempelvis sömnad OCH podd. Eller promenad och podd/musik. Eller städa (inte lika kul) och pod/ljudbok. Då kan inte tankarna vandra. 

Sömnaden var bra för drev tankarna blev det fel. I alla fall i början, nu är det för lätt. 

• Anonym (Också lärare)

Du kanske borde byta arbetsplats? Inte bästa tillfället just nu, kanske, men du kan ju kolla lite på andra jobb. Jag mår mycket bättre sedan jag bytte från en skola med rektor som var väldigt orättvis, några kollegor som tyckte att de var mycket bättre än andra, osv.
    Något annat som jag tycker är bra är att lägga ganska mycket av förtroendetiden på jobbet, så att jag är ledig när jag kommer hem. Det jag gör hemma är mer avgränsade uppgifter som jag planerar att göra, och så gör jag bara just det. Kollar aldrig mailen hemma, tex. Jobbar inte hemma varje dag.

• Anonym (Linn)

Så var det för mig, tänkte på jobbet jämt tillslut, kunde varken sova eller slappna av. Det gick för långt och jag kraschade totalt. Har tyvärr inte återhämtat mig än och det är över ett år sedan. Tänk dig för, kanske dags att byta yrke? Testa något annat.

• Studentpappa

Jag kan sällan släppa jobbet, men under träning tänker jag inte på det. Men efter passet så är det ju tillbaka, jag tror mer på att lära sig hantera tankarna. Att stänga av dom helt har aldrig funkat för mig, så länge jag inte ligger och grubblar på nätterna kan jag hantera det.

Ride it like you stole it
  • Tow2Mater

Låter som du mest irriterar dig på en giftig arbetsplats, inte jobbrelaterade saker i sig. Byt arbetsplats till en sundare skola.

• Tilolo

Jag tycker snarare detta låter som en varningssignal om en kommande utbrändhet. Så här har det nämligen varit för mig också innan jag brakat ihop.

Om du fortfarande känner att du får ut någonting av ditt yrke så kanske dessa symtom bara handlar om att du är på fel arbetsplats. Eller så är det något annat du är menad för. 🌺

• Anonym (Tips)

I de perioder jag haft jobbigt på jobbet har jag förbjudit mig själv att tänka på jobbet. Till exempel att denna helg får jag inte tänka på jobbet. Jag kan tänka på jobbet när jag åker till jobbet på måndag innan det får jag inte tänka på det. Om jag kommer på mig själv att tänka på jobbet under helgen säger jag nej till mig själv, du får tänka på det på måndag inte nu. Då är man oftast redo att ta tag i problemen på måndagen. Man kommer att ofrivilligt bearbeta problemen under sömnen men man har ändå en bra helg. 

Det är viktigt att ha perspektiv och komma ihåg att ingen någonsin blivit tackade för att de bränt ut sig på jobbet. Därför vila, ägna dig åt andra saker du gillar och ta tag i det på måndag morgon. Förmodligen är din problemlösningsförmåga högre då om du släppt det och låtit sömnen sköta sitt.

• Hjelm

Det här med att kunna koppla bort jobbet på sin fritid är delvis en vanesak och något man kan öva sig till att behärska.

Men det kan också vara så att den arbetsplatsen eller hela yrket faktiskt inte är bra för dig. Alla ska inte vara överallt eller jobba med allt.

• Räkan77

Om det inte blir bättre av träning och avslappningsövningar så försök byt skola redan nu under detta läsår. För tyvärr är det du beskriver en risk för utbrändhet. 

Svar på tråden Hjälp! Jag kan inte släppa jobbet och tänker på det hemma.