• Anonym (Grannen)

Grannar som ständigt bråkar

Ett ungt par (runt 20 gissar jag) har flyttat in i lägenheten bredvid min. Det var för kanske två månader sedan och de har bråkat högljutt flera gånger i veckan sedan dess.

Jag tror inte att det förekommer någon regelrätt misshandel (i alla fall inte vad man kan urskilja av ljudet). Men man hör att de skriker på varandra, tjejen gråter ofta högljutt och hysteriskt och det förekommer en del smällar i dörrar och väggar. 

Det är väldigt lyhört där vi bor och det hörs in till min lägenhet. Ibland kan det till och med eka i hela trapphuset. Det stör min husfrid, men framför allt börjar jag bli bekymrad.

Jag tror som sagt inte att det förekommer något brott, och då känns det dumt att ringa 112. Men vad ska man annars göra? Hyresvärden har väl ingen direkt makt i detta.

• Svar på tråden Grannar som ständigt bråkar
  • Anonym (G)

Gå upp och knacka på när de härjar nästa gång. Fråga vad som står på och säg att de stör övriga huset.

• fornminne

Även om det inte förekommer våld, verkar de ju inte må bra, när det sker så ofta. Och de stör antagligen hela trapphuset genom att hålla på så där.

Knacka på, kolla läget, prata med andra grannar (fler blir säkert störda) samt kontakta hyresvärden om det inte blir bättre. Dokumentera skriftligt när det sker. Datum, tid osv..

Är störningarna omfattande kan hyresvärden faktiskt agera, har t om en skyldighet att göra det. Det kan också vara så att paret behöver hjälp, att det är bra att deras situation uppmärksammas. Alla kan bråka, men inte sådär högljutt och inte flera gånger i veckan. 

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Du pratar såklart med dem och ber de vara lite tystare.

• Anonym (Lisa)

Du knackar på dörren.Frågar hur det är,deras beteende är störande .

• Anonym (Rätt väg)

Man vet aldrig vad som pågår innanför fyra väggar.
    Det du hör kan mycket väl vara  ekot av misshandel, eller så är det bara en stormig relation och dom går igenom något svårt just nu. 
    I vilket fall så kan du kontakta polisen. Ring 114 14 och rådfråga eller 112 om det är pågående. Knacka inte på eller konfrontera. Risken finns att du själv råkar illa ut om det rör sig om en våldsam person som lever ut på sin partner. 

Svar på tråden Grannar som ständigt bråkar