anonymforummamma skrev 2024-09-01 13:27:36 följande:
Jag har blivit det och det var så psykiskt nedbrytande att jag inte tog mig ur det själv. Andra kan säga "bara lämna" men det är inte så lätt. Det eskalerade och blev värre med åren och han var duktig på att få mig att känna mig värdelös och att jag till slut kände att jag förtjänar inte bättre. Därför stannade jag för länge. Men efter ett tag fanns jag 2 bra vänner som stod upp för mig och jag tog mig ur. Jag lever inte med den mannen längre tack och lov. Om du vill skriva till mig, hoppas på att kunna hjälpa, stötta eller bara kunna finnas där om du behöver.
Tack för att du svarar och så bra för dig att du lyckades ta dig ur det. Har ni barn och hur gamla var de när du lämnade? Som du skriver så är det inte bara att lämna när man har barn och kanske inte ekonomin heller. Sen är det dagar som han kan vara snäll och trevlig och man börjar få upp hoppet att det kanske blir bättre och då försvinner de där tankarna på att lämna, för att sedan komma tillbaka igen när han blir som vanligt igen. Och det är så lätt att bortse och glömma saker som uttrycks verbalt till skillnad från om det hade handlat om fysisk misshandel.
Skulle du kunna beskriva några situationer och saker han kunde säga och göra emot dig?
För min del handlar det om subtila kommentarer och passiv aggressivitet. Att han kan gå ifrån när jag pratar mitt i ett samtal för att han inte vill eller orkar lyssna. Kan vara elak nästan föraktfull, ifrågasättande bara för att, pratar knappt med mig om det inte är viktigt, anklagar mig för olika saker som typ att jag vill ha makt, att jag tror att världen kretsar kring mig, lat, psykiskt sjuk mm.
Jag vantrivs hemma och tar alla extrapass på jobbet jag kan just nu för att slippa alla kommentarer som leder till att jag säger ifrån och som i sin tur leder till tjafs. På helgerna brukar jag och barnen åka hem till mina föräldrar. Han är bara så himla elak! Sur och nedtryckande. Bland släkt och bland kompisar är han snäll och trevlig det är bara mot mig han är såhär så ingen skulle kunna tro det här om honom.