• Anonym (Trött mamma)

Jag får ta allt ansvar för dotter

Vi fick vår dotter för 16 månader sedan och det är jag som dragit allt lass. Jag älskar verkligen att vara med henne men ibland är jag på bristningsgränsen. Jag är föräldraledig med henne. min sambo kommer hem vid 17 o hon somnar vid 19, alltså är det 2 timmar med henne han har. Trots detta gör han verkligen allt för att slippa vara med henne. Han vill laga maten trots jag föreslår att de ska leka ist o jag kan laga maten. Detsamma på helgen. tar jag fram dammsugaren vill han dammsuga ist för att vara med henne. Jag går nästan ignorera att jag hörde vad han sa. Jag vill också laga mat ibland liksom o ha lite egen tid. När han måste ha henne sitter han mest med mobilen. De går efter mig som ett plåster. Han vill aldrig följa med på grejer vi gör som tex cykla. Jag hör verkligen på han hur han uppmanar oss till att åka till mina föräldrar på helgerna då han kan sitta hemma själv. Det könnns inte alls kul längre, bara som att han tycker vi är jobbiga.. de gånger hon vill bli buren av honom orkar han inte utan höjer rösten o säger att hon kan gå själv. Jag sa åt honom häromdagen att han borde vara hemma med henne så han inser hur det är för mig. Då säger han att jag ocksp brukar klaga på att bära henne. Ja, ibland gör jag det. När jag burit henne större delen av dagen, i hopp om att han ska säga att han kan ta henne lite så jag kan få greja, då klagar jag på ryggont. Men jag börjar ge upp, vad jag än säger så Verksr han på riktigt inte inse hur lite han vill vara med henne o hur mycket man märker detta. Jag blir bara så ledsen. jag älskar verkligen att vara med henne. I helgen var jag iväg i 8 timmar på spa med en kompis medans min mamma hade henne o jag bara känner hur mycket mer energi jag fick. Jag skämma nästan men på dessa 15 månader har jag varit ifrån henne 1,5 timme som längst förut. 

hur har ni det i uppdelning av föräldra ansvar?

• Svar på tråden Jag får ta allt ansvar för dotter
  • Anonym (Långt svar :))
    Jag har varit i liknande sits och det är verkligen jobbigt. Det värsta är ju känslan av att han inte vill vara med sin dotter som verkligen vill vara med honom, eller hur? Att dra ett tyngre lass är jobbigt men kan vara ok, men att han avvisar dottern gör ont i hjärtat. Man kan fundera på orsakerna (depression, dåligt självförtroende, trötthet, själviskhet) men det leder inte framåt. Jag tjatade gnällde och fick till slut raseriutbrott. Det hjälpte inte heller.

Jag tror att det bästa du kan göra nu är att fixa barnvakt så att ni två kan sätta er ner och prata. Du behöver förbereda dig med vilka behov du har och vad du  förväntar dig av honom. Du behöver också vara lugn, försök lägga dina känslor åt sidan och använd ett lågaffektivt bemötande. Första steget är att du ska nå fram till honom, tjat och skäll gör att han sluter sig och känner sig kanske lite kränkt. Du får gärna sätta ord på dina känslor om du kan göra det med lugn röst och med jag-budskap. När han börjar förstå att han behöver steppa upp så kan ni lägga upp en plan för hur ni fördelar ansvaret. Det kanske är att dela 50/50 eller att han fått tydligare ansvarsområden. Att han åtminstone en gång följer med er på utflykt och anstränger sig för att ha roligt med er. När han börjar få bättre kontakt med dottern blir det i sig en belöning för honom.

Jag tänker också att det kan vara viktigt att ni två hittar på något kul tillsammans, något som ni gjorde före ni fick barn. Något som är kärleksfullt och lekfullt och får er att skratta. Det är så lätt att glädjen försvinner i den grå vardagen.

Skaffa förskoleplats och gå tillbaka till jobbet. Dottern kommer älska att vara på förskolan med allt kul de hittar på där, och du kommer börja hitta tillbaka till ditt nya jag!
  • Anonym (AB)
    Anonym (Undran) skrev 2024-09-02 22:03:23 följande:

Kan han ha en "förlossningsdepression?? Det heter kanske något annat för män, men de kan också få det.

Det heter lathet. 
  • Dexter dot com

Låter ju tyvärr som han är helt ointresserad av barnet och dig. Var han lika drivande i att skaffa barn som dig och när ändrade han sig i frågan om att vara föräldraledig för jag antar att du inte skaffade barn med honom i vetskap om att han inte ville vara föräldraledig?

• Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Långt svar :)) skrev 2024-09-05 07:33:05 följande:
    Jag har varit i liknande sits och det är verkligen jobbigt. Det värsta är ju känslan av att han inte vill vara med sin dotter som verkligen vill vara med honom, eller hur? Att dra ett tyngre lass är jobbigt men kan vara ok, men att han avvisar dottern gör ont i hjärtat. Man kan fundera på orsakerna (depression, dåligt självförtroende, trötthet, själviskhet) men det leder inte framåt. Jag tjatade gnällde och fick till slut raseriutbrott. Det hjälpte inte heller.

Jag tror att det bästa du kan göra nu är att fixa barnvakt så att ni två kan sätta er ner och prata. Du behöver förbereda dig med vilka behov du har och vad du  förväntar dig av honom. Du behöver också vara lugn, försök lägga dina känslor åt sidan och använd ett lågaffektivt bemötande. Första steget är att du ska nå fram till honom, tjat och skäll gör att han sluter sig och känner sig kanske lite kränkt. Du får gärna sätta ord på dina känslor om du kan göra det med lugn röst och med jag-budskap. När han börjar förstå att han behöver steppa upp så kan ni lägga upp en plan för hur ni fördelar ansvaret. Det kanske är att dela 50/50 eller att han fått tydligare ansvarsområden. Att han åtminstone en gång följer med er på utflykt och anstränger sig för att ha roligt med er. När han börjar få bättre kontakt med dottern blir det i sig en belöning för honom.

Jag tänker också att det kan vara viktigt att ni två hittar på något kul tillsammans, något som ni gjorde före ni fick barn. Något som är kärleksfullt och lekfullt och får er att skratta. Det är så lätt att glädjen försvinner i den grå vardagen.

Skaffa förskoleplats och gå tillbaka till jobbet. Dottern kommer älska att vara på förskolan med allt kul de hittar på där, och du kommer börja hitta tillbaka till ditt nya jag!

Jag börjar mer o mer känna att något är fel. Självklart trodde jag han skulle vara engagerad när jag bestämde mig för att skaffa barn med honom. Annars hade jag ju inte gjort det.. jag minns att jag t.o.m. sa till mig mamama att han kommer vara en så engagerad pappa. Men redan under graviditeten vsr han inte så intresserad. Han brydde sig inte om att köpa saker , känna på sparkar mm. Men det kanske är vanligt att det är så. I vilket fall så börjar jag fundera allvarligt på om han har npgpt fel i anknytningen, o det är ju jätte synd ist. O jag tycker även att det är npgpt som är fel till hans föröldrar med. Alla har det olika men han är inte intresserad av att träffa sina föräldrar alls trots att de bor 1 mil ifrån. Inte sina syskon heller. Dvs han pratar knappt med dom o innan vi skaffade barn träffades de 2 gånger per år.  
     jag har en jätte nära relation med min familj, vi hittar på massa saker trots vi barn är vuxna. Jag menar att självklart är alla olika, men något måste det väl vara i grunden om man inte ens pratat med sina syskon o knappt träffat föräldrar?
    i vilket fall var jag o barnet iväg hos mina föräldrar över helgen. Något  han uppmanade oss att göra. Jag erbjöd honom att följa med men det ville han inte. Vi hade så mysigt. Var ute o åt, var på bondgård, promenerade mm. Trots vädret satt han framför tvn hela helgen. Han hade nu inte träffat vårt barn på 5 dagar. trots Detta säger han att om en timme ska han kolla fotboll såfort vi kommer hem. Jag grejer lite o ber han ha barnet. då sätter han de framför tvn.. jag tycker detta är orimligt. Känner han inget? De dagar jag jobbar avstår jag från att träna för jag vill vara med barnet. Hur kan man då inte efter 5 dagar bara vilja umgås? Läsa en bok, mysa, visa lite intresse? Är detta normalt? 

• Anonym (expat)

Jag tycker inte det låter normalt. Han verkar öht inte ha några känslor för andra människor, inte för sitt barn heller.

Du kan förstås försöka få med honom på familjeterapi men jag misstänker att han inte är intresserad. Vad var det som drog dig till honom in the first place? Vad får dig att vilja stanna?

Som du beskriver honom tycker jag det bästa vore att ni separerade och att du ansöker om enskild vårdnad. Vill du verkligen att din dotter ska växa upp med en sådan likgiltig, ja känslokall far?

• Anonym (F)

Varför skaffade du barn med honom ? Du måste väl ändå ha sett hans prestationsnivå och barnintresse innan detta

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2024-09-08 21:47:35 följande:

Jag börjar mer o mer känna att något är fel. Självklart trodde jag han skulle vara engagerad när jag bestämde mig för att skaffa barn med honom. Annars hade jag ju inte gjort det.. jag minns att jag t.o.m. sa till mig mamama att han kommer vara en så engagerad pappa. Men redan under graviditeten vsr han inte så intresserad. Han brydde sig inte om att köpa saker , känna på sparkar mm. Men det kanske är vanligt att det är så. I vilket fall så börjar jag fundera allvarligt på om han har npgpt fel i anknytningen, o det är ju jätte synd ist. O jag tycker även att det är npgpt som är fel till hans föröldrar med. Alla har det olika men han är inte intresserad av att träffa sina föräldrar alls trots att de bor 1 mil ifrån. Inte sina syskon heller. Dvs han pratar knappt med dom o innan vi skaffade barn träffades de 2 gånger per år.  
     jag har en jätte nära relation med min familj, vi hittar på massa saker trots vi barn är vuxna. Jag menar att självklart är alla olika, men något måste det väl vara i grunden om man inte ens pratat med sina syskon o knappt träffat föräldrar?
    i vilket fall var jag o barnet iväg hos mina föräldrar över helgen. Något  han uppmanade oss att göra. Jag erbjöd honom att följa med men det ville han inte. Vi hade så mysigt. Var ute o åt, var på bondgård, promenerade mm. Trots vädret satt han framför tvn hela helgen. Han hade nu inte träffat vårt barn på 5 dagar. trots Detta säger han att om en timme ska han kolla fotboll såfort vi kommer hem. Jag grejer lite o ber han ha barnet. då sätter han de framför tvn.. jag tycker detta är orimligt. Känner han inget? De dagar jag jobbar avstår jag från att träna för jag vill vara med barnet. Hur kan man då inte efter 5 dagar bara vilja umgås? Läsa en bok, mysa, visa lite intresse? Är detta normalt? 

Men han ville ha barn? Er dotter var planerad och önskad? Och han måste ändå ha visat känslor för dig?

Annars förstår jag inte hur ni kom fram till beslutet att bilda familj.

För hans beteende är verkligen inte normalt, han visar ju inget intresse för dottern alls. Knappt för andra än sig själv. Märktes verkligen inte detta före graviditeten? 
  • Anonym (Långt svar :))
    Anonym (Trött mamma) skrev 2024-09-08 21:47:35 följande:

Nej, det är inte normalt att sakna intresse för sitt barn. Jag tror det finns något bakom hans undvikande.

Jag vet inte om det är vanligt men det låter väldigt likt min situation. Jag har också en nära relation med min familj medan min partner inte har det. Det kan ju säkert vara något där som spökar, att de har haft en svårare uppväxt och nu har svårt att veta hur de ska agera med sina barn.

I vilket fall som så måste ni ju prata om det så du vet vad som gäller. Kanske vill han inte ta föräldransvar, kanske är han bara osäker på sig själv och behöver mer stöd. Kanske behöver ni separera. Men ni behöver prata om det. 
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-09-09 13:36:26 följande:
    Men han ville ha barn? Er dotter var planerad och önskad? Och han måste ändå ha visat känslor för dig?

Annars förstår jag inte hur ni kom fram till beslutet att bilda familj.

För hans beteende är verkligen inte normalt, han visar ju inget intresse för dottern alls. Knappt för andra än sig själv. Märktes verkligen inte detta före graviditeten? 
    Japp det var en planerad graviditet. det känns som att han nästan blivit deppig med. Nu kan det ju vara så att jag totalt missat detta men det känns inte så. Tex tidigare i början av vår relation ungicks han alltid med kompisar. Ville hitta på saker. nu vill han bara sitta hemma. Vi ska på brölllop snart för han allra bästa kompis. då säger han: vi kan ta med barnet så vi har en anledning till att behöva åka hem. Det är så med exakt allt. allra helst vill han bara sitta hemma på soffan. De gånger jag fått med honom på en utflykt ska vi hem så fort det bara går. De helger han är själv hemma sitter han vid tvn från morgon till kväll. han kollar fotboll 3 gånger i veckan o tycker då att han har rätten att ?checka ut?. Det sa han idag. Att imon ska han kolla fotboll o då kommer han checka ut. Jag vill väl också bara kolla tv jag med. men vi har ett barn som kräver uppmärksamhet o att man inte kan ha 6 timmar planerad tv tid i veckan. Jag tror inte han inser än? Tex när barnet somnat tar jag tag i alla göra saker. Orkar jag kollar jag tv en timme innan det är dags att sova för att orka nästa dag.. 
  • Lugnoro
    Anonym (Trött mamma) skrev 2024-09-14 20:01:52 följande:
    Japp det var en planerad graviditet. det känns som att han nästan blivit deppig med. Nu kan det ju vara så att jag totalt missat detta men det känns inte så. Tex tidigare i början av vår relation ungicks han alltid med kompisar. Ville hitta på saker. nu vill han bara sitta hemma. Vi ska på brölllop snart för han allra bästa kompis. då säger han: vi kan ta med barnet så vi har en anledning till att behöva åka hem. Det är så med exakt allt. allra helst vill han bara sitta hemma på soffan. De gånger jag fått med honom på en utflykt ska vi hem så fort det bara går. De helger han är själv hemma sitter han vid tvn från morgon till kväll. han kollar fotboll 3 gånger i veckan o tycker då att han har rätten att ?checka ut?. Det sa han idag. Att imon ska han kolla fotboll o då kommer han checka ut. Jag vill väl också bara kolla tv jag med. men vi har ett barn som kräver uppmärksamhet o att man inte kan ha 6 timmar planerad tv tid i veckan. Jag tror inte han inser än? Tex när barnet somnat tar jag tag i alla göra saker. Orkar jag kollar jag tv en timme innan det är dags att sova för att orka nästa dag.. 
    Han verkar inte må bra. Det är ju något som är fel, det här man ju. Han är ju inte som förut. 
  • Anonym (Trött mamma)
    Lugnoro skrev 2024-09-14 20:29:24 följande:
    Han verkar inte må bra. Det är ju något som är fel, det här man ju. Han är ju inte som förut. 
    Men fattar han inte att man börjar tröttna? jag kan tillägga att vi har inte haft sex på snart 2 år?.. jag har försökt men blir typ avvisad hela tiden. Jag får heller ingen kärlek överhuvudtaget? jag har snyggare kropp nu än innan graviditeten så det är inget om att han kan tycka jag är oattraktiv? jag tror heller inte att han tappat känslorna och att det är därför . Men jag börjar på riktigt tröttna på att inte få någon kärlek alls. Nu får jag så otroligt mycket kärlek av vår dotter så även Om vi hade gjort slut hade jag inte haft något behov av att hitta någon Annan.. men jag fattar verkligen inte vad som hänt. Jag har flera gånger föesökt ge hintar om att vi borde ha sex men hon säger bara att det går inte när barnet är hemma? 
  • Lugnoro
    Anonym (Trött mamma) skrev 2024-09-14 21:14:54 följande:
    Men fattar han inte att man börjar tröttna? jag kan tillägga att vi har inte haft sex på snart 2 år?.. jag har försökt men blir typ avvisad hela tiden. Jag får heller ingen kärlek överhuvudtaget? jag har snyggare kropp nu än innan graviditeten så det är inget om att han kan tycka jag är oattraktiv? jag tror heller inte att han tappat känslorna och att det är därför . Men jag börjar på riktigt tröttna på att inte få någon kärlek alls. Nu får jag så otroligt mycket kärlek av vår dotter så även Om vi hade gjort slut hade jag inte haft något behov av att hitta någon Annan.. men jag fattar verkligen inte vad som hänt. Jag har flera gånger föesökt ge hintar om att vi borde ha sex men hon säger bara att det går inte när barnet är hemma? 
    Jag funderar på om han blivit deprimerad. I så fall är han nog för inne i sin egen värld för att inse hur han beter sig. Är du orolig för honom? Har du berättat det i så fall? Vad händer om du ber honom söka hjälp? Om det är en depression kan han bli frisk. Men han måste gå med på att söka hjälp. 
  • Core

Det är svårt för vissa pappor att hitta rätt, första åren är tungrodda. Men du har hittat dig en riktig fjant som inte ens försöker. Får jag gissa så är han smalfet också? Tafatt och ohändig?

Välj partner med omsorg, är väl en grundregel många missar

• Anonym (Bleep)

Först och fråmst:
    det är inte ditt fel att det har blivit så här. Det är inte ditt fel att han eventuellt mår dåligt eller bara är en egotrippad slashas Du har inget ansvar att typ tilldela ansvarsområden eller projektleda familjelivet. Du kan heller inte lastas för eller behöva sota för någon form av "dåligt partnerval" som det hintas om i tråden.

Du kan heller inte tvinga honom att steppa upp eller söka hjälp. Allt det här ligger på honom, han måste inse att man inte kan "checka ut" flera gånger i veckan när man har skaffat barn. Är man vuxen och mogen nog att bo själv, fatta beslut om att skaffa barn och klarar av att sköta ett jobb så klarar man också av att inse vad ett barn behöver.
    Så: föreslå parterapi och att han går i enskild terapi, du kan som sagt inte tvinga honom men förklara tydligt vad konsekvensen blir om han inte tar tag i sig själv. 

• Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-09-15 11:23:55 följande:

Först och fråmst:
    det är inte ditt fel att det har blivit så här. Det är inte ditt fel att han eventuellt mår dåligt eller bara är en egotrippad slashas Du har inget ansvar att typ tilldela ansvarsområden eller projektleda familjelivet. Du kan heller inte lastas för eller behöva sota för någon form av "dåligt partnerval" som det hintas om i tråden.

Du kan heller inte tvinga honom att steppa upp eller söka hjälp. Allt det här ligger på honom, han måste inse att man inte kan "checka ut" flera gånger i veckan när man har skaffat barn. Är man vuxen och mogen nog att bo själv, fatta beslut om att skaffa barn och klarar av att sköta ett jobb så klarar man också av att inse vad ett barn behöver.
    Så: föreslå parterapi och att han går i enskild terapi, du kan som sagt inte tvinga honom men förklara tydligt vad konsekvensen blir om han inte tar tag i sig själv. 

Tack jG behövde göra det där,  om dåligt partners val. för jag trodde verkligen att han skulle bli en toppen pappa. Annars hade jag inte valt att skaffa barn med honom. O det är det som känns lite sorgligt för jag trodde verkligen att han skulle prioritera oss o det är därför det känns som han ändrats så. 

jag vill inte separera utan att kämpa för det. jag vill inte ha barnet varannan vecka även om det känns som jag hade fått ha barnet hela tiden öndå men just nu är jag verkligen bara ledsen o behöver skriva av mig. Det gör ont när jag vill vara med barnet hela tiden o ser att han inte vill. jag har fått avstå resor mm med kompisar för att han inte hade klarat av att vara hemma själv. medans han väljer bort oss på helger o vill inget hellre än att vi åker iväg så väljer jag att kolla tv jämte barnet som sover för jag vill vara nära. Jag vill inte missa en sekund. men det är jag som har heeeela ansvaret Hemma med. Mina kvällar går ut på att tömma sopor, vika tvätt, ta diskmaskn, plocka iordning alla skor som är på hela golvet medans han kollar tv trots jag gjort det när vi vart iväg flera timmar innan. Jag må vara pedantisk men att se att soporna behöver tömmas kan han med se. När det gäller våran träsgprd tror han det räcker att klippa gräs, inte ta allt ogräs. det får jag med göra. jag vet inte om jag borde gå till kuratorn o prata på BVC??

• Anonym (expat)

Ja, någon borde du verkligen prata med.

Varför utgår du från att han skulle få vårdnaden varannan vecka? Han struntar ju helt i sitt barn, skulle du verkligen våga släppa barnet ensamt med honom en vecka? Skulle han ens vilja det själv? Du ska naturligtvis begära enskild vårdnad.

Han kanske har någon slags depression, men söker han inte hjälp vore det bättre för både dig och dottern att ni separerade från honom. Han är ju helt oduglig både som partner och som far.

• Tukt

Lite som "Core" är inne på. Kvinnan har ofta ett känslomässigt försprång då det är hon som burit och fött barnet.
    Ovan  på det så är de flesta småbarnsföräldrar så i nuet att det är lätt att tappa perspektiv.
    Så stressa inte med det. Men på sikt kan det vara läge med familjeterapi om det inte blir bättre.
    Det viktiga är ju i alla fall att du får avlastning i vardagen. Sedan så får ni jobba med anknytning på sikt.

Svar på tråden Jag får ta allt ansvar för dotter