• Anonym (Camilla)

Min vän erkänner sig aldrig svag. Det börjar bli outhärdligt

Jag har en nära vän sedan 6 år tillbaka. Vi pratar om allt och jag känner att jag kan vända mig till henne om allt. Hon är med andra ord en mkt bra vän! 

Det enda som gör mig lite orolig är att hon inte mår så bra just nu. Hon har varit olyckligt kär i en gift man i många år. Hon har aldrig erkänt rätt ut att hpn är kär i honom men det har jag varit rätt säker på ändå. Han "dissar" henne när hon vill göra annat än bara sex. Det har hänt hur många gånger som helst. Hon ältar honom mkt men hon erkänner aldrig att hon mår dåligt. Frågar jag så nekar hon. Men det är uppenbart. Nu har han dissat henne igen och hpn berättar det och jag frågar hur det känns så svarar hon som vanligt att det känns bra. 

Problemet nu är att hon verkar nästan ta ut detta på andra sätt. Hon skriker efter bekräftelse och trycker nästan ner mig på olika sätt. Förlöjligar mig och saker jag gör. Jag blir ledsen av hennes beteende och känner inte igen henne. Vad jag än tycker eller säger så tycker hon tvärtom helt plötsligt. Jag vet inte om detta beror på hennes hjärtesorg. Har inget för att fråga henne men hade varit lite bra att höra era tankar? Är jag ute och cyklar och vad ska jag göra? Fråga henne leder ingenvart. 

• Svar på tråden Min vän erkänner sig aldrig svag. Det börjar bli outhärdligt
  • Anonym (Gch)

Dumpa den så kallade vännen. En riktig vän beter sig inte så. Man förlöjliga inte sina vänner. 

• Lynx123

Ta ett snack med henne. Berätta att du har något du vill diskutera med henne och förklara sedan o jag-perspektiv hur du känner.

• Dexter dot com

Tala om att du tycker hon är förändrad till det sämre och att om hon inte slutar trycka ner dig och förlöjliga dig vill du inte umgås med henne. Ändrar hon sig inte är hon ju inte mycket till vän.

• Less is more

Jag tycker du har formulerat dig.väldigt bra.

Skriv det här till henne - riktat till henne men ta bort diskussionen om den gifta mannen.

Skriv ett mejl. Skriv att du gärna fortsätter vänskapen om hon behandlar dig med respekt och förklara hur du menar att hon trycker ner o h förlöjligar dig. 

Lägg dig inte i hennes relation med den gifta mannen..

Bara om hon tar upp problemen med honom -  så ställ öppna frågor - som exempelvis ", vad tror du det beror på att han svarar så? " Sen får hon själv tänka och svara.

Så klart att hon borde avsluta relationen med honom. Han vill ju bara ligga med henne i all hemlighet. Inte göra slut med frun.  Men hon måste komma på det själv. Självklart är det inte hållbart.

Svar på tråden Min vän erkänner sig aldrig svag. Det börjar bli outhärdligt