• ODuracell

Hur länge håller läkemedel?

Hej,

Fick 10 zoplikon utskrivet idag, håller till april 2025. Läste nyligen några artiklar med att läkemedel har långt längre hållbarhet än vad som står.

Skulle va kul o veta om det är nån som har erfarenhet av Zopiklon och dess hållbarhet?

• Svar på tråden Hur länge håller läkemedel?
  • Anonym (Jenny)

Absolut har läkemedel betydligt längre hållbarhet än vad som står. En läkare sa att detta med hållbarhetsdatum är läkemedelsindustrins sätt att tjäna pengar. 
    Min pappa åt 5 år gamla Kåvepenintabletter mot en tandinfektion. (Söker ogärna läkaee). Hur smart det var kan man ju diskutera men det fungerade allele utmärkt. Och om.han får ryggskott tar han Citodon som ät flera år gamla men det hjälper ändå.

• ODuracell
    Anonym (Jenny) skrev 2024-09-03 23:05:20 följande:

Absolut har läkemedel betydligt längre hållbarhet än vad som står. En läkare sa att detta med hållbarhetsdatum är läkemedelsindustrins sätt att tjäna pengar. 
    Min pappa åt 5 år gamla Kåvepenintabletter mot en tandinfektion. (Söker ogärna läkaee). Hur smart det var kan man ju diskutera men det fungerade allele utmärkt. Och om.han får ryggskott tar han Citodon som ät flera år gamla men det hjälper ändå.

Okej, tack för svaret. Jag läste också lite om det och det stod att läkemedel kan hålla i upp till 15 år!

Dock ska man undvika vissa läkemedel efter dess utgångsdatum. Vilka typ av läkemedel det är hittar man här:

Även potensen i läkemedlet blir mindre efter utgångsdatum stod det. Men det varierar säkert antagligen.

www.drugs.com/article/drug-expiration-dates.html
  • Anonym (Em)

Beror säkert på hur de förvaras. Gissar att de håller väldigt länge om de inte blir utsatta för ljus, fukt, värme osv

• Anonym (J)

Inte smart 
  • Anonym (J)

Om man tar antibiotika hur som helst kan man till slut bli resistent. Arbetar själv på vårdcentral.

Jag fattar inte hur folk ens vågar. Har anmält ditt inlägg för dumt att uppmuntra andra till samma sak, vilket man indirekt kan göra när man skriver sådant på nätet

• Anonym (BigPharma)

Det kostar väldigt mycket att göra stabilitetsstudier.

Dyra analyser ska göras vid varje tidsmärke som världens olika läkemedelsmyndigheter har bestämt, och med förvaring av läkemedel i de olika temperaturer och luftfuktigheter som kan förekomma i olika delar av världen.
    Till detta behöver man en rätt många olika klimatkammare, som övervakas konstant av ett överordnat system som loggar villkoren i dessa kammare. Sedan måste en forskare sammanställa resultaten och bedöma om läkemedlet är lika säkert och effektivt att använda vid varje mätpunkt.

Därför fokuserar man vanligen på att läkemedlet ska hålla 12, 24 eller i några fall 36 månader. Till exempel en antibiotikakur ska vanligen bara tas i 5-10 dagar, eller i vissa fall ett fåtal månader. Så det finns ingen anledning att skapa en produkt som håller i tio år med alla extra tester och kostnader det hade inneburit.

Då måste du betala el och kylning/värmning och labanalyser och forskarlöner och fylla alla dina klimatkammare med bara den produkten i alla de åren också.

• Anonym (Jenny)
    Anonym (J) skrev 2024-09-05 16:55:24 följande:

Om man tar antibiotika hur som helst kan man till slut bli resistent. Arbetar själv på vårdcentral.

Jag fattar inte hur folk ens vågar. Har anmält ditt inlägg för dumt att uppmuntra andra till samma sak, vilket man indirekt kan göra när man skriver sådant på nätet

Arbetar själv inom slutenvården på medicinavdelning. Om du läser vad jag skrev så formulerade jag ju så "hur smart det är kan man diskutera" eller dylikt. Jag tror för det första inte att folk har antibiotika tillgängligt "hursomhelst" i de svenska hushållen. Recepten som skrivs ut innehåller ju ofta ganska exakt det antalet tabletter patienten behöver.  Jag berättar om min pappa som tog gammal antibiotika och att den bet på hans tandinfektion. Det är ett konstaterande. Ingen uppmuntran till att göra det. 
    Jag tror faktiskt  folk (i allmänhet) förstår att man inte ska äta gammal antibiotika eller öht antibiotika i onödan. 
  • Anonym (f)

Men ändå citerar du inlägget inte bara en utan två gånger... Citat blir kvar.
    Sen tycker jag din reaktion var väldigt överdriven, inte som att användaren uppmanade till det.
  • ODuracell
    Anonym (Em) skrev 2024-09-05 16:42:20 följande:

Beror säkert på hur de förvaras. Gissar att de håller väldigt länge om de inte blir utsatta för ljus, fukt, värme osv

Det var precis så det stod i artikeln jag läste. Det är på detta sätt man alltid ska förvara sina läkemedel.
  • ODuracell
    Anonym (BigPharma) skrev 2024-09-05 19:12:43 följande:

Det kostar väldigt mycket att göra stabilitetsstudier.

Dyra analyser ska göras vid varje tidsmärke som världens olika läkemedelsmyndigheter har bestämt, och med förvaring av läkemedel i de olika temperaturer och luftfuktigheter som kan förekomma i olika delar av världen.
    Till detta behöver man en rätt många olika klimatkammare, som övervakas konstant av ett överordnat system som loggar villkoren i dessa kammare. Sedan måste en forskare sammanställa resultaten och bedöma om läkemedlet är lika säkert och effektivt att använda vid varje mätpunkt.

Därför fokuserar man vanligen på att läkemedlet ska hålla 12, 24 eller i några fall 36 månader. Till exempel en antibiotikakur ska vanligen bara tas i 5-10 dagar, eller i vissa fall ett fåtal månader. Så det finns ingen anledning att skapa en produkt som håller i tio år med alla extra tester och kostnader det hade inneburit.

Då måste du betala el och kylning/värmning och labanalyser och forskarlöner och fylla alla dina klimatkammare med bara den produkten i alla de åren också.

Intressant! Ja, det är nog knicksigt det där att bestämma datum, förmodligen därför det sätts så korta datum på en del läkemedel. Dock i artikeln jag postat längre upp så länkar de precis vilka läkemedel som är dåliga respektive ok att ta även om hållbarhetsdatumet har passerats.

Många läkemedel kan hålla flera år till än vad som står. Men potensen i läkemedlet kan ju dock förändras, vilket är bra att tänka på. Inte så bra att förlita sig på gamla läkemedel om det är riktigt viktigt för ens hälsa. Bättre att försöka skaffa nytt istället.
  • Anonym (Jag)

Jag tog Bricanyl (mot sammandragningar under graviditet) som hade gått ut en gång , hade fått dom utskrivna under en tidigare graviditet. Min sambo blev förbannad och trodde det var farligt för barnet men de funkade iallafall. Har också hört att läkemedel oftast håller mycket längre än till utgångsdatumet som står. 

• ODuracell
    Anonym (Jag) skrev 2024-09-06 22:34:37 följande:

Jag tog Bricanyl (mot sammandragningar under graviditet) som hade gått ut en gång , hade fått dom utskrivna under en tidigare graviditet. Min sambo blev förbannad och trodde det var farligt för barnet men de funkade iallafall. Har också hört att läkemedel oftast håller mycket längre än till utgångsdatumet som står. 

Om du vill vara säker på vilka läkemedel som är farliga efter de blivit gamla så kan du kolla in min länk, väldigt mycket info där. Kanske dumt o riskera nåt i onödan.
  • Anonym (Pua)

Va? Det är väl ändå bakterier som kan bli resistenta, inte människor? 
  • Anonym (Jag)
    ODuracell skrev 2024-09-07 19:56:12 följande:
    Om du vill vara säker på vilka läkemedel som är farliga efter de blivit gamla så kan du kolla in min länk, väldigt mycket info där. Kanske dumt o riskera nåt i onödan.
    Tack för svar, ska kolla där. Det här var 3 år sen, har inte kvar tabletterna, min sambo slängde dom efteråt. Är gravid igen nu men skulle inte vågat ta dom ändå när de hade varit så här gamla.Tabletterna hade slutat tillverkas , jag har försvagad livmoderhals och cerklage (hade det då också) och fick jättemycket sammandragningar så blev livrädd för sent missfall. Tycker inte heller det är bra att chansa egentligen. 
Svar på tråden Hur länge håller läkemedel?