Anonym (Trött) skrev 2024-09-04 18:10:41 följande:
Tack för ditt inlägg. Skönt att du kom ifrån arbete. Själv kämpar man men kommer inte någonstans utan krockar med olika personer p ga jag måste vara social. Nu kan jag vara social och pratsam av mig mot kunder och så.
Klarar korta snabba träffar. Men så fort det blir lite djupare än ytligt så är jag dålig på hur man hanterar situationerna. Vet inte vad jag ska säga och ibland kanske man säger något som ingen förstår djupet av istället och uppfattas som konstig. Men framför allt, ju längre kontakt med någon, desto större risk för konflikt.
O nej, jag är inte glad ofta. En del av mina kunder har lärt känna mig och tar det med ro. !Jaha, idag är han inte glad så då passar vi oss", brukar dom säga och skrattar.
Är väldigt omtyckt bland kunderna men tillbaka på arbetet så känns allt så krystat med chefer, och kolleger. Men de flesta kollegerna har nu slutat kolla snett mot mig utan accepterat att jag är något som bara fladdrar förbi i ögonvrån. Men att behöva stå i luckan och briefa och ha ögonkontakt med dom på kontoret är super jobbigt.
Sa på arbetsintervjun att jag tycker att det sociala kan vara jobbigt men att det går bra med korta snabba möten. Men aa. Tänkte byta arbete för är helt förstörd varje dag. Kommer som ex däcka strax. Gör jag varje dag så här dags. O ont i huvudet och mår piss och får ingenting vettigt gjort hemma.
Men så läser man på de nya arbets annonserna om att man minsann ska vara glad " ansiktet utåt och social. Skjut mig tack.
Känner igen det du nämner om konflikter, att säga något djupt ingen förstår och att det är lättare att ha kontakt med kunder. Med kunder är det korta stunder där man kan efterleva det manus som ingår i ens jobbroll. Man blir också per automatik respekterad för att man ger professionell service.
Men med kollegor blir kemi-skillnaden tydlig. Jag tycker det är svårt att kommunicera i denna kod eftersom koden är oärlig och jag kan inte ljuga. Att befinna mig i en sån situation får mig att känna mig dissocierad.
Sen tycker jag det är så lustigt hur ansvaret för de konflikter som uppstått lagts över på en själv bara för att man har haft ett annorlunda synsätt. Jag kan snarare tycka att de människor som reagerat på åsikterna har startat dessa konflikter. 🤷????
Det är helt omänskligt med såna krav. Inte undra på att människor går in i väggen och inte längre vet vilka de är.
Har du funderat på om dessa svårigheter kan inkludera någon diagnos? Tänker att det eventuellt skulle kunna hjälpa dig att undkomma dessa krav då arbetsgivare och kollegor får en bättre förståelse.
Har du något intresse som du känner att du skulle vilja lägga mer tid på, något som verkligen ger dig energi? T,ex, fotointresse eller något annat. I det är det så fint att man kan styra allt själv. 🙏😇