Anonym (Devila deluxe) skrev 2024-09-11 11:58:31 följande:
Det är klart det finns en skillnad mellan svartsjuka och patologisk svartsjuka. Normal svartsjuka är precis som det låter inte ovanligt.
Däremot kan svartsjuka bli patologisk, medan svartsjuka faktiskt är en relativt normal känsla. Sjuklig blir den bara när man blir obefogat, och oftast kronisk svartsjuk.
Jag hade en patologiskt svartsjuk pappa och det är många steg värre än den vanliga svartsjuka som kan dyka upp vid något enstaka tillfälle, och som oftast kommer när det är befogat.
Patologisk svartsjuka handlar om kontroll och rädsla. Personen kan tex hota med att ta sitt liv om den blir lämnad. Hittar på egna fantasier som ökar dennes svartsjuka, och försöker begränsa sin partner. I värsta fall leder den till misshandel, självmord mm. Normal svartsjuka är något som många yngre upplever, eller när man befinner sig i början av förhållandet och saker ännu är lite osäkra, eller i förhållanden där man blir negligerad av den andre partnern.
Vid normal svartsjuka börjar man dock inte misshandla, hota med självmord o.s.v
https://utforskasinnet.se/patologisk-svartsjuka-nar-svartsjukan-blir-farligt-extrem/
Tack så mkt för infon, vad ledsamt med din pappa han var så.
Jag är 100 på min killens pappa är patologiskt svartsjuk men inte våldsam. Pappan har varnat min kille skulle han vara våldsam mot mig hur han kommer reagera.
Där är en skillnad mellan mitt stalker ex och han där stalker exet gjorde utspel mot mig höll mig mot min vilja. Min kille han går ifrån när han blir så. Han har den spärren. Han vet han måste gå ifrån.
För min kille vuxit upp i sådant hem, har han inga gränser där det ska vara gränser, kan jag tänka? normalt kolla min mobil mm bakom min rygg och när jag ser på, normalt öppna brev, normalt följa efter mig (som han erkänner han gjort), normalt komma in i ett rum jag stängt om mig för jag pratar med en vän i telefon, då går han inte ut, han stannar kvar, kollar sin egen mobil under tiden, till exempel. Skulle han göra samma förstår jag att dörren är stängd av en anledning. Förstår han vill prata i fred med den han pratar med.
Jag har kommit till stadiet där jag undrar och hade velat få han utredd om han har en diagnos eller om jag inbillar mig han har det för hur kan han inte känna av han gör fel?
På han är det som han förstår han gör fel i något av det (till exempel följa efter mig) men i allt det här andra tycker han vi ska köra med öppna kort, han ska få lov att kolla, men varför? Han säger då bara han tycker jag blivit hemlighetsfull eller han känner sig osäker eller han är rädd att mista mig och då måste han bara kolla. Han måste kolla. Han säger han vill inte jag ska få ångest över det men hur kan man inte? Det här väcker allt mitt förflutna till liv.
Stalkingen var gjord så jag visste om jag sa något om vad som hände skulle jag bli sedd som den som hittat på eller fått paranoida tankar. Inte med allt. Som när exet gick in på mitt jobb eller väntade utanför mitt jobb efter det var slut såg andra arbetskollegor det här och blev rädda för min skull. Min familj har också reagerat. Det finns sparat material.
Annars är det jobbigt att samla ihop bevis med stalking. Tyckte jag.
Tog flera år av det och domstolsbeslut.
Fick lämna ut sådant som var tveksamheter kring men som jag vet var han som låg bakom.
Jag har gått igenom en psykiatrisk undersökning och jag var inte paranoid, hade ingen schizofreni. Jag fick ångest som resultat efter varit utsatt för stalkingen.
Hade jag fått bli lämnad ifred som jag lämnade honom ifred hade jag inte fått ångesten.
Om det är ngn som blir utsatt för stalking var inte så snäll och naiv som jag var och bara ta emot det här (som jag gjorde till en början) utan fota allt, redogör allt, gå till Polisen, första du gör. Man vet inte hur det kan sluta. I mitt fall slutade det ändå bra. Jag blev aldrig fysiskt attackerad eller dödad. Han var sjuk i huvudet men inte så sjuk. Jag hade tur i oturen. Jag vidtog också åtgärder men jag levde också inte 100 % skyddat, det hade kunnat hända (hade han varit sjukare).
Jag har i ärlighetens namn också varit svartsjuk, jag känner igen känslan, men då var det befog för det men sen förstod jag att jag hade fel om det, jag förstod allt på killens sätt, då försvann svartsjukan.
Min svartsjuka rann inte över på alla möjliga kanter.
Jag har tänkt tillbaka på hur det var och det var så att den kom i perioder till det att jag bearbetat allt klart, då var den borta och har inte kommit tillbaka. Jag följde aldrig efter m.m.
Det vi kopplar samman med min killes svartsjuka nu då är att han har mer stress och mår sämre idag. Han har en gammal och återkommande rädsla att jag ska lämna. Eller jag ska få någon idé i huvudet, inspirerad av andra, eller att andra ska säga till mig att lämna. Andra blir till ett hot eller något jag läser om blir ett hot. Han vill förhindra att den tanken blir planterad i mitt huvud och jag gör sanning av den.
Han säger han ska jobba på sig själv och ta det här på allvar. När han pratar om det högt hör han själv hur dumt det låter men han säger när han är i det blir det så verkligt.
Jag ska fortsätta sätta gränser men samtidigt vara öppen och lugn i mitt bemötande. Det vi vet ännu. Vi får se hur allt blir med tiden.
Jag tycker det är underbart att ni alla skrivit här i tråden och vågat öppna er, hur lite eller hur mycket man ser på allt med samma ögon är egentligen inte det intressanta i min mening utan att man vågar prata om det och prata om det på så sätt så båda sidor får höras för då tror jag man är närmare en förståelse och en lösning på problemet.