• Anonym (skriver av mig)

Kronofogden börjar dra pengar igen utan förvarning

Hej. Jag behöver mest bara skriva av mig.

Jag fick precis nu månadsbeskedet från försäkringskassan per mejl. Jag höll på att få en hjärtattack, då det fattades 4000 kronor! Jag har sjukersättning på grundnivå. Jag undrade självklart varför, detta är inget jag har förvarnats om på något sett. Jag försökte logga in på mina sidor för att kolla speccen, men sidan är nere för underhåll.

Nästa tanke var att gå in på Kronofogden och se om det är de. Jag har haft utmätning förut. Och, japp, där är den. Utmätning, 4000 kronor i månaden, ca. 

Nu vill jag bara säga att det faktiskt är ok. Jag klarar mig. Efter räkningar och utmätning har jag då kvar ca 3000. Jag kommer få säga upp mina streamingtjänster igen, men ok. Men en förvarning hade ju varit kul.

Sedan gick jag även in och kollade så att mina uppgifter hos KFM stämmer, men det gör de inte. Hyran står 2000 kronor för lågt ungefär. En gammal uppgift eller schablon. Nufiken som jag är gick jag in på deras beräkningsverktyg och kollade vad de skulle dra med den nya hyran och då stod det ca 500. Logiken i huvudet sa att du kan de ju inte dra 3500 mer om huran hade var 2000 kr mindre. Och se, skrev in den gamla hyran, och då är beloppet de, enligt beräkning, kan dra, 2500, dvs 2000 mer. Jag vet att beräkningsgrejen inte är exakt, men en så stor diff?

Som sagt, jag klarar mig, det gör jag. Om de drar 4000 i månaden är nuvarande skulder fördigbetalade i januari, och lägger vi sedan på skulden till FK blir det maj 2026. Det går. Jag har levt på marginalen/sjukersättning i 20 år, fram tills i våras, jag kan göra det några år till. 

Men som sagt, lite förvarning hade varit trevligt.

• Svar på tråden Kronofogden börjar dra pengar igen utan förvarning
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2024-09-08 18:45:34 följande:
    Frågar igen, vet du något som vi andra inte vet?
    Har du inte förstått att TS är hos Kronofogden? 
    Anonym (Vera) skrev 2024-09-08 18:50:37 följande:

Det är väl jättebra att du blir av med skulderna lite snabbare! Tyvärr måste Kronofogden göra såhär då du själv inte vill betala tillbaka pengar du är skyldig. Man kan inte smita ifrån sitt ansvar hur länge som helst. 

Läs tråden. Eller i all fall mina inlägg. 
  • Anonym (Jösses)

Kan bara krasst konstatera här. Att det är ett antal idiotier i din tråd TS, som sitter på jävligt höga och snorskiga hästar.

Den typen av människa vill jag snudd på önska att karma tar dom. För den näsbrännan kan dom gott ha. 

Det går definitivt att göra precis allting rätt, men ändå hamna mellan stolarna. Det låter även på TS här, i precis allt hen skriver, som om det är en genuin person som vill göra rätt för sig och dessutom aktivt har gjort rätt för sig. Även då kfm ansett att inkomsten varit för låg. Att då komma och stampa på ändå? Försöka trycka ner och aktivt få personen att må sämre. Alltså, det där är inget vidare trevligt personlighetsdrag, alls. Skämmes! 

Skit i dessa kommentarer TS. Det är endast empatistörda människor som håller på på det där viset. Givetvis förstår vi andra att det såklart måste vara en enorm chock, att plötsligt se så mycket mindre pengar i utbetalning. Speciellt när man inte vet varför, och det då även tycks handla om att det blivit fel någonstans. 

• Anonym (Vera)
    Anonym (skriver av mig) skrev 2024-09-08 22:30:00 följande:
    Läs tråden. Eller i all fall mina inlägg. 
    Det har jag gjort. Du hade kunnat söka försörjningsstöd under de 8 månaderna utredningen pågick. Varför gjorde du inte det? Och varför betalade du så lite som 200 kronor i veckan?
    Anonym (Vera) skrev 2024-09-09 12:59:26 följande:
    Det har jag gjort. Du hade kunnat söka försörjningsstöd under de 8 månaderna utredningen pågick. Varför gjorde du inte det? Och varför betalade du så lite som 200 kronor i veckan?
    Det gjorde jag. 

För att det var de pengarna jag hade.
    Anonym (Jösses) skrev 2024-09-08 23:42:35 följande:

Kan bara krasst konstatera här. Att det är ett antal idiotier i din tråd TS, som sitter på jävligt höga och snorskiga hästar.

Den typen av människa vill jag snudd på önska att karma tar dom. För den näsbrännan kan dom gott ha. 

Det går definitivt att göra precis allting rätt, men ändå hamna mellan stolarna. Det låter även på TS här, i precis allt hen skriver, som om det är en genuin person som vill göra rätt för sig och dessutom aktivt har gjort rätt för sig. Även då kfm ansett att inkomsten varit för låg. Att då komma och stampa på ändå? Försöka trycka ner och aktivt få personen att må sämre. Alltså, det där är inget vidare trevligt personlighetsdrag, alls. Skämmes! 

Skit i dessa kommentarer TS. Det är endast empatistörda människor som håller på på det där viset. Givetvis förstår vi andra att det såklart måste vara en enorm chock, att plötsligt se så mycket mindre pengar i utbetalning. Speciellt när man inte vet varför, och det då även tycks handla om att det blivit fel någonstans. 

Tack för att du säger det. Det värmer.
  • Anonym (Dessanheterdu)
    Dessanheterjag skrev 2024-09-09 13:58:59 följande:

Bara ring handläggaren på KF herregud.

Ja?Vad dumt av TS att inte gjorde det på helgen. Handläggaren var säkert inte ledig då.
  • Anonym (Malin)

Jag kanske har missat men om du loggar in hos KF, ser du dina beslut där? Har bara varit inne som arbetsgivare och inte som privatperson så att säga.
    För jag tänker att det kanske finns ett beslut som är fattat för länge sen. Men som inte kunnat verkställas på länge. 
    Och så nu har man bedömt att det går och då kör man liksom.
    I det fallet så finns det ju ett beslut i grunden?

Annars, om det var ett beslut som upphävdes helt så behövs det ju ett NYTT beslut och utan att kommunicera det till dig borde de inte få dra en krona.

Man kan hamna hos KF på massa olika sätt, så är det. Och den som är fri kan ju kasta första stenen (många som kastar i den här tråden)...

Men du hanterar det bra måste jag säga. Hoppas du får svar så småningom när alla tjänster är up and going. 

Anonym (Malin) skrev 2024-09-09 16:18:00 följande:

Jag kanske har missat men om du loggar in hos KF, ser du dina beslut där? Har bara varit inne som arbetsgivare och inte som privatperson så att säga.
    För jag tänker att det kanske finns ett beslut som är fattat för länge sen. Men som inte kunnat verkställas på länge. 
    Och så nu har man bedömt att det går och då kör man liksom.
    I det fallet så finns det ju ett beslut i grunden?

Annars, om det var ett beslut som upphävdes helt så behövs det ju ett NYTT beslut och utan att kommunicera det till dig borde de inte få dra en krona.

Man kan hamna hos KF på massa olika sätt, så är det. Och den som är fri kan ju kasta första stenen (många som kastar i den här tråden)...

Men du hanterar det bra måste jag säga. Hoppas du får svar så småningom när alla tjänster är up and going. 

Jag kan se den förra, avslutade, utmätningen. Den står under rubriken "Avslutade", och så står det lite information, bla att den avslutades sista december 2022, och "pga ingen utmätbar inkomst" eller något liknande, jag har den inte framför mig.  I övrigt står det bara en ruta med en graf på min inkomst, skatt, och den nya utmätningen. Inget riktigt beslut som i att det finns en länk till ett dokument eller något. På hela den här tiden har jag inte heller haft något meddelande om "Saker du behöver göra" i den meddeladerutan. Så de enda papper jag har är från slutet av december förra året inför 2024, där det står "Ingen utmätbar inkomst." Inte heller har jag fått något, varken på webplatsen, kivra eller brevledes, efter jag var inne i våras och ändrade uppgifter när jag började få en större inkomst. 

Jag ska gå in igen om en stund på hemsidan och uppdatera mig om skuldsaldot, som jag gör varje vecka, så jag kan kolla igen.

Tack, jag kämpar på så gott jag kan.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (skriver av mig) skrev 2024-09-09 16:42:34 följande:
    Jag kan se den förra, avslutade, utmätningen. Den står under rubriken "Avslutade", och så står det lite information, bla att den avslutades sista december 2022, och "pga ingen utmätbar inkomst" eller något liknande, jag har den inte framför mig.  I övrigt står det bara en ruta med en graf på min inkomst, skatt, och den nya utmätningen. Inget riktigt beslut som i att det finns en länk till ett dokument eller något. På hela den här tiden har jag inte heller haft något meddelande om "Saker du behöver göra" i den meddeladerutan. Så de enda papper jag har är från slutet av december förra året inför 2024, där det står "Ingen utmätbar inkomst." Inte heller har jag fått något, varken på webplatsen, kivra eller brevledes, efter jag var inne i våras och ändrade uppgifter när jag började få en större inkomst. 

Jag ska gå in igen om en stund på hemsidan och uppdatera mig om skuldsaldot, som jag gör varje vecka, så jag kan kolla igen.

Tack, jag kämpar på så gott jag kan.
    Ok, tack för svar. Då är frågan om de kan ändra ett ärende med status avslutat till att bli underlag för verkställighet bara sådär.  Eller om det borde fattats ett nytt. 
  • Anonym (Vera)
    Anonym (skriver av mig) skrev 2024-09-09 13:53:11 följande:
    Det gjorde jag. 

För att det var de pengarna jag hade.
    Då finns det ingen anledning att du ska ha skulder. 
  • Dessanheterjag
    Anonym (Dessanheterdu) skrev 2024-09-09 16:12:29 följande:
    Ja?Vad dumt av TS att inte gjorde det på helgen. Handläggaren var säkert inte ledig då.
    Men i dag! herregud är folk helt tappade här. Sluta spela offer!! Ta tag i era liv.
  • Anonym (Dessanheterdu)
    Dessanheterjag skrev 2024-09-09 19:20:01 följande:
    Men i dag! herregud är folk helt tappade här. Sluta spela offer!! Ta tag i era liv.
    Det är troligtvis redan gjort. Du bara antar att folk är lite dumma. Ta tag i ditt liv och sluta döma andra. Du verkar ganska tappad själv. Herregud, måste vara ditt favorituttryck. Sen är det ingen i tråden som spelat offer. Det finns dock många i tråden som har problem med läsförståelsen. 
Svar på tråden Kronofogden börjar dra pengar igen utan förvarning