• Anonym (Panik)

Blir jag av med mitt barn nu?

Hej, jag behöver verkligen lite tips och hjälp från er med erfarenhet eller goda tankar.

Jag har varit i flera utredningar och tvister med mitt ex om min dotter... När hon var ca 5 år anklagade hon honom för att slå henne (han och hans sambo)... Det blev en lång utredning och jag ansågs lämplig och han fick halva vårdnaden och ca halva umgänget trots allt för att de inte kunde bevisas att hon talade sanning. 

En lång väg till att kämpa för ett bättre samarbete därefter...

För ca 2 år sedan flyttade han till Stockholm... Vi bor långt därifrån kan jag nämna. Ca 5-6 timmar bort. 

Förra sommaren kom det in en anonym orosanmälan om att dottern sagt till någon i skolan att hennes pappa slår henne. Det startades en utredning och då sa hon att han inte slår henne men skriker, behandlar henne dåligt, kastat en kastrull i golvet, boxat i bord, skrämt henne etc.. Även denna ledde inte till mycket mer än jag är lämplig som boende förälder. 

Paralellt med denna orosanmälan fick jag en till orosanmälan att pappan är självmordsbenägen som kom från en läkare till soc, även där hände ingenting..

han kommer 1 gång i månaden och träffar henne 2-3 dagar och på loven är hon där halva loven. 

Nu igår ringde socialjouren mig då hon umgåtts med honom, då har en läkare från sjukhuset ringt till socialjouren då dottern berättat att det framkommer fysiskt våld mot henne från mig och min sambo... gud vet vad mer hon berättat... vilket absolut inte stämmer. Har aldrig satt ett finger på henne... Innan hon skulle åka till honom hade hon bett mormor gå ut och slå honom för hon ville absolut inte dit.. sen plötsligt detta... vi har 3 andra barn jag och min sambo och jag är sååå rädd att förlora mina barn nu....... Socialen ska kontakta mig imorgon och prata med henne först och sedan med mig vad jag förstår.

Jag är helt förstörd och sambon också.... Någon med erfarenhet, vad händer nu????Vad gör jag???

• Svar på tråden Blir jag av med mitt barn nu?
  • Anonym (Panik)
    Anonym (Toker) skrev 2024-09-10 22:10:12 följande:
    Bevis? Hade det funnits bevis hade du nog vetat om det nu.

Just nu är du omyndigförklarad som vårdnadshavare för flickan. Tills det ändrar på sig kan du inte göra så mycket.

Du var ju gravid? Fokusera på det. Själv så passade jag på att dejta lite under den tiden. Polisen hade ju kört iväg min tjej till skyddat boende.

Kommer soc fram till att du är ofarlig för barnet så öppnar sig möjligheterna. Jag skulle fokusera på skolplikten. Skola kan han inte trolla fram utan ditt medgivande, och ni bor i olika städer. Men använd inte det kortet förrän flickan får bo hos dig.

Vet inte vad du har att vinna på att vägra flickan gå till psykolog? Det talar ju snarast mot dig som argument.

Jag vill inte att han tar henne till psykolog när han proppat henne med massa skit, det kommer inte vara sanning något. 

därför ska hon komma bort från honom först? förstår du mig?

han vill bara använda det som bevisning mot mig?

• Anonym (Panik)
    Anonym (Teori) skrev 2024-09-10 20:49:37 följande:

Kanske kan du säga att hon ska bo hos något fosterhem tills allt är utrett? 

Psykisk misshandel är misshandel. Man behöver inte komma hem med blåmärken för att det ska ge sår. Min syster är ihop med en som psykiskt misshandlar henne och barnen och jag har varit ihop med en psykopat. Manipulation är stor faktor i det. Han vrider och vrider och vrider tills man varken vet ut eller in. Man vet inte ens vart diskussionen började. Man lär sig att hans ord är det rätta för man slutar lita på sig själv. Sannolikt är han bra på att manipulera omgivningen också. Så från din sida var jättenoga med att göra allt rätt in i minsta detalj. Sen är psykopater otroligt omtänksamma och världen är som ett paradis när dom är i sitt bästa. Det går i cykler, sämre sämre sämre fantastiskt. Sannolikt kan han nu hålla henne nöjd eftersom han är på sin bästa sida eller så har han hotat att ta livet av sig om hon inte stannar vilket tyvärr är ganska vanligt också. Ledsen att vara så ärlig. 

Men om du har vårdnaden så kan hon väl inte välja att vara kvar hos pappan efter den avtalade tiden? Eller är det soc som bestämt det? Annars skulle jag begära att få hen henne eller ett annat alternativ att orosanmäler honom (det tycker jag du ska göra oavsett pga din misstanke) som någon skrev och eventuellt få henne fosterhemplacerad under utredningen. Så han kommer bort från hans grepp och att han inte kan manipulera henne vad hon ska säga. Är ju skithemskt!

Känner så fruktansvärt med dig iaf. Skulle ha samma oro och tänka på dom andra barnen! Få ont i magen av att tänka på hur fel det kan bli! Ta ETT steg i taget, en dag i taget. Det är allt du kan göra. Har svårt att tro att du skulle bli dömd om dina andra barn talar gott om er.
    Tack för fint svar! Kan jag fråga om hon kan bo hos mormor under utredningen? Dem är jättenära!
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Panik) skrev 2024-09-11 07:38:24 följande:

Jag vill inte att han tar henne till psykolog när han proppat henne med massa skit, det kommer inte vara sanning något. 

därför ska hon komma bort från honom först? förstår du mig?

han vill bara använda det som bevisning mot mig?

Jag förstår. Du är en krångel-Fia. Släpp känslorna, se det som ett spel.

Du är misstänkt för att ha misshandlat ditt barn. Sen motsätter du dig att den saken utreds. Det får dig att verka skyldig. Du måste lita och hoppas på att psykologen kan se igenom sådant. Ditt ex kan ju ha bitit sig i svansen?

Samma sak för mig. Mtt ex anklagade mig för saker som var ganska allvarliga. Någon rabiat manshatande psykolog, men även en grönhårig kurator med nosring, båda kopplade till kvinnojouren satte "diagnoser"" på mig. Polisen förhörde dem med.

Det enda som går att göra är att förneka. Berätta varför man tror att hon gör som hon gör.

Du försöker fjärrstyra och bestämma från avstånd. Du sitter i utvisningsbåset och försöker delta i spelet. Du kommer bara att bli straffad för det.

Din dotter är någon annans ansvar just nu. Släpp henne. När du får ok som förälder igen kan du begära att träffa henne. Du kan även anmäla honom om han inte tar henne till skolan osv. Men det är då. Nu kan du inte göra så myclet.
  • Anonym (Panik)
    Anonym (Toker) skrev 2024-09-11 09:23:48 följande:
    Jag förstår. Du är en krångel-Fia. Släpp känslorna, se det som ett spel.

Du är misstänkt för att ha misshandlat ditt barn. Sen motsätter du dig att den saken utreds. Det får dig att verka skyldig. Du måste lita och hoppas på att psykologen kan se igenom sådant. Ditt ex kan ju ha bitit sig i svansen?

Samma sak för mig. Mtt ex anklagade mig för saker som var ganska allvarliga. Någon rabiat manshatande psykolog, men även en grönhårig kurator med nosring, båda kopplade till kvinnojouren satte "diagnoser"" på mig. Polisen förhörde dem med.

Det enda som går att göra är att förneka. Berätta varför man tror att hon gör som hon gör.

Du försöker fjärrstyra och bestämma från avstånd. Du sitter i utvisningsbåset och försöker delta i spelet. Du kommer bara att bli straffad för det.

Din dotter är någon annans ansvar just nu. Släpp henne. När du får ok som förälder igen kan du begära att träffa henne. Du kan även anmäla honom om han inte tar henne till skolan osv. Men det är då. Nu kan du inte göra så myclet.
    det värsta med allt är att veta att han planerar för att hitta bevisning så jag kan bli av med henne. Proppar henne med skit och isolerar henne. Tagit hennes telefon, ingen i familjen kan nå henne. Hon används som ett vapen och jag står inte Ut. Vet att allt som är sagt är ren och skär lögn. Förstår inte varför hon hittat på detta lögner eller blivit ?proppad? med dem och går med på det?.. svårt att koppla bort känslorna med allt som står på spel?hon, mina andra barn, att bli fälld osv osv?
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Panik) skrev 2024-09-11 12:09:24 följande:
    det värsta med allt är att veta att han planerar för att hitta bevisning så jag kan bli av med henne. Proppar henne med skit och isolerar henne. Tagit hennes telefon, ingen i familjen kan nå henne. Hon används som ett vapen och jag står inte Ut. Vet att allt som är sagt är ren och skär lögn. Förstår inte varför hon hittat på detta lögner eller blivit ?proppad? med dem och går med på det?.. svårt att koppla bort känslorna med allt som står på spel?hon, mina andra barn, att bli fälld osv osv?
    Han gör säkert allt det du säger och lite till. Men det är inte så mycket du kan göra åt det just nu. Men ju mer han håller på så desto mer tror jag flickan kommer att vilja åka hem igen.

Varför? Ska jag gissa så pressade du henne för hårt. Det där blev hennes sätt att komma undan. Med lite hjälp av pappan som fick sin chans att angripa dig.

Soc kommer att vilja förhöra dig sist. I vart fall har de gjort så med mig. Då kan du ju ta upp din oro. Har han konfiskerat hennes telefon och avskärmat henne så går ju det att kontrollera för soc. I vart fall telefonen. Sen kan de ju undersöka hennes närvaro i skola å sånt.

Det är den vägen du ska gå om du vill vinna. Det är inte så att soc är ovana vid föräldrar som kastar skit på varandra. Håll dig till sådant som är enkelt att kontrollera.
  • Anonym (Ylva)

Jag tycker att du ska informera soc om att han hindrar henne från att ha kontakt med även andra närstående, inte bara dig. Ge soc kontaktuppgifter till flickans mormor så att de kan hjälpa de två att få kontakt med varandra. 

• Anonym (Panik)

Idag har hon varit på soc På samtal och berättat att jag framförallt skrikit och Bråkat mycket med henne. hon hade tagit upp flera exempel som de inte gick in på. 

hon hade sagt att jag dragit henne i örat någon enstaka gång och slagit med en bok på hennes ben. 

Hon hade pratat mycket vuxet, hon är väldigt lillgammal så de märkte dem. 

när de frågat om hon ville vara hos mormor under utredningen hade hon sagt ?nej jag vill vara med någon av mina vårdnadshavare? hade hon sagt. Vilket lät absurt för en 10 åring.

socialsekreteraren bekräftade att hon lät lite påverkad och att det inte riktigt stod helt rätt till, hon fick den känslan. Att något var galet. 

hon vill fortfarande inte prata med mig eller träffa mig, 

hon hade också tryckt på att livet hos mig är strängt och mycket friare hos pappa. 

på onsdag ska killarna utredas?.. 

hur mycket mer ska man orka. 

• Anonym (Toker)
    Anonym (Panik) skrev 2024-09-12 20:24:20 följande:

Idag har hon varit på soc På samtal och berättat att jag framförallt skrikit och Bråkat mycket med henne. hon hade tagit upp flera exempel som de inte gick in på. 

hon hade sagt att jag dragit henne i örat någon enstaka gång och slagit med en bok på hennes ben. 

Hon hade pratat mycket vuxet, hon är väldigt lillgammal så de märkte dem. 

när de frågat om hon ville vara hos mormor under utredningen hade hon sagt ?nej jag vill vara med någon av mina vårdnadshavare? hade hon sagt. Vilket lät absurt för en 10 åring.

socialsekreteraren bekräftade att hon lät lite påverkad och att det inte riktigt stod helt rätt till, hon fick den känslan. Att något var galet. 

hon vill fortfarande inte prata med mig eller träffa mig, 

hon hade också tryckt på att livet hos mig är strängt och mycket friare hos pappa. 

på onsdag ska killarna utredas?.. 

hur mycket mer ska man orka. 

Ta det med en klackspark. Jag tyckte det var lite skoj.

Ingen som kommer att ta "killarna" från dig. Du kan bli erbjuden stöd i ditt föräldraskap. Eller så läggs det bara ner (det vanliga).

Att hon skulle vara hos mormor är ju samma sak som dig. I praktiken. Du kan säkert ränna dit hur du vill. Det fattar väl dottern.

Du kan ju be soc att medla med flickan. Erbjud henne ett mindre strängt hem i fortsättningen.
  • Anonym (Camilla)

Du orkar. Ta fram tigermorsan i dig. Du märker att något är skevt. Dessutom ska inte en 10 åring använda dig av ord som vårdnadshavare. Det känns planterat. Dessutom har det ju framkommit att det är strängt hos dig och fritt hos pappa. Det har också framkommit att du skrikit och bråkat en hel del. Du bortförklarar det med en graviditet. Det här kommer förhoppningsvis få dig att tänka till. Soc är inte ute efter att straffa. Däremot han de erbjuda stöd i din föräldraroll. Pappan kommer också att bli granskad. Då lär de komma på hur han manipulerar dottern. Soc var varit med förr. Kommer att bli bra i slutändan. 

• Anonym (Panik)
    Anonym (Camilla) skrev 2024-09-12 22:10:38 följande:

Du orkar. Ta fram tigermorsan i dig. Du märker att något är skevt. Dessutom ska inte en 10 åring använda dig av ord som vårdnadshavare. Det känns planterat. Dessutom har det ju framkommit att det är strängt hos dig och fritt hos pappa. Det har också framkommit att du skrikit och bråkat en hel del. Du bortförklarar det med en graviditet. Det här kommer förhoppningsvis få dig att tänka till. Soc är inte ute efter att straffa. Däremot han de erbjuda stöd i din föräldraroll. Pappan kommer också att bli granskad. Då lär de komma på hur han manipulerar dottern. Soc var varit med förr. Kommer att bli bra i slutändan. 

Tack!! Ska verkligen tänka på dessa ord. 

största bekymret med henne är att hon säger att hon är rädd för mig, känner sig inte trygg och vill inte prata eller träffa mig. 

men i själva verket tror jag hon är rädd för honom och vad han skulle säga om hon ville hem. När hennes lillebror hos pappa mobbade henne och kallade henne fet och ful vågade hon inte ens ta upp de eller låta mig ta upp det med sin pappa. ?Nej mamma snälla han blir arg?. och han hade kommit överens med henne att hon inte för ta upp något med mig innan hon pratat med honom först om de. 

rädd att denna rädsla för honom och manipulation gör att hon aldrig vill tillbaka och då finns inget att göra. 

hsn väntar säkert också på att söka ensam vårdnad i samband med detta så hon flyttar till honom.

han hade sagt stt hans arbete är ??mobilt? i värsta fall med hennes skolgång- allt för att hålla henne borta från mig för han VET att kommer hon till mig vänder hon tillbaka och berötter om manipulationen ?.

så hur får jag henne att vilja komma hem i denna hemska påverkan av honom? 

föreslog för soc att jag får träffa henne med den men utan honom närvarande. Men så länge han sitter där och väntar vågar hon säkert inte säga att hon vill hem?.

• Anonym (Malin)

Ingen rök utan eld.

Dottern mår uppenbarligen dåligt och det är ditt ansvar att se till att hon hardet tryggt. 

• Anonym (Panik)
    Anonym (Malin) skrev 2024-09-13 07:04:51 följande:

Ingen rök utan eld.

Dottern mår uppenbarligen dåligt och det är ditt ansvar att se till att hon hardet tryggt. 

Såklart förstår jag det men hon är under påverkan och rädd för honom.
  • Anonym (Teori)

Det är väl bra att killarna utreds? Om ni har ett tryggt hem och alla andra barn trivs så kommer dom ju tala gott om er. Uppenbarligen så har du ett normalt känsloliv eftersom du bryr dig om din dotter och inte står ut med att hon har det dåligt.

När tankarna kommer så säger du bara "hon kommer komma hem, hon kommer komma hem" eller något annat som lugnar dig. Tänk inte katastrof utan fokusera på att det kommer lösa sig. Som toker säger (om än något känslokallt) så har detta hänt och du kan inte mer än att acceptera det. Och fortsätt att propsar på att skilja henne och pappan och sköta din sida oklanderligt. Det är det viktigaste just nu! Och fortsätt ringa/söka henne, även om hon inte svarar så ser hon ju att du bryr dig!

• Anonym (Alien)
    Anonym (Panik) skrev 2024-09-10 16:17:09 följande:
    vad baserar du det på? Han tycker ju att jag gör det!!
    För att du skriver att han verkar manipulera henne och att det hon berättar är hans ord, inte hennes
Svar på tråden Blir jag av med mitt barn nu?