• Anonym (Em)

Hur många maskiner tvättar ni i veckan?

Vi är två vuxna med tre äldre barn på halvtid.

Vi tvättar i snitt 1-2 maskiner om dagen. 

• Svar på tråden Hur många maskiner tvättar ni i veckan?
  • Anonym (olika)

Vanligtvis 6-10 maskiner i veckan, fördelat på lite olika dagar beroende på vad som görs när. Viss tvätt, vita t-skirtar räcker inte till en tvätt på en vecka, medan tonåringens träningspass resulterar i tvätt som behöver hanteras omgående, utifrån stank. 

Som någon annan sa, så tar dubbelsängens lakan upp en hel tvättmaskin, likaså fyller barnens lakan en annan.

Städtrasor tvättas ungefär varannan vecka, och behöver tvättas separat för att fungera. 

Underkläder tvättas "när det tar slut", vilket är efter 2-3 veckor. Jag har lärt mig att inte blanda smutsiga strumpor och kallingar från olika familjemedlemmar, utifrån att det blir så mycket svårare att sortera upp. 

Bästa sättet att få en uppfattning om hur mycket man behöver tvätta är att tvätta varenda sak och sedan efter en vecka upprepa och tvätta allt som används.

• Anonym (M)
    Anonym (Tvättstuga) skrev 2024-09-09 12:58:20 följande:
    8-10 maskiner i månaden behöver inte betyda att man bara tvättar en gång i månaden.
    Det var dock det som jag avsåg när du kommenterade mitt inlägg. Jag undrade hur föregående talare förvarade all den tvätten när han bara tvättar en gång i månaden 8-10 maskiner.
  • Anonym (Singelmamma)

1 Vuxen och 1 barn.
    Tre till fyra ggr i veckan 

• Virriga Vera

Försöker att bara köra fulla maskiner så 2-4 maskiner i månaden. Använder mycket mindre kläder nu när jag gått i pension. Maken tvättar sina kläder själv. Maskinen tar 7 kg.

• Elin pelin

I snitt 4-5 maskiner per vecka, vi är två vuxna och två barn i låg/mellanstadieålder.

• Anonym (Li)

Fem-sex maskiner i veckan, en vuxen och en tonåring. Två 40 mörk
    En 60 underkläder, trasor, handdukar
    En 60 lakan
    Rött/vitt/siden ungefär varannan vecka, dvs nån av dessa varje vecka

• Anonym (mer)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-09 09:50:21 följande:
    Hur många maskiner tvättar ni i veckan?

Vi är två vuxna med tre äldre barn på halvtid.

Vi tvättar i snitt 1-2 maskiner om dagen. 

5-7 maskiner per vecka. Lite fler om vi byter sängkläder eller om man har nån fintvätt som bara är enstaka plagg i specifik temperatur. 

Vi är två vuxna och två tonåringar. 
  • Anonym (mer)
    Virriga Vera skrev 2024-09-09 16:29:41 följande:

Försöker att bara köra fulla maskiner så 2-4 maskiner i månaden. Använder mycket mindre kläder nu när jag gått i pension. Maken tvättar sina kläder själv. Maskinen tar 7 kg.

Men, även om maken tvättar sina kläder själv så får det väl räknas in i antal tvättar som görs i hushållet? Eller har han en egen tvättmaskin i ett annat hushåll? 

Och gemensam tvätt, som lakan, handdukar, kökshaddukar etc - delar ni upp det också, eller räknas det in i din tvätt eller makens tvätt?
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (M) skrev 2024-09-09 13:13:28 följande:
    Det var dock det som jag avsåg när du kommenterade mitt inlägg. Jag undrade hur föregående talare förvarade all den tvätten när han bara tvättar en gång i månaden 8-10 maskiner.

Ja, vi har köpt extra stora tvättkorgar. Vi har en på nedervåningen inne på toaletten vid vårt skötbord. Där hamnar i stort sett bara barnens tvätt.

Sen på övervåningen har vi 2-3 tvättkorgar i vårt stora badrum. Är så pass stort att vi har både ett badkar i ena änden och en duschavdelning i den andra änden. Finns mycket utrymme i mitten. 

• Virriga Vera
    Anonym (mer) skrev 2024-09-10 09:44:20 följande:
    Men, även om maken tvättar sina kläder själv så får det väl räknas in i antal tvättar som görs i hushållet? Eller har han en egen tvättmaskin i ett annat hushåll? 

Och gemensam tvätt, som lakan, handdukar, kökshaddukar etc - delar ni upp det också, eller räknas det in i din tvätt eller makens tvätt?
    Jag har faktiskt ingen aning om hur ofta han tvättar, men kanske 3 maskiner i månaden. Det är oftast jag som tar handdukar och lakan. Varför vet jag inte, det har bara blivit så. Kanske för att jag byter oftare än vad han skulle göra. Så då räknar vi om till 5-7 maskiner i månaden på 2 vuxna.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-09-10 10:33:26 följande:

Ja, vi har köpt extra stora tvättkorgar. Vi har en på nedervåningen inne på toaletten vid vårt skötbord. Där hamnar i stort sett bara barnens tvätt.

Sen på övervåningen har vi 2-3 tvättkorgar i vårt stora badrum. Är så pass stort att vi har både ett badkar i ena änden och en duschavdelning i den andra änden. Finns mycket utrymme i mitten. 

Sorterar ni tvätten i de korgarna efter färg och grader eller blir det lite hur som helst och ni tar bara med alla korgar och sorterar upp det i tvättstugan sen?

Skönt att tvätta bara en gång i månaden. 
  • Anonym (...)

2 vuxna, 2 barn, tror vi snittar på 3 maskiner i veckan 

• Anonym (Mannen)
    Anonym (M) skrev 2024-09-10 12:01:19 följande:
    Sorterar ni tvätten i de korgarna efter färg och grader eller blir det lite hur som helst och ni tar bara med alla korgar och sorterar upp det i tvättstugan sen?

Skönt att tvätta bara en gång i månaden. 

Vi har en för 40 grader och en för 60 grader i badrummet. Vi har i princip inga vita kläder. Men är det något vitt eller något som ska tvättas i 30 grader så lägger vi det i en påse i tvättkorgen.

Barnkläderna kör vi i 40 grader.

Svar på tråden Hur många maskiner tvättar ni i veckan?