• Anonym (Host)

Jävulsk hosta utan anledning

Jag har i säker åtta till tio veckors tid haft en fruktansvärd rethosta som visar sig vid vila.

Alltså hemma i soffan eller när jag sitter på jobbet. Träning och allt går bra, inget annat symptom och har inte haft förkylning.

Är pollenallergiker, kan det hänga ihop med det? Brukar inte hosta av det dock.

Visst får jag söka vård såsmåningom, men jag har en historia sen förr när jag hade hälsoångest, och sökte för minsta lilla, så jag vill inte överreagera nu för tiden. 

Nån som känner igen sig?

• Svar på tråden Jävulsk hosta utan anledning
  • Anonym (X)

Har du hostat så länge känns det väl ändå rimligt att du ber någon lyssna på dina lungor. 
    Tror inte på pollen. Men någon envis övre luftvägsinfektion skulle det kunna vara, inflammation i bronkerna eller dylikt. 
    En kollega hade dom besvären faktiskt utan något annat symptom, och det visade sig vara lunginflammation. En kur Kåvepenin så var hon återställd. 
    Nä vänd dig till HC du, det känns befogat. 
    Lycka till! 

• Core
    Anonym (X) skrev 2024-09-10 22:57:08 följande:

Har du hostat så länge känns det väl ändå rimligt att du ber någon lyssna på dina lungor. 
    Tror inte på pollen. Men någon envis övre luftvägsinfektion skulle det kunna vara, inflammation i bronkerna eller dylikt. 
    En kollega hade dom besvären faktiskt utan något annat symptom, och det visade sig vara lunginflammation. En kur Kåvepenin så var hon återställd. 
    Lycka till! 

Kanske är lika bra , tack för input 👍🏼
  • Core
    Core skrev 2024-09-11 00:10:51 följande:
    Kanske är lika bra , tack för input 👍🏼

Anonym (X) skrev 2024-09-10 22:57:08 följande:

Lycka till! 

Nu oanonymiserade jag mig, men är ju fortfarande anonym så det spelar väl ingen roll antar jag 😂
  • Anonym (Niki)

Ja jag tycker det låter som lunginflammation. Man kan ha feberfri relativt symtomfri lunginflammation orsakat av virus som blir så där utdragen. Hade så i 3 månader. Enda skillnaden är att jag också var fysiskt trött ofta. Obs, kunde ändå gå långt och snabbt och säkert träna lite, men hade en sorts matthet i kroppen. Har du det också?

• Anonym (Niki)

Äh sånt händer! Men tycker du ska kolla med läkare.

• Anonym (X)
    Anonym (Niki) skrev 2024-09-11 07:30:36 följande:

Ja jag tycker det låter som lunginflammation. Man kan ha feberfri relativt symtomfri lunginflammation orsakat av virus som blir så där utdragen. Hade så i 3 månader. Enda skillnaden är att jag också var fysiskt trött ofta. Obs, kunde ändå gå långt och snabbt och säkert träna lite, men hade en sorts matthet i kroppen. Har du det också?

Det var exakt sådär det var för min kollega. Bra att uppmärksammas att lunginflammation inte alltid behöver betyda "sängliggande med jättehög feber"
  • Core
    Anonym (Niki) skrev 2024-09-11 07:30:36 följande:

Ja kanske kan det vara det.. Men är inte trött, kan springa 6km utan bekymmer och hostan dyker först upp en bra stund efter.

Men ja man kanske ska passa sig lite, 
Svar på tråden Jävulsk hosta utan anledning