• Anonym (F)

Sluta med kortison, trött?

Hej jag har tagit Florinef i över ett års tid. Slutar med den nu med hjälp av en läkare. 

Jag känner mig så oerhört orkeslös och trött. Andfådd vid minsta lilla. 

Kan det bli så efter lång kortisonanvändning? 

Ver att jag kan fråga läkare och tänkte det också men vill gärna höra andras erfarenheter 

• Svar på tråden Sluta med kortison, trött?
  • Anonym (Liv)

Du trappade väl ner försiktigt? Din egna kortisolproduktion måste komma igång och det kan ju ta ett tag. Därför viktigt att trappa ur den långsamt. 

• Anonym (F)
    Anonym (Liv) skrev 2024-09-11 17:44:10 följande:

Du trappade väl ner försiktigt? Din egna kortisolproduktion måste komma igång och det kan ju ta ett tag. Därför viktigt att trappa ur den långsamt. 

Ja jag går som sagt efter läkarens anvisningar. 
  • Anonym (F)

Har minskat med 0,25 tablett i veckan. 

• Anonym (F)

Det kändes dock lite snabbt? Han är ju inte endokrinolog. Men litar på honom.

Har inte trappat ner hela än. 

• Anonym (Liv)
    Anonym (F) skrev 2024-09-11 17:53:09 följande:

Det kändes dock lite snabbt? Han är ju inte endokrinolog. Men litar på honom.

Har inte trappat ner hela än. 

Ja han borde ju veta då. Sen är ju alla olika och ett nedtrappningsschema kanske inte funkar för alla utan att man behöver individanpassa. Tycker du ska höra av dig till läkaren om dina symptom inte blir bättre. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Liv) skrev 2024-09-11 18:02:23 följande:
    Ja han borde ju veta då. Sen är ju alla olika och ett nedtrappningsschema kanske inte funkar för alla utan att man behöver individanpassa. Tycker du ska höra av dig till läkaren om dina symptom inte blir bättre. 
    Ja jag får göra det. vågar inte minska mer som det är nu. 
  • Anonym (A)

Är orsaken till att du tog tabletterna helt borta nu?

Jag har för mig att man inte skal minska med mer än 10-20% av dosen per vecka, och man kan behöva göra det långsammare med pauser. En del kan inte sätta ut det helt.

Prata med din läkare om dina besvär.

• Anonym (F)
    Anonym (A) skrev 2024-09-11 20:08:20 följande:

Är orsaken till att du tog tabletterna helt borta nu?

Jag har för mig att man inte skal minska med mer än 10-20% av dosen per vecka, och man kan behöva göra det långsammare med pauser. En del kan inte sätta ut det helt.

Prata med din läkare om dina besvär.

Nja det vet jag inte, ville prova utan. Tar tar det för ME/CFS. 

Jo det är nog bäst. Jag återgick till vanliga dosen igen. Det var läskigt, fick rätt så lågt blodtryck också. Orkeslös och trött. Kände mig riktigt låg om man säger så. 

• Anonym (F)

Jag ville bara prova utan. Men tror att det var en dum ide. 

Svar på tråden Sluta med kortison, trött?