• Anonym (Pyret)

Hjälp! Vill inte somna på begravningen. Vad göra?

Jag har under en längre tid ätit Levaxin. Nu är jag uppe i 100mg. På sista tiden har jag känt mig väldigt trött. Jag har haft svårt att hänga med när vi ser en sen film och jag höll på att somna på ett jobbmöte i måndags. Nu har jag fått veta att den kalciumtablett som jag fått utskriven av en annan läkare måste tas minst 4 timmar innan eller efter Levaxin, annars hämmar den upptaget. Jag har ätit all medicin samtidigt! Imorgon ska jag på begravning. Jag vill inte riskera att somna då eller nicka till. Jag har såklart ätit en Levaxin nu på morgonen och kommer att äta en imorgon bitti också. Jag har några 25 mg från tidigare (kompletterade upp 75 mg tabletterna). Är det tillrådligt att ta en sån ikväll? Jag får inte tag på min läkare.

• Svar på tråden Hjälp! Vill inte somna på begravningen. Vad göra?
  • Postman

Ja man ska vara försiktig med att blanda levaxinet med andra mediciner. Tar du levaxinet på kvällen? Jag kan inte ta levaxin på kvällen för då blir jag pigg till jag ska sova, jag brukar ta den på morgonen istället. 

• Agda90
    Anonym (Pyret) skrev 2024-09-12 07:06:43 följande:
    Hjälp! Vill inte somna på begravningen. Vad göra?

Jag har under en längre tid ätit Levaxin. Nu är jag uppe i 100mg. På sista tiden har jag känt mig väldigt trött. Jag har haft svårt att hänga med när vi ser en sen film och jag höll på att somna på ett jobbmöte i måndags. Nu har jag fått veta att den kalciumtablett som jag fått utskriven av en annan läkare måste tas minst 4 timmar innan eller efter Levaxin, annars hämmar den upptaget. Jag har ätit all medicin samtidigt! Imorgon ska jag på begravning. Jag vill inte riskera att somna då eller nicka till. Jag har såklart ätit en Levaxin nu på morgonen och kommer att äta en imorgon bitti också. Jag har några 25 mg från tidigare (kompletterade upp 75 mg tabletterna). Är det tillrådligt att ta en sån ikväll? Jag får inte tag på min läkare.

varje gång man får en ny medicin så måste man fråga på apoteket när man hämtar ut den vad som gäller för just den medicinen och berätta vilka andra mediciner man tar. Alternativt läsa på bipackssedeln. Det är ytterst få läkare som har koll på vilka mediciner som fungerar ihop och hur de ska tas. Däremot är apotekspersonalen bra på sånt. 
  • Anonym (Pyret)

Så hur gör jag nu för att inte nicka till på begravningen?

Förhoppningsvis löser sig problemet med felaktiga nivåer nu när jag börjat ta medicinerna rätt, men jag måste ha en akut lösning för begravningen. Nåt knep? 

Nu varar väl inte begravningsgudstjänsten så länge och det är kanske lite svalt i kyrkan. 

• Anonym (P)
    Anonym (Pyret) skrev 2024-09-13 00:46:30 följande:

Så hur gör jag nu för att inte nicka till på begravningen?

Förhoppningsvis löser sig problemet med felaktiga nivåer nu när jag börjat ta medicinerna rätt, men jag måste ha en akut lösning för begravningen. Nåt knep? 

Nu varar väl inte begravningsgudstjänsten så länge och det är kanske lite svalt i kyrkan. 

Borra in naglarna i händerna, bit dig i kinderna och nyp i den tunna huden på handlederna? Det är rätt diskret, men gör ont och du vaknar till lite.
  • Anonym (U)

Ska du gå med någon du känner? Kan du be den personen om hjälp (om det är en närstående till den döde är det så klart olämpligt, men jag tänker om det är en tidigare kollegas begravning eller så). 

• Anonym (U)

Och ha för svala kläder på dig så att du fryser lite grann. Obekväma underkläder kanske? Men det får ju inte störa dig så mycket att du inte kan delta i begravningen om den är viktigt för dig för att bearbeta förlusten av den som gått bort. 

Svar på tråden Hjälp! Vill inte somna på begravningen. Vad göra?