• Anonym (Uppgiven)

Tandläkare! Hur fort kan karies gå?

Mina tänder ger mig bara problem känns det som...

Har haft karies mellan tänderna på några ställen som tandläkaren har haft koll på ganska många år. Nu gick jag till en ny tandläkare som sa att det måste lagas på 3-5 ställen, lite oklart hur många exakt. All karies är mellan tänderna sa han.

För ett år sen kollade min dåvarande tandläkare noga igenom munnen och tog röntgen som inte fick några anmärkningar.

Kan det gå så snabbt att kariesen nu har brutit sig igenom emaljen och nu måste lagas? Jag har inte gjort något annorlunda med varken kosten eller tandhygienen senaste året.

Det enda är att på ett ställe där jag pressar tänder så känns det ibland något odefinierbart på en tand efter att jag har druckit kallt. Det gör inte ont när jag dricker men efteråt kan jag känna av det i någon timme. Det är en tand som ska ha karies mellan tänderna.

Jag har foton på röntgen tandläkaren tog men ser inga stora gråa fläckar som google säger att karies ser ut som på röntgenbilder.

Blir osäker på om nya tandläkaren gillar att borra lite för mycket...?

• Svar på tråden Tandläkare! Hur fort kan karies gå?
  • Anonym (Tandis)

Det är svårt att säga om din nya tandläkare gjort rätt bedömning. Kanske är hen lite väl glad i att borra, kanske inte. Din gamla tandläkare har antagligen följt dej några år. Då ser man bättre om hål som är på gränsen står still genom att man kan jämföra med gamla bilder. 

Enda sättet du egentligen kan få reda på det är att gå till din gamla tandläkare och kolla upp det.

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Tandis) skrev 2024-09-12 18:07:12 följande:

Det är svårt att säga om din nya tandläkare gjort rätt bedömning. Kanske är hen lite väl glad i att borra, kanske inte. Din gamla tandläkare har antagligen följt dej några år. Då ser man bättre om hål som är på gränsen står still genom att man kan jämföra med gamla bilder. 

Enda sättet du egentligen kan få reda på det är att gå till din gamla tandläkare och kolla upp det.

Min gamla tandläkare har jag haft i många herrans år och är superbra. Problemet är att den tandläkaren är i min hemstad och det är inte nästgårds tyvärr. Men jag tänkte planera in en resa dit så att jag får hjälp jag kan lita på till 100%.

Jag är alltid nyfiken på att lära mig nytt så om du eller någon annan tandläkare har lust att svara:

Anses det vara en stor lagning att laga mellan tänderna jämfört med på tuggytan/sidan utåt? Är det lätt för er tandläkare vilket som, dvs mellan tänderna eller utanpå tanden?
    Låter det som att det eventuellt kan ha gått igenom emaljen när jag ibland reagerar på en kall dryck efteråt? Det gör inte ont men det ska ju inte kännas alls om allt är helt ok.

• Anonym (Tandis)

Hur stor lagningen är beror inte så mycket på var hålet sitter. Den kan vara stor på alla tandens ytor. Generellt får man däremot borra bort mer tandsubstans om hålet är mellan tänderna för att komma åt. 

Att det isar kan bero på hålet. Det kan också vara en tandhals dom isar. Kanske har du blivit extra noggrann med borsten nu när du fått tråkiga besked om hål och varit lite mer våldsam med tandborsten och därmed orsakar ilningar. Svårt att avgöra. 

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Tandis) skrev 2024-09-12 18:53:48 följande:

Hur stor lagningen är beror inte så mycket på var hålet sitter. Den kan vara stor på alla tandens ytor. Generellt får man däremot borra bort mer tandsubstans om hålet är mellan tänderna för att komma åt. 

Att det isar kan bero på hålet. Det kan också vara en tandhals dom isar. Kanske har du blivit extra noggrann med borsten nu när du fått tråkiga besked om hål och varit lite mer våldsam med tandborsten och därmed orsakar ilningar. Svårt att avgöra. 

Vad tråkigt med att mer tandsubstans måste borras bort. Gråter Det sista jag behöver är fler kronor eller svagare tänder som jag inte vågar tugga med. Jag vågar knappt äta något annat än mjuk mat som det är pga tandproblem sen innan.  Gråter

Det kommer att dröja två månader innan jag kan åka hem igen så jag hoppas verkligen att det inte eskalerar innan dess så att jag måste gå till en tandläkare akut som jag inte litar på.

• Anonym (Tandfen)

Borsta 2 ggr dag
    Kör med tandtråd sen skölj med flour. 

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Tandfen) skrev 2024-09-12 19:59:44 följande:

Borsta 2 ggr dag
    Kör med tandtråd sen skölj med flour. 

Kör med flour åtminstone en gång om dagen men då mitt på dagen efter lunchen. Ser inte riktigt orsaken att skölja efter tandborstningen och tandtråden på kvällen då man redan har fått flour?
  • Anonym (Tandl.)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2024-09-14 17:58:31 följande:
    Kör med flour åtminstone en gång om dagen men då mitt på dagen efter lunchen. Ser inte riktigt orsaken att skölja efter tandborstningen och tandtråden på kvällen då man redan har fått flour?
    Exakt, man ska inte skölja efter tandborstning, då får du fluor från tandkrämen. Mycket bättre som du gör. Tandtråd varje dag, som du går ner med under tandköttskanten så det blir ordentligt rent. Ett friskt tandkött blöder inte, vilket är en måttstock. 
Svar på tråden Tandläkare! Hur fort kan karies gå?