Tandläkare! Hur fort kan karies gå?
Mina tänder ger mig bara problem känns det som...
Har haft karies mellan tänderna på några ställen som tandläkaren har haft koll på ganska många år. Nu gick jag till en ny tandläkare som sa att det måste lagas på 3-5 ställen, lite oklart hur många exakt. All karies är mellan tänderna sa han.
För ett år sen kollade min dåvarande tandläkare noga igenom munnen och tog röntgen som inte fick några anmärkningar.
Kan det gå så snabbt att kariesen nu har brutit sig igenom emaljen och nu måste lagas? Jag har inte gjort något annorlunda med varken kosten eller tandhygienen senaste året.
Det enda är att på ett ställe där jag pressar tänder så känns det ibland något odefinierbart på en tand efter att jag har druckit kallt. Det gör inte ont när jag dricker men efteråt kan jag känna av det i någon timme. Det är en tand som ska ha karies mellan tänderna.
Jag har foton på röntgen tandläkaren tog men ser inga stora gråa fläckar som google säger att karies ser ut som på röntgenbilder.
Blir osäker på om nya tandläkaren gillar att borra lite för mycket...?
Det sista jag behöver är fler kronor eller svagare tänder som jag inte vågar tugga med. Jag vågar knappt äta något annat än mjuk mat som det är pga tandproblem sen innan.