• Anonym (TS)

Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?

Min man har en 5 åring med en annan kvinna och vi har en snart 2 åring ihop. Barnen går på samma förskola. Jag tar därför och hämtar mitt barn vid typ 12 vissa dagar eller är ledig helt så vi kan göra utflykter som är anpassade för mitt barn. 

Förskolan säger att jag måste hämta 5 åringen också. Men det är ju inte MITT barn utan min mans barn. Hur kan mina arbetstider och min tid med mitt barn påverkas av vad hans barn från en tidigare relation gör på dagarna. Jag kan ju inte vara skyldig att vara ansvarig för ett barn som inte är mitt. Detta kan vara även när femåringen har sin mammavecka. 

• Svar på tråden Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?
  • Anonym (B)
    Tom Araya skrev 2024-09-17 14:43:16 följande:
    Kan ni inte åka till badhuset allihop?

Jag anser att ni borde göra lika som ni hade gjort om alla barnen var era gemensamma.
    Det är inte alls ovanligt att ett förälder gör aktivitet med endast ett barn av flera , även om alla barn är gemensamma.
    Det förekommer att barn har olika intressen eller olika behov.
    Skillnaden är att bara bonusmammor får skit.

Biologiska föräldrar och bonuspappor får göra så om de vill.

Men givetvis får någon annan ta hand om barnet , eftersom barnet kan inte lämnas på förskolan om vh hämtar.

Men TS skulle få skit även om barnet var någon annanstans än på förskolan.
  • Anonym (P)
    Anonym (B) skrev 2024-09-17 20:21:31 följande:
    Det är inte alls ovanligt att ett förälder gör aktivitet med endast ett barn av flera , även om alla barn är gemensamma.
    Det förekommer att barn har olika intressen eller olika behov.
    Skillnaden är att bara bonusmammor får skit.

Biologiska föräldrar och bonuspappor får göra så om de vill.

Men givetvis får någon annan ta hand om barnet , eftersom barnet kan inte lämnas på förskolan om vh hämtar.

Men TS skulle få skit även om barnet var någon annanstans än på förskolan.
    Jag åker aldrig ensam med båda barnen till simhallen. En är simkunnig och vill öva på att simma, och en är livrädd och vill hänga runt halsen på mig eller enbart hänga i småbarnsbassängen, där den stora så klart inte vill hänga eftersom hon vill simma längd efter längd och hoppa från trampolinen. Att ensam ta med båda ger ingen någonting, förutom irritation och tårar.

Och ingen säger något om det, förutom att de helt klart förstår.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Dagis)
    Anonym (Malus) skrev 2024-09-17 16:56:42 följande:
    Same same, vi som haft  barn på dagis håller väl bara kvar vid det gamla ordet.
    Är det verkligen något att hänga upp sig på?
    Eller hur?
    En del har nog för lite att lägga sin energi på bara.

Alla vet vad man menar när man säger dagis.
    Min äldsta gick på dagis, min yngsta i förskola men även då sa i stort sett alla "dagis".

Varför hänga upp sig på småsaker som är så självklara att förstå?
  • Anonym (Dagis)

Nästa tanke, vad heter det när det är nattis då? För nattarbetande föräldrar.
    Kan ju inte vara mycket till "skola" när man mest sover.

Det är vad folk jag känner säger... nattis.
    Fast de flesta jag känner säger dagis också.
    Ser inte vad problemet med det är om jag ska vara ärlig.

Sitta här och tjafsa om vad stället som tar hand om ungarna när man jobbar heter är ju bara löligt.

• Anonym (B)
    Tom Araya skrev 2024-09-17 17:01:23 följande:
    Javisst kan man göra olika saker med barn i olika åldrar. Men vissa saker är ganska universella och passar barn i olika åldrar, som att exempelvis bad.
    Det är ganska ansvarslöst om en ensam person tar med 2 mindre barn som vill simma i olika poolar till badet själv. 

Oavsett det gäller biologiska eller bonusbarn osv.
  • Ess
    Hermis123 skrev 2024-09-17 10:57:48 följande:
    Vissa män är desperata efter kvinna eftersom dom är bottenskrapet ingen vill ha. 
    Det är snarare så att de säkra i sin föräldraroll, och klarar av att själv ta hand om sina ungar. De behöver inte dra in en person som ska tvingas leka mamma åt dem.
  • Anonym (Höst)

Låter jättekonstigt att TS ?måste?!! hämta sambons barn också! Kan väl ALDRIG finnas en sådan skyldighet??..annat än EV moralisk😮

• Ess
    Anonym (Höst) skrev 2024-09-18 12:02:03 följande:

Låter jättekonstigt att TS ?måste?!! hämta sambons barn också! Kan väl ALDRIG finnas en sådan skyldighet??..annat än EV moralisk😮

Det stämmer, barnen går efter vårdnadshavarens tider och inget annat.
  • Anonym (K)
    Anonym (Dagis) skrev 2024-09-18 05:42:47 följande:

Nästa tanke, vad heter det när det är nattis då? För nattarbetande föräldrar.
    Kan ju inte vara mycket till "skola" när man mest sover.

Det är vad folk jag känner säger... nattis.
    Fast de flesta jag känner säger dagis också.
    Ser inte vad problemet med det är om jag ska vara ärlig.

Sitta här och tjafsa om vad stället som tar hand om ungarna när man jobbar heter är ju bara löligt.

Det heter OB-förskola eftersom den ligger under förskolans pedagogiska verksamhet. 
  • Ess
    Anonym (B) skrev 2024-09-18 11:26:58 följande:
    Det är ganska ansvarslöst om en ensam person tar med 2 mindre barn som vill simma i olika poolar till badet själv. 

Oavsett det gäller biologiska eller bonusbarn osv.
    Jag kan ju tänka mig hur drevet gått om särkullen drunknat när ts varit tvungen att hålla koll på sin egen.
  • Cathariiina
    Ess skrev 2024-09-18 16:05:29 följande:
    Jag kan ju tänka mig hur drevet gått om särkullen drunknat när ts varit tvungen att hålla koll på sin egen.
    Ja, det är ju tillräckligt jobbigt att hålla reda på två egna småbarn i en simhall eller på en strand. Ett oregerligt styvbarn som man inte har samma kontakt med, gör det säkert inte lättare. När mina kids var små gick jag aldrig ensam med båda, antingen åkte jag till simhallen eller stranden med ett barn (och eventuellt några väninnor, som då hade hela ansvaret för sina barn), eller så åkte vi hela familjen (två vuxna och två barn). Och då hade vi också uppgjort vem som hade ansvaret för vilket barn, under hela utflykten. 
  • Anonym (Twinny)

När mina var i förskoleåldern åkte jag heller aldrig till badet med båda två samtidigt om jag var ensam vuxen. Jag har två yrväder till barn så det hade varit direkt olämpligt.

• Cathariiina
    Anonym (Twinny) skrev 2024-09-18 17:39:30 följande:

När mina var i förskoleåldern åkte jag heller aldrig till badet med båda två samtidigt om jag var ensam vuxen. Jag har två yrväder till barn så det hade varit direkt olämpligt.

Ja, vad gör man när de kryllar åt var sitt håll, liksom..?! Förvånad
  • Ess
    Cathariiina skrev 2024-09-18 17:18:41 följande:
    Ja, det är ju tillräckligt jobbigt att hålla reda på två egna småbarn i en simhall eller på en strand. Ett oregerligt styvbarn som man inte har samma kontakt med, gör det säkert inte lättare. När mina kids var små gick jag aldrig ensam med båda, antingen åkte jag till simhallen eller stranden med ett barn (och eventuellt några väninnor, som då hade hela ansvaret för sina barn), eller så åkte vi hela familjen (två vuxna och två barn). Och då hade vi också uppgjort vem som hade ansvaret för vilket barn, under hela utflykten. 
    Precis, men så långt tänker inte stolpskotten i tråden. Det är ju sååå syyynd om särkullen, så det är bättre att riskera hans liv. Han kommer säkert tacka när han ligger på botten..
  • Anonym (Sg)
    Anonym (C) skrev 2024-09-17 13:45:23 följande:
    Jag hade inte brut mig så mycket,särskilt om barnen är äldre.Jag vill ju ha en man i första hand!
    Ja klart att man väljer mannen. Men för mig känns det oattraktivt med män som inte tar ansvar över de barn de satt till världen. Inget jag skulle skaffa barn med själv helt enkelt. Det är viktigt att man gör det som är bäst för ens barn och har en man bevisar att han inte lever upp till kriterierna för att vara en bra pappa så finns inga bevis på att han kommer bli en bra pappa till mina barn heller. Så för mig är frånvarande föräldrar bottenskrap. 
  • Anonym (Dagis)
    Anonym (Sg) skrev 2024-09-19 10:36:37 följande:
    Ja klart att man väljer mannen. Men för mig känns det oattraktivt med män som inte tar ansvar över de barn de satt till världen. Inget jag skulle skaffa barn med själv helt enkelt. Det är viktigt att man gör det som är bäst för ens barn och har en man bevisar att han inte lever upp till kriterierna för att vara en bra pappa så finns inga bevis på att han kommer bli en bra pappa till mina barn heller. Så för mig är frånvarande föräldrar bottenskrap. 
    För oss som inte vill ha fler barn är det ingen nackdel.
  • Anonym (Sg)
    Anonym (Dagis) skrev 2024-09-19 11:12:20 följande:
    För oss som inte vill ha fler barn är det ingen nackdel.
    Kanske inte för alla men jag har svårt att finna något attraktivt i en man när han gör något jag tycker är väldigt ansvarslöst. Oavsett om jag vill ha barn eller ej så vill jag ha en man som jag tycker har bra värderingar. :) 
  • Anonym (Dagis)
    Anonym (Sg) skrev 2024-09-19 11:33:12 följande:
    Kanske inte för alla men jag har svårt att finna något attraktivt i en man när han gör något jag tycker är väldigt ansvarslöst. Oavsett om jag vill ha barn eller ej så vill jag ha en man som jag tycker har bra värderingar. :) 
    TJa, vi är olika helt enkelt.
    Det är väl tur, då finns det kanske någon för alla.

De enda barn jag någonsin tyckt om är mina egna och numera deras barn. I övrigt är jag gärna långt från närmaste unge.

Vill iofs inte ha en man med barn öht. Som tur är har jag en barnfri man, det passar mig utmärkt.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?