-
Är otroligt stressad och varit en lång tid. Sist jag var hos tandläkaren ville jag att de skulle se på en tand jag har ont i. Hade funderingar på om en lagning kunde vara trasig. De röntgade, kollade om tanden var sprucken, kollade bettet osv. Hon konstaterade att jag har vågor på sidan av tungan vilket tyder på att jag trycker tungan mot tänderna, käkarna var spända. Hon sa att detta förmodligen beror på stress. Att jag förmodligen biter ihop tänderna och spänner tungan så den trycker mot tänderna. Det konstanta trycket mot tänderna gör att jag får ont. Jag köper det helt. Jag är väldigt stressad. Men vad gör man åt detta?Förmodligen av samma anledning jag har konstant huvudvärk, pga konstant tryck i käkbenet. Har börjat få ilande smärta i käkarna, nästan som nervsmärta i käkarna/tinningarna. Kommer speciellt på kvällen när jag medvetet försöker slappna av i käken. Men hur slutar man med detta omedvetna beteendet att bita ihop käkarna? Att få bort smärtan i tänderna och den ilande smärtan i käkarna.
-
Svar på tråden Biter ihop tänderna pga stress
-
Definiera vad i ditt liv skapar stress, kan vara olika saker. Sedan forsok eliminera, elleriallafall minska, de sakerna. Andra tankesätt om du inte kan minska stressorsakarna.
Mindfulness, yoga, styrketräning eller liknande därtill.
-
Har samma problem när jag sover. Vet inte om det beror på stress eller en bieffekt från mina antidepressiva. Jag upplever att det blivit bättre sen jag slutat ta medicinerna, men har samtidigt börjat ägna tio minuter dagligen åt ansiktsmassage och ansiktsyoga. Hade jätteömma punkter i käkarna som jag upplever har blivit något bättre.
Om inte så kan man ju sätta botox i käklederna. -
Om du gör det främst på natten så kan man köpa tandskena.
Om det är på dagen så försök att komma ihåg att tänderna ej ska nudda varandra, inte så lätt när Man är stressad men försök -
Jag har samma problem som du men i mitt fall vet jag inte orsaken men den kan inte vara stress iaf. Jag pressar ihop hårt på nätterna och har i perioder asont i enstaka tänder eller en hel tandrad. Vet inte hur många gånger jag har gått till tandläkaren för att jag tror att tänderna har gått sönder.
Ingen tandläkare har kunnat avhjälpa mitt problem hitills. Jag har köpt femtielva bettskenor men bara en hjälpte men alla andra har nästan förvärrat problemet tycker jag.
För mig hjälper det litegrann att göra olika käk-och munövningar. Kolla på nätet. En varm vetekudde på kinderna på kvällen förvärrar inte iaf.
Jag försöker sova på rygg -svårt!- så att käkarna inte pressas ihop konstigt som dom kan göra om man sover på sidan.
Försöker tänka på att inte slå ihop tänderna utan alltid ha ett mellanrum.
Jag har fortfarande problem och önskar att jag hade en lösning men det här är några förslag iaf. Hoppas andra kan ge fler förslag till oss som lider av det här.
-
I perioder äter jag bara mjuk mat och absolut aldrig hårda karameller, sega saker och annat som kräver mycket anstränging att tugga.Anonym (jshlsjhlsh) skrev 2024-09-14 18:08:01 följande:
Jag har samma problem som du men i mitt fall vet jag inte orsaken men den kan inte vara stress iaf. Jag pressar ihop hårt på nätterna och har i perioder asont i enstaka tänder eller en hel tandrad. Vet inte hur många gånger jag har gått till tandläkaren för att jag tror att tänderna har gått sönder.
Ingen tandläkare har kunnat avhjälpa mitt problem hitills. Jag har köpt femtielva bettskenor men bara en hjälpte men alla andra har nästan förvärrat problemet tycker jag.
För mig hjälper det litegrann att göra olika käk-och munövningar. Kolla på nätet. En varm vetekudde på kinderna på kvällen förvärrar inte iaf.
Jag försöker sova på rygg -svårt!- så att käkarna inte pressas ihop konstigt som dom kan göra om man sover på sidan.
Försöker tänka på att inte slå ihop tänderna utan alltid ha ett mellanrum.
Jag har fortfarande problem och önskar att jag hade en lösning men det här är några förslag iaf. Hoppas andra kan ge fler förslag till oss som lider av det här.