• Anonym (Osäker brud)

Din ärliga åsikt om 8 brudtärnor?

Hej, 

Jag ska gifta mig och det börjar bli dags att fråga de som är mig närmast om de vill vara mina brudtärnor. Enkelt för vissa kanske men jag har stora problem med att välja ut ett par stycken bara. Det blir 8, möjligen 7 om jag utesluter en som tillkommit lite senare i ett ?gäng?. Men då är hon den enda uteslutna i det gänget vilket känns fel. 

Vad hade ni tänkt om ni som gäster på ett bröllop såg att bruden hade 8 tärnor? 

Varför vill jag ens ha brudtärnor? 
    - Jag vill att mina vänner ska vara med mig under dagen när vi alla fixar oss.

- Det är väll tärnorna som ordnar möhippan och då behöver de väll vara ett par stycken som hjälps åt? 

Jag skulle kunna välja endast en person, min äldsta vän sen dagis. Men det känns lite tråkigt att inte ha med mig några fler vänner... 

Sen vet jag att jag kan ?bjuda in? personer till fixet innan osv men då har vi samma problem igen. Vilka ska jag bjuda då? Ska de få komma i olika tidslotter? Det blir inte samma tydliga gräns så då behöver jag bjuda in ännu fler tjejkompisar osv? 

Har någon varit i denna sits? Hur löste ni det i så fall? Eller har någon nått annat tips? 

• Svar på tråden Din ärliga åsikt om 8 brudtärnor?
  • Cathariiina
    Anonym (...) skrev 2024-09-17 23:54:38 följande:
    Antar att man kan kalla de vad man vill? Eller personen kanske menar brudnäbbar?
    Brudnäbbar är alltid barn. (Nu kommer kanske vän av ordning att anmärka på ordet "brudnäbbar" och säga att det heter "barnen i brudnäbbet"... men man kan numera säga både och. Stämmer i bäcken!)

Tärnor och brudtärnor är naturligtvis samma sak. Men man kan ha en "övertärna", en hederstärna som på engelska kallas Maid of Hounour, eller om hon själv är gift redan: Matron of Honour. Hon brukar i så fall även vara toastmaster på bröllopsmiddagen efteråt. 
  • Anonym (Osäker brud)
    Anonym (Fia) skrev 2024-09-17 07:16:50 följande:
    Du har uppenbarligen väldigt dålig koll på svenska bröllopstraditioner. Allt det här är väldigt amerikaniserat. 8 tärnor som bara finns där för din underhållning och first look. Gissar att du krävde en stor sten i förlovningsringen också. Guld i mun

Hehe jadu, det blir ingen överlämning av mig i alla fall. 

Det är säkert ganska amerikaniserat men det är ju roligt att vara ett litet gäng under dagen, vigseln är ju inte förrän 14-15 tiden? Det är ju för mina vänners skull också, jag bjuder på champagne, frukost, lunch och vi alla fixar oss och tar fina minnesvärda bilder tillsammans. Jag har ju själv varit brudtärna och det är ju fint och kul att få vara med och fixa bruden. 

• Anonym (Ö)
    Anonym (Osäker brud) skrev 2024-09-18 09:28:33 följande:

Hehe jadu, det blir ingen överlämning av mig i alla fall. 

Det är säkert ganska amerikaniserat men det är ju roligt att vara ett litet gäng under dagen, vigseln är ju inte förrän 14-15 tiden? Det är ju för mina vänners skull också, jag bjuder på champagne, frukost, lunch och vi alla fixar oss och tar fina minnesvärda bilder tillsammans. Jag har ju själv varit brudtärna och det är ju fint och kul att få vara med och fixa bruden. 

Du gör där ett tydligt ställningstagande att alla duna vänner är tärnor och resten räknas inte.
    Din blivande man, ska han ha 8 kompisar med? Varför/inte? Ser ännu konstigare ut om det skiljer i antal.

• Anonym (M)
    Cathariiina skrev 2024-09-17 23:41:48 följande:
    ???  Tomte

Antar att man kan kalla de vad man vill? Eller personen kanske menar brudnäbbar?
    Nej, jag menar precis det jag skrev. En brudtärna och resten/7 tärnor. Det är en skillnad på brudtärna och tärna vid bröllopp. Precis som det är skillnad på best man och marskalker.
    Cathariiina skrev 2024-09-17 23:58:29 följande:
    Brudnäbbar är alltid barn. (Nu kommer kanske vän av ordning att anmärka på ordet "brudnäbbar" och säga att det heter "barnen i brudnäbbet"... men man kan numera säga både och. Stämmer i bäcken!)

Tärnor och brudtärnor är naturligtvis samma sak. Men man kan ha en "övertärna", en hederstärna som på engelska kallas Maid of Hounour, eller om hon själv är gift redan: Matron of Honour. Hon brukar i så fall även vara toastmaster på bröllopsmiddagen efteråt. 
    Brudnäbbar är något helt annat. 

Brudtärna och tärna är inte samma sak. Är en skillnad mellan de. 
  • Sunflora

Det traditionella är att ha en tärna. Åtta stycken är extremt men du gör som du vill, det är din och din sambos dag ingen annans. Gör vad ni vill och mår bra av. 

• Cathariiina
    Anonym (M) skrev 2024-09-18 15:41:29 följande:

Nej, jag menar precis det jag skrev. En brudtärna och resten/7 tärnor. Det är en skillnad på brudtärna och tärna vid bröllopp. Precis som det är skillnad på best man och marskalker.Brudnäbbar är något helt annat. 

Brudtärna och tärna är inte samma sak. Är en skillnad mellan de. 
    Stämmer inte. "tärna" är ett allmänt ord för ett antal unga kvinnor - som förutsätts vara jungfrur Glad - som uppträder som något slags följe till en kvinna i något sammanhang. Kan vara brudtärnor, men även t.ex. luciatärnor. "tärnor" är alltså den överordnade termen, och sedan kan man precisera ytterligare vilken sorts tärna det är. 
  • Anonym (M)
    Cathariiina skrev 2024-09-18 19:46:49 följande:
    Stämmer inte. "tärna" är ett allmänt ord för ett antal unga kvinnor - som förutsätts vara jungfrur Glad - som uppträder som något slags följe till en kvinna i något sammanhang. Kan vara brudtärnor, men även t.ex. luciatärnor. "tärnor" är alltså den överordnade termen, och sedan kan man precisera ytterligare vilken sorts tärna det är. 
    I brudsammanhang är det en skillnad på brudtärna och tärna. Samma som att det är skillnad på Lucia och luciatärna. 

Men det klart, du verkar inte ha förstått det.
  • Cathariiina
    Anonym (M) skrev 2024-09-18 19:54:16 följande:
    I brudsammanhang är det en skillnad på brudtärna och tärna. Samma som att det är skillnad på Lucia och luciatärna. 

Men det klart, du verkar inte ha förstått det.
    I så fall får du länka till någon kontrollerad källa.
  • Hjelm

I Sverige har man oftast EN tärna, om man ens har någon alls.

Men givetvis kan du ha åtta stycken om du så vill.

• Anonym (Osäker brud)
    Hjelm skrev 2024-09-18 23:04:53 följande:

I Sverige har man oftast EN tärna, om man ens har någon alls.

Men givetvis kan du ha åtta stycken om du så vill.

Jag är verkligen inte först att gifta mig bland vänner samt Instagram fylls varje sommar med bilder på bröllop och INGEN följer en tradition om EN tärna i Sverige av det jag ser. Jag vet att det brukade vara så men det är inte så längre. 
  • Anonym (Osäker brud)
    Anonym (Ö) skrev 2024-09-18 15:33:06 följande:

Du gör där ett tydligt ställningstagande att alla duna vänner är tärnor och resten räknas inte.
    Din blivande man, ska han ha 8 kompisar med? Varför/inte? Ser ännu konstigare ut om det skiljer i antal.

Ja lite så blir det ju, men tar jag 2-3 av dessa 8 blir det ett ännu större ställningstagande för då utesluter jag personer ur samma gäng? 

Bara en kommer stå framme i kyrkan vid mig i så fall, resten sitter ner från start. Min blivande har lite samma set-up. En vän uppe vid altaret men han kommer hänga med flera vänner under dagen innan vigseln. De brukar göra lite så bland hans kretsar. 

• Anonym (Va!?)

Ursäkta mig men vad är det här? Varför i hela fridens namn ska du ens gifta dig? Ställ den frågan till dig själv, du behöver inte ge ett svar. Jag vill att du funderar på det själv. 
    För här får du det att framstå som att du gifter dig för att få en möhippa och kul med dina vänner. Får inte alls känslan av att du bryr dig om att DU ska minnas den här dagen för alltid... tillsammans med din MAN. 

För mycket fokus på vad dina vänner kommer tycka. Det är väl inte dom du ska gifta dig med? Är de dina riktiga vänner så kommer dom inte bry sig ett skvatt om vem du väljer som brudtärna. Den du väljer kommer känna sig hedrad såklart. Men fokuset ligger ändå på dig och din blivande man. Inte en enda gång har jag läst att du skrivit att du gifter dig för er skull. Allt handlar om möhippa och tillställning med dina vänner.

Så återigen. Varför ska du gifta dig och vad är meningen med bröllopet? 

• Anonym (Fia)
    Anonym (Va!?) skrev 2024-09-19 07:42:45 följande:

Ursäkta mig men vad är det här? Varför i hela fridens namn ska du ens gifta dig? Ställ den frågan till dig själv, du behöver inte ge ett svar. Jag vill att du funderar på det själv. 
    För här får du det att framstå som att du gifter dig för att få en möhippa och kul med dina vänner. Får inte alls känslan av att du bryr dig om att DU ska minnas den här dagen för alltid... tillsammans med din MAN. 

För mycket fokus på vad dina vänner kommer tycka. Det är väl inte dom du ska gifta dig med? Är de dina riktiga vänner så kommer dom inte bry sig ett skvatt om vem du väljer som brudtärna. Den du väljer kommer känna sig hedrad såklart. Men fokuset ligger ändå på dig och din blivande man. Inte en enda gång har jag läst att du skrivit att du gifter dig för er skull. Allt handlar om möhippa och tillställning med dina vänner.

Eller hur. Bruden ska stå i centrum. Jag, jag, jag. Alla svar som säger - det är DIN dag. 

Man kanske borde möjliggöra för folk att gifta sig med sig själva. Den ultimata egotrippen. Det verkar finnas ett sånt behov.

• Anonym (Osäker brud)
    Anonym (Va!?) skrev 2024-09-19 07:42:45 följande:

Nu bad jag om råd i en viss fråga så det är väll klart att jag inte blandar in så mycket annat i det. Blir en mer konkret frågeställning då. 

Hela syftet med tråden är att jag ska minnas dagen för alltid! Om vigseln är vid kl15 är det en ganska lång dag utan min partner att spendera och minnas på bästa möjliga sätt känner jag. Varför inte göra det bästa av den tiden på denna minnesvärda dag? Att ha ett fokus på att inte såra någon tycker jag inte heller är fel. 

Ditt inlägg luktar lite avundsjuka. 

• Anonym (Osäker brud)
    Anonym (Fia) skrev 2024-09-19 07:58:42 följande:

Eller hur. Bruden ska stå i centrum. Jag, jag, jag. Alla svar som säger - det är DIN dag. 

Man kanske borde möjliggöra för folk att gifta sig med sig själva. Den ultimata egotrippen. Det verkar finnas ett sånt behov.

Jag har hört att det finns appar för folk som inte har så många vänner, du kanske bör testa en sån. 

• Anonym (Fia)
    Anonym (Osäker brud) skrev 2024-09-20 02:04:32 följande:

Jag har hört att det finns appar för folk som inte har så många vänner, du kanske bör testa en sån. 

Tack men jag har gott om vänner. Och jag och min man hade ett fantastiskt bröllop för 15 år sedan som vi kommer minnas resten av livet utan att det var något spektakel.
Svar på tråden Din ärliga åsikt om 8 brudtärnor?