• Anonym (Velig)

Jag vill att vi gör slut!

Jag är tillsammans med en snäll, snygg, rolig och intelligent kvinna.
    Ser jag bara till det så borde jag inte tänka så här.

Men hon har så mycket i sin ryggsäck. Så mycket problem med sig själv.
    Gamla beslut och gamla relationer gör fortfarande ett stort intryck i hennes liv.

Hon har stort bekräftelsebehov. Hon klagar lite på när killar kommenterar hennes utseende på DM men tror egentligen därför hon delar en del bilder.

En fantastisk människa som verkligen älskar mig. Men hon är kaos och jag kommer inte vidare med mitt liv eftersom hon typ hela tiden behöver hålla mig i handen för att utvecklas.

Orkar jag något mer? Vad får jag ut av detta? Hon är min bästa vän. Kanske den bästa vän jag haft i hela mitt 47 åriga liv.

Jag ber om ursäkt för ett lite "flummigt" inlägg. Behövde nog mest skriva ned mina känslor för att bearbeta dem bättre. Kom gärna med råd och tips om hur jag ska tänka. Var tidigare kvar alldeles för länge i en känslomässigt sämre relation eftersom jag inte "vågade" göra slut.

• Svar på tråden Jag vill att vi gör slut!
  • Lynx123

Jag tror nog att det viktigaste är att du ser över ditt eget mående. Livet är kort. Förstår att du älskar henne men om hon hela tiden "drar ner" dig kommer du ödsla värdefull tid av ditt värdefulla liv.

Finns det någon chans, tror du, att det skulle kunna bli bättre, t.ex. genom terapi? Hur ser hon på saken när ni talar om det?

• Dexter dot com

Är hon medveten om sina problem och beredd att söka hjälp för dom ? Om inte kommer inget förändras och då är det dax att lämna och gå vidare.

• Anonym (Zandra)

En relation är ett givande och tagande och man har ett gemensamt ansvar att axla vardagen för att få livet att gå framåt, ibland behöver jag stöd en annan gång du, det måste finnas en balans.

Man har också ett eget ansvar att ta tag i sina skelett i garderoben, inte vara kvar, omsluten,  i sin offerkofta och räknar med att någon annan gör jobbet åt en.
    Där får man ta kontakt med en utomstående, professionell hjälp.
    En partner är en partner och inte psykolog eller en terapeut och i ditt fall känns ansvaret för högt för ditt bästa.

Man kan aldrig belasta en annan människa med sina tidigare problem så pass att den drar ned en annan människa och det borde man som vuxen se och känna själv.

Det bästa råd jag kan ge dig är att du börjar att sätta gränser till denna kvinna och säga att hon behöver någon professionell som kan bena ut hennes problem och hur hon ska gå vidare, att du inte räcker till och att du blir medberoende av hennes problem och att då är ni två som mår dåligt, vem ska då bära upp relationen om BÅDA mår dåligt??!!

Det är faktiskt rätt själviskt och egocentriskt att lassa över sina problem på någon annan, speciellt om man vet vilka problem man har och INGET gör för att förbättra sin situation.

• Anonym (Em)

Är hon beredd att jobba med sig själv och relationen så finns det många lägen mellan att sitta ihop och att göra slut. Hon kan söka andra (vården?) för stöttning och mi kan ge varandra utrymme att utvecklas itifrån era förutsättningar. Men det kräver ju vilja och arbete för att förändra en relation. 

• Anonym (inte där än)

Du är lite velig tycker jag. 

Du skriver du vill göra slut men sen i texten är det ett enda fram och tillbaka.

Ni påverkar säkert varandra på samma sätt. Då stannar ni båda på den nivån. Tror inte det är hon bara.

Ta hjälp av en parterapeut som kan ta er båda var för sig och tillsammans.

Du blir triggad av ditt gamla förhållande med när hon påminner om den gamle. Gissar jag. Låter som det.

Nej Usch Förhållanden är inte lätta  minsann. Om den ena mår dåligt. Man kan bara göra så mycket. Man vill de ska göra mer men så har de av konstig anledning bestämt sig för att Nej tiden ska bara gå eller det är bra som det är eller (tredje alternativet) det går över av sig självt. Inga av dessa tre är lösningen. Men försök säg det. 

• Anonym (Men vad vill du?)

Antingen är du ärlig och säger att du vill vara en partner och inte en vårdare - att förändring måste ske. Så kanske det blir förändring? Eller så gör du slut?

• Anonym (Rr)

Jag har liknande problem och gjorde slut med henne ikväll.  Trots jag inte vill. Hon lovade att få psykologisk hjälp som aldrig blev i 2 år.  Manipulerar konstant och tillslut jag blev hennes psykolog som alltid anstränger sig för hennes mående.  

• Anonym (Ställ ultimatum)

Om du tror att hon kan göra något åt detta, Ställ ultimatum. ?Sök hjälp, annars är det över?. Jag ställde ultimatum till min partner, som efter mycket om och men, sökte hjälp för sina helt galna problem. Och han är nu ungefär 100 gånger bättre. 

Svar på tråden Jag vill att vi gör slut!