• Anonym (Pollen?)

Är det pollensäsong fortfarande???

Börjar bli rejält jävla trött på dessa konstanta förkylningssymptom ... Hela sommaren har varit förfärlig, men jag har tröstat mig med att det går över när pollensäsongen är över, men det är ff helt oförändrat, så jag börjar undra om det kanske inte är frågan om pollenallergi utan nåt annat? Nån som vet??? Ja, inte vad det är för fel på mig, alltså, utan om det ff är pollensäsong.

• Svar på tråden Är det pollensäsong fortfarande???
  • Anonym (J)

Nej. det är inte pollensäsong nu. Däremot kan allergi sätta igång något och du kan bli känsligare för annat, som t ex damm och kvalster. Det kan också uppstå polyper i näsan och dom går ju inte bort bara för att pollensäsongen är över.

• Anonym (Linda)

Nu bor jag inte i Sverige utan i Finland, men läget borde ju vara rätt lika. Här räknar man med att pollensäsongen i södra Finland kan vara från mars till september. Dessutom har medierna de senaste dagarna skrivit om att rekordhöga halter av pollen från malörtsambrosia har uppmätts i Finland nu i september. Pollenet betecknas som ett av de mest allergiframkallande pollenslagen.

• Anonym (biologen)

Det står på pollenkollen.se och de siterna i så fall.

Hos en del går pollenbesvären direkt över i känslighet mot mögelsporer i luften när hösten kommer, så det kan ju vara en annan sak att fundera över.

• Anonym (Pollen?)

Tusen tack för era svar! Håller ju på att bli helt knäpp här ...

• Anonym (Hepp)

Det förekommer, men som biologen säger kan man också reagera på mögel, som det börjar finnas mycket av så här års när så mycket växtdelar som dött börjar multna. 

• Anonym (V)

Som biologen skriver så är det höstmögelsäsong. Sommarens växtlighet multnar bort och mögelsvamparna gör en stor del av det jobbet.

För min del är det nu jag har som värst allergisymptom. Lite opraktiskt att jag bor i den landsända där hösten ofta fortsätter ända fram till våren....

• Anonym (Pollen?)

Ok, kollade pollenkollen nu (varför har jag inte tänkt på det tidigare???!!!) som visade låga halter av allting ... fasen också. Aja ? tack för tips, "J" och "biologen", på vad jag kan fundera över i stället.

• Anonym (Pollen?)

Anonym V: Ah men wow - det här stämmer säkert för mig då! Bor i Skåne!

Svar på tråden Är det pollensäsong fortfarande???