• Anonym (TS)

Är han verkligen poly eller är det något annat?

Jag har sedan en tid tillbaka dejtat en kille som är poly. Enligt vad han säger. Jag försöker vara öppen och lyssna på honom, men känner samtidigt inte att jag får ihop allt.

Jag fattar att han önskar/har förmågan att känna känslor för flera personer samtidigt, men upplever att han har många dörrar på glänt hela tiden. Han har daglig kontakt med flera andra tjejer, även om det inte alltid är för samtal, utan i vissa fall bara att de hälsar på varandra. Vissa av dem pratar han sex med. Under en vecka har han kontakt med ca 15 andra tjejer. Jag upplever att han är på ständig jakt efter nya tjejer. I tidigare relationer så har han haft tillgång till olika nätdejtingsajter under tiden, vilket verkar ha varit okej för den partnern. 

Och jag vet inte var i alla dessa relationer jag får plats. Vem är jag för honom? Varför träffar han mig eftersom han redan har så många andra kontakter? Jag har min misstanke, men vill inte skriva ut dem här.  

Är detta normalt när man är poly? Dvs att ha så många andra kontakter under tiden man är i en relation? Eller är det något annat han söker? Jag känner att det kanske inte ens handlar om kärlekskänslor, utan att han snarare säker uppmärksamheten, att han söker kockarna han får av att vara en person i någon annans liv. 

Jag är öppen för att man har olika roller i en relation, att man inte kan få allt av sin partner och att det kan finnas delar man vill göra med andra, för att dem är viktiga för en, men som ens partner inte vill. 

Och jag vill tillägga att jag inte alltid ser sex som otrohet, utan det är snarare fantasin eller önskan om att 'slippa' sin partner som är otrohet för mig, önskan om att vara med någon annan, att välja bort sin partner när hen kan 'ge' samma sak. 

• Svar på tråden Är han verkligen poly eller är det något annat?
  • Anonym (Anteckningar)
    Anonym (faktistk polly) skrev 2024-09-15 15:17:00 följande:
    Håller med förutom den sista meningen. Även som polly kan man leva monogamt, men helst lever man så klart i den konstellation man önskar, och är trogen inom den. Vi är tre och det är vad vi vill, om någon av oss skulle börja smussla utanför vår trehetliga relation skulle ses som otrohet. Men vi är ju inte monogama då vi är fler än två. Men det kanske var det du menade?
    Jag precis,  det var så jag menade. Inom en flersam  polyrelation. 
  • Anonym (Blanda päron och äpplen)

Nu blandas det päron och äpplen.

Definitionslista

Polyamorös - person som anser att kärlekskänslor kan delas med fler än en person 

Exklusiv/sluten relation - brukar betyda att parterna i en relation har bestämt att något, oftast sex, inte görs utanför den eller de relationer den har.

Icke-exklusiv relation - motsatsen till exklusiv/sluten relation.

Attention seeker - person som önskar bekräftelse från många

Skit - en person som är oärlig och döljer sina avsikter.

Dömande - se exempel från Anteckningar 

Utifrån din beskrivning så skulle jag gissa att vi talar om en polyamorösa person som vill leva i icke-exklusiva relationer som ger bekräftelse från flera.

Det gör inte personen till oseriös, skit eller något annat då han är tydlig med hur han relationerar.

Du kan bestämma dig för att det inte är det sätt som du önskar relationera, men det ger dig inte rätt att döma honom. 

• Anonym (olika ord)

Spontant skulle jag inte säga att man är Polly när man försöker att få sex med över 10 personer på en vecka... För det är inte att ha relationer, utan något annat. 

Sen kan ju denna man fortsatt beskriva sig som polyamorös, precis som det står alla andra fritt att kalla det någon annat. 

• Anonym (M)

Han kan väl vara poly även om han inte har någon kärleksrelation just nu.

• Anonym (man50)

Kalla mig gammaldags...

Jag har full förståelse för att det finns polygami, att det finns personer som lever som polygama, som lever och älskar i en "flersamhet"... och som säkerligen gör det utifrån överenskomna "spelregler" och ett "trohetstänk"...

Men, jag tror, som så mycket annat i vårt samhälle, att det har gått inflation i vad man ska, måste kalla saker för, eller sig själv för den delen.

Låt oss vara ärliga; att kalla sig för polyamorös låter bättre, mer "intellektuellt", inte lite "risigt" helt enkelt.

Av TS beskrivning så låter det snarare som just en sådan, en person som inte är redo för att comitta sig för en eller flera (!) relationer. Utan en som håller dörren på glänt hela tiden, konstant, som verkar söka bekräftelse och "sex" (i någon form), han vill vara fri, obunden, allt ska vara casual. By all means. Men det låter kanske snyggare att ge sig själv epitetet "poly"...

Detta skriver jag utan värdering. Men kan vi inte kalla en spade för en spade..?

• Cathariiina

I dessa WOKE-tider, så har han väl hittat ett smart sätt att komma undan med att ha relationer med många kvinnor samtidigt. Han kallar det för att vara "polyamorös" - för då blir det en "läggning" och får inte kritiseras! Tomte Självklart ska du inte gå på detta; han skrattar förmodligen åt dig och de andra "toleranta" och "vidsynta" kvinnorna tillsammans med sina killkompisar...

• Anonym (M)
    Anonym (man50) skrev 2024-09-16 16:12:54 följande:

Kalla mig gammaldags...

Jag har full förståelse för att det finns polygami, att det finns personer som lever som polygama, som lever och älskar i en "flersamhet"... och som säkerligen gör det utifrån överenskomna "spelregler" och ett "trohetstänk"...

Men, jag tror, som så mycket annat i vårt samhälle, att det har gått inflation i vad man ska, måste kalla saker för, eller sig själv för den delen.

Låt oss vara ärliga; att kalla sig för polyamorös låter bättre, mer "intellektuellt", inte lite "risigt" helt enkelt.

Av TS beskrivning så låter det snarare som just en sådan, en person som inte är redo för att comitta sig för en eller flera (!) relationer. Utan en som håller dörren på glänt hela tiden, konstant, som verkar söka bekräftelse och "sex" (i någon form), han vill vara fri, obunden, allt ska vara casual. By all means. Men det låter kanske snyggare att ge sig själv epitetet "poly"...

Detta skriver jag utan värdering. Men kan vi inte kalla en spade för en spade..?

Ja för en polyamorös person får ju absolut inte leva promiskuöst när han är singel...eller så vill han vara det du skriver. fri obunden och casual... JUST NU. Precis som en monogam person kan vara när han inte har något kärleksförhållande. Varken poly eller mono utesluter att leva casual i perioder i sitt liv
  • Cathariiina
    Anonym (M) skrev 2024-09-16 16:59:03 följande:
    Ja för en polyamorös person får ju absolut inte leva promiskuöst när han är singel...eller så vill han vara det du skriver. fri obunden och casual... JUST NU. Precis som en monogam person kan vara när han inte har något kärleksförhållande. Varken poly eller mono utesluter att leva casual i perioder i sitt liv
    Jamen då får väl dessa personer hålla sig till andra med samma läggning, eller samma syn på kärlek och sex, eller vad det nu handlar om. De kan inte blanda in en helt vanlig, normal människa i det, och begära att hon eller han ska finna sig. Och det brukar de väl göra också? Som sagt: jag tror att den här killen fejkar sin "polyamorösa läggning". 
  • Anonym (M)
    Cathariiina skrev 2024-09-16 17:42:06 följande:
    Jamen då får väl dessa personer hålla sig till andra med samma läggning, eller samma syn på kärlek och sex, eller vad det nu handlar om. De kan inte blanda in en helt vanlig, normal människa i det, och begära att hon eller han ska finna sig. Och det brukar de väl göra också? Som sagt: jag tror att den här killen fejkar sin "polyamorösa läggning". 
    Det är inget jag läser att denne man gjort mot någon dock. Han har inte begärt eller bestämt något speciellt med TS vad jag kan se.
  • Anonym (man50)
    Anonym (M) skrev 2024-09-16 16:59:03 följande:
    Din sarkasm gillar jag, för jag gillar sarkasm. Så inga problem med det, överhuvudtaget. Cool. Klart det står varje man och kvinna fritt att leva som de vill, dejta hur de vill etc.

Men räcker det då inte med att vara öppen med att man önskar vara fri, obunden och casual... vari ligger vikten kring att definiera sig som poly, som nu mest verkar fungera som ett "alibi" för att kunna ha flertalet lösa kontakter med en herrans massa kvinnor, och även ha dörren öppen via nätdejting-appar när man redan dejtar en eller flera... 

Killen må vara poly. Bra så. Det blir ju till syvende och sist upp till TS att bestämma sig om hon vill fortsätta dejta någon som  vips kan bli "kär" i ytterligare en eller flera... eller en som ständigt söker nya kontakter...
  • Anonym (T?)

Är han från Östergötland och börjar på T? 

Låter nämligen som att vi snackar med samma kille ...

• Anonym (M)
    Anonym (man50) skrev 2024-09-18 14:41:54 följande:
    Din sarkasm gillar jag, för jag gillar sarkasm. Så inga problem med det, överhuvudtaget. Cool. Klart det står varje man och kvinna fritt att leva som de vill, dejta hur de vill etc.

Men räcker det då inte med att vara öppen med att man önskar vara fri, obunden och casual... vari ligger vikten kring att definiera sig som poly, som nu mest verkar fungera som ett "alibi" för att kunna ha flertalet lösa kontakter med en herrans massa kvinnor, och även ha dörren öppen via nätdejting-appar när man redan dejtar en eller flera... 

Killen må vara poly. Bra så. Det blir ju till syvende och sist upp till TS att bestämma sig om hon vill fortsätta dejta någon som  vips kan bli "kär" i ytterligare en eller flera... eller en som ständigt söker nya kontakter...
    Vikten vet jag inte, det kan väl ha kommit på tal ändå att nämna att han är polyamorös

För övrigt så ÄR han ju öppen med att han är casual, det är ju inget han döljer för TS

Både poly och monogama har all rätt att leva casual när de är singel 
Svar på tråden Är han verkligen poly eller är det något annat?