• Anonym (Vad göra?)

Han vet inte om han vågar satsa igen

Jag är ihop med en underbar man, en person som jag har känt i ett par år och som jag alltid har haft en speciell relation med. För ca 9 månader sedan bekräftades att vi båda har känslor för varandra och hade haft det i över ett års tid redan då, vi blev tillsammans.  

Så kommer problemet: han vågar inte satsa fullt ut pga att det sket sig med hans långa förhållande innan, de skaffade barn en gjirde slut strax efter. Detta var för 3 år sen, barnet är 5 år.

Han har flera ggr sagt att han känner att det är dags att jag träffar barnet men det "låser sig" för honom och han känner att han både vill ich inte vågar, somnatt två krafter drar lika mkt åt olika håll. 

Samtidigt säger han att han tror på oss och är jättekär i mig och vill ha en relation, bilda familj etc men han verkar nästan hellre offra det än att ta risken att låta mig komma in i hans liv på allvar. Hellre förlorar han det han drömmer om än att tar risken.

Jag håller på att bli tokig av allt det här! För första gången i mitt liv har jag mött en man som känns 110% rätt för mig, någon som jag kan se mig själv bilda familj med och bli gammal med, det är som att jag har kommit hem när jag är med honom. Allt stämmer och jag vill inget hellre än att bara få göra ett försök med honom och se vad det kan bli mellan oss.

Så vad gör jag? Hur kan jag hjälpa honom över sin tröskel, hur kan jag göra för att få honom att äntligen våga satsa med mig? Det är lätt att säga att jag borde glömma honom och gå vidare men jag har aldrig känt så här med någon annan i mitt liv och det är så svårt att släppa taget när jag dessutom vet att känslan är besvarad. Kan någon hjälpa?
  • Svar på tråden Han vet inte om han vågar satsa igen
  • Anonym (Vad göra?)

Svårt att veta vad han känner av men han vet ju själv att jag inte är intresserad av en relation utan framtid så han förstår ju att en seriös partner kommer vilja träffa hans barn så småningom. Vi har inte pratat mycket om det här alls men hade en check-in häromveckan. Jag sa att det viktigaste för mig inte att saker gpr dort utan att det ska bli bra. Hans svar var "det kommer bli bra, jag lovar". Ska göra mitt bästa för att lita på det

Anonym (Sally) skrev 2024-09-16 14:38:22 följande:

Ännu en tråd om detta problem. Lösningen ligger hos TS, inte mannen. Med tanke på TS fixering om denna man och hans barn (har haft ett flertal trådar om detta) så är jag övertygad om att han känner av det, därav hans oro och tvekan om att blanda in sonen. 

• Anonym (Vad göra?)
    Anonym (Vad göra?) skrev 2024-09-16 16:47:15 följande:

Svårt att veta vad han känner av men han vet ju själv att jag inte är intresserad av en relation utan framtid så han förstår ju att en seriös partner kommer vilja träffa hans barn så småningom. Vi har inte pratat mycket om det här alls men hade en check-in häromveckan. Jag sa att det viktigaste för mig inte att saker går fort utan att det ska bli bra. Hans svar var "det kommer bli bra, jag lovar". Ska göra mitt bästa för att lita på det

• Mimosa86

Kort svar. Du kan inte göra någonting.

Det är han som måste göra jobbet att heala sigsjälv från det förflutna. Han får gå till en terapeut och börja jobba på sigsjälv.

Tycker du ska vara jävligt tydlig med vad du vill ha ut och att du inte nöjer dig med något halvdant, antingen satsa ni eller så går ni åt varsitt håll. Han kan inte äta och ha kvar kakan. Tillåter du det så kommer han aldrig behöva ta tag i sig själv.

• Anonym (Vad göra?)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-16 13:44:04 följande:
    Håller med om detta.

Ts: du verkar inte ha ändrat dig det minsta sedan förra gången ni var ett par. Du fortsätter att stressa på och även om du inte tjatar lika mycket rakt ut så tror jag garanterat att han uppfattar det så.

Han är inte trygg med ðig och kommer (med stor sannolikhet) kanske aldrig kunna bli. Du kanske borde fundera på att gå vidare och kanske träffa någon du kan skaffa egna barn med?
    Jag försöker så gott jag kan deala med mina känslor, ibland innebär det att skriva här. Förhoppningsvis kan han bli trygg med mig och att vår relation mognar till att skaffa egna barn. Han har rädslor för att satsa igen men sa även vid ett tillfälle att det är sällsynt för honom att känna som han gör för mig, det ger mig hopp. 
  • Anonym (Vad göra?)
    Anonym (Förstår) skrev 2024-09-16 13:04:40 följande:
    Lite svårt att förstå vem som vill vad och är mest på. Du påtalar mycket att det är han som tar upp det, men det känns i tråden som att du vill gå snabbare fram. Och han gör ju inte direkt slag i saken. 

Om jag vore du skulle jag säga till honom att du förstår hans oro och att det i dagsläget får vara upp till honom när han känner att barnet (och han själv) är redo. Försök sen vila i det ett tag, jag skrev tidigare fram till jul, men med tanke på att ni blev ett par igen så sent som innan sommaren så kanske det snarare ska vara till våren. Ni kan tom bestämma att ni inte tar upp det förrän till jul igen, om det inte är så att han känner sig redo tidigare och då vill göra slag i saken (inte bara tomt snack).

Ge honom trygghet i att du inte har bråttom eller vill pressa på. Min känsla är nämligen att han säger att det är dags för att han känner att det är vad du vill. Ta bort både förväntningar och press på er båda. Ni kan ju bygga en starkare och tryggare relation utan att blanda in barnet, särskild med de omständigheter som varit. Du är inte lastgammal så ett halvår mer eller mindre spelar ingen roll för den biologiska klockan.

Sen, återigen, så får ju du sätta dina gränser någonstans. Men du skriver ju att bilda familj med honom är enda alternativet, så då antar jag att dina gränser är ganska långt bort.
    Tack för dessa kloka ord. Jag ska göra mitt bästa för att  inte ta upp det igen på ett tag och njuta av vår relation.

Han var mest på i början när det gällde att kalla oss för ett par. Då tog han kort upp att han ville vänta med att involvera sonen samt sina rädslor att satsa igen samtidigt som det nånstans finns en längtan i honom att bilda familj. I förra veckan tog jag upp frågan, ville se var han stod. Han behöver nog känna  total frihet i sina val och det gjorde han nog inte när jag uttryckte mina önskemål, även om det inte var min avsikt.
  • Anonym (Strix)
    Anonym (Vad göra?) skrev 2024-09-16 16:53:28 följande:
    Jag försöker så gott jag kan deala med mina känslor, ibland innebär det att skriva här. Förhoppningsvis kan han bli trygg med mig och att vår relation mognar till att skaffa egna barn. Han har rädslor för att satsa igen men sa även vid ett tillfälle att det är sällsynt för honom att känna som han gör för mig, det ger mig hopp. 
    Sällsynt?? Det var inte mindre än 5 år sedan han kände likadant eller MER för en annan kvinna som han skaffade barn med. 

Jag tror att han som man säger på engelska strings you along. Han har dig så länge du vill ha honom, men han tänker inte ge mer än han ger nu. 
  • Anonym (Vad göra?)
    Anonym (Strix) skrev 2024-09-17 10:15:38 följande:
    Sällsynt?? Det var inte mindre än 5 år sedan han kände likadant eller MER för en annan kvinna som han skaffade barn med. 

Jag tror att han som man säger på engelska strings you along. Han har dig så länge du vill ha honom, men han tänker inte ge mer än han ger nu. 
    5 år sedan är ju lång tid, de separerade officiellt för 6 år sedan och jag är den enda kvinna han introducerat för sitt barn sedan separationen. Man kan inte veta säkert men han känns inte som typen att bli ihop med någon som tidsfördriv. Jag har också varit kär förut, och? 
  • Anonym (Vad göra?)
    Anonym (Strix) skrev 2024-09-17 10:15:38 följande:

Han var ihop med exet i 14 år om man bortser från deras inofficiella separation (på hans initiativ) innan barnet ens var ett år. Så ja, att jag är första personen han är kär i och kallar flickvän på nästan 20 år skulle jag kalla sällsynt.
  • Anonym (X)

Från hur du skriver i dina trådar (har väl läst tre) har du inte ändrat dig ett dugg med svartsjuka och osäkerhet, du är bara bättre på att dölja det för honom.
    Ta det med din terapeut och se vad hen säger.

• Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (X) skrev 2024-09-17 12:55:02 följande:

Från hur du skriver i dina trådar (har väl läst tre) har du inte ändrat dig ett dugg med svartsjuka och osäkerhet, du är bara bättre på att dölja det för honom.

Exakt, tror dessvärre att denna relation aldrig kommer bli mer "seriös" än såhär. Känslorna från hans sida är inte tillräckliga utan jag tror han ser "relationen" som tillfällig och inget långvarigt eller äkta.
  • Anonym (Vad göra?)
    Anonym (X) skrev 2024-09-17 12:55:02 följande:

Jag har lärt mig hantera min osäkerhet bättre men sådant ändras ju inte över en natt. Svartsjuka känner jag däremot inte, han har aldrig gett mig anledning att vara svartsjuk. Känner en viss sorg över att en annan kvinna "hann före" mig med att skaffa barn med honom, men känslorna är inte rationella och heller inte lika starka som de var i början. Exet vet om vår relation och jag har inget emot henne som person.

Rent rationellt förstår jag att vi bara har varit ett officiellt par sedan juni, det ÄR inte lång tid och bara för att han inte gått "all in" med mig efter så kort tid betyder inte att han aldrig kommer göra det, särskilt när han redan inovolverat mig rejält mycket i sitt liv. Jag har ingen tvekan om att han är kär i  mig och känner honom tillräckligt väl för att förstå att tillfälliga förbindelser INTE intresserar honom.
  • Anonym (Vad göra?)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-17 13:04:50 följande:
    Exakt, tror dessvärre att denna relation aldrig kommer bli mer "seriös" än såhär. Känslorna från hans sida är inte tillräckliga utan jag tror han ser "relationen" som tillfällig och inget långvarigt eller äkta.
    Ja det verkar råda delade meningar. Vi har varit officiella i 3 månader, var hans intiativ att bli ett par trots allt. Han var ganska explicit med att han är kär, inte öppen att träffa någon annan och att han har en längtan efter en "riktig familj" och inte bara att det är han och sonen. Han är inte purung så orimligt att han för att vara ihop med mig tar nort alla dejtingappar samt tar intiativ till att ses varje ledig stund han får.

Bör nämnas att han och exet nästan gjorde slut innan de skaffade barn, olika anledningar som mest hade att göra med hans grubblande och veliga natur att göra,så han är ganska knepig men HAR kommit till skott trots det även om det tog tid.
  • Anonym (Strix)
    Anonym (Vad göra?) skrev 2024-09-17 12:17:30 följande:
    Han var ihop med exet i 14 år om man bortser från deras inofficiella separation (på hans initiativ) innan barnet ens var ett år. Så ja, att jag är första personen han är kär i och kallar flickvän på nästan 20 år skulle jag kalla sällsynt.
    Andra personen då. 
    Anonym (Vad göra?) skrev 2024-09-17 13:55:12 följande:
    Ja det verkar råda delade meningar. Vi har varit officiella i 3 månader, var hans intiativ att bli ett par trots allt. Han var ganska explicit med att han är kär, inte öppen att träffa någon annan och att han har en längtan efter en "riktig familj" och inte bara att det är han och sonen. Han är inte purung så orimligt att han för att vara ihop med mig tar nort alla dejtingappar samt tar intiativ till att ses varje ledig stund han får.

Bör nämnas att han och exet nästan gjorde slut innan de skaffade barn, olika anledningar som mest hade att göra med hans grubblande och veliga natur att göra,så han är ganska knepig men HAR kommit till skott trots det även om det tog tid.

Betyder det här att han har dejtingapparna kvar aktiva? 
  • Anonym (Vad göra?)
    Anonym (Strix) skrev 2024-09-17 14:05:16 följande:
    Andra personen då. 

Ja andra personen på 20 år är inte så ofta skulle jag säga.

Nej det har han såklart inte. Under vårt samtal att bli officiella frågade han mig om jag fortfarande dejtade runt på appar eller om jag bara träffade honom. Jagvsa art jag barabcille träffa honom och då sa han att han inte var öppen att dejta andra och hoppades att jag kände likadant. 
  • Anonym (Vad göra?)
    Andra personen då. 

Alltså jag har själv bara tagit bort mina appar, kontona finns säkert kvar någonstans men jag vet inte om de tas bort automatiskt efter inaktivitet eller inte. Orkar inte gå in och kolla. Så om du undrar ifall han bara raderat appen eller kontot så vet jag inte, inte ens tänkt på det.
  • Anonym (Vad göra?)
    Andra personen då. 

Varför tror du förresten att hans tveksamhet för att skaffa fler barn har med hans känslor för mig att göra? Det är ju olika saker som inte är direkt beroende av varandra. Jag har ingen tvekan om att han är kär i mig, men är ett dilemma då han vet att om han introducerar sonen betyder det att det är första steget att vi satsar fullt ut dvs att vi skaffar barn pga att jag inte kan kompromissa på barnfrågan.
  • Anonym (Vad göra?)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-17 13:04:50 följande:
    Problemet är ju inte att han inte älskar mig utan att han är osäker på att han vill ha fler barn, dvs en grundläggande fråga och inte nåt som har med känslor för mig att göra. Förstår du skillnaden?
  • Anonym (M)
    Anonym (Vad göra?) skrev 2024-09-18 13:04:15 följande:
    Problemet är ju inte att han inte älskar mig utan att han är osäker på att han vill ha fler barn, dvs en grundläggande fråga och inte nåt som har med känslor för mig att göra. Förstår du skillnaden?
    Fast om han är osäker på om han faktiskt vill ha fler barn, medan det är en fråga du är ovillig att kompromissa om bör ni faktiskt vänta med att introducera dig igen för barnet. Då bör han vara säker på att han vill ha fler barn först. För vad händer om han bestämmer sig för att han inte vill ha barn, jo ni går skilda vägar eftersom du ju vill ha barn och inte kan kompromissa med det, eller hur? 

Så innan den saken är utredd och klar bör ni inte gå vidare och blanda in hans barn i er relation tycker jag faktiskt.
  • Anonym (Vad göra?)
    Anonym (M) skrev 2024-09-18 16:55:19 följande:
    Fast om han är osäker på om han faktiskt vill ha fler barn, medan det är en fråga du är ovillig att kompromissa om bör ni faktiskt vänta med att introducera dig igen för barnet. Då bör han vara säker på att han vill ha fler barn först. För vad händer om han bestämmer sig för att han inte vill ha barn, jo ni går skilda vägar eftersom du ju vill ha barn och inte kan kompromissa med det, eller hur? 

Så innan den saken är utredd och klar bör ni inte gå vidare och blanda in hans barn i er relation tycker jag faktiskt.
    Självklart.Det håller jag med om. Det knepiga är att han VILL ha fler barn men vet inte om han VÅGAR.  Han är rädd att tänk om man går isär när barnet är litet och andra katastroftankar. Förståeligt med hans dåliga erfarenhet. Hans ex gjorde småbarnsåren till ett helvete vilket han inte alls kunde förutsäga innan. Deras relation hade varit stel och oromantisk många år men bråka började de först när barnet kom. Det skrämmer honom  att det inte finns några garantier för att nåt liknande inte händer igen.

Men för att komma närmare svaret huruvida bonusfamiljlivet funkar måste man ju så småningom inte bara introducera barnet utan bo tillsammans ett tag osv. Så på så vis blir det ett moment 22.
  • Anonym (M)
    Anonym (Vad göra?) skrev 2024-09-19 07:36:02 följande:
    Självklart.Det håller jag med om. Det knepiga är att han VILL ha fler barn men vet inte om han VÅGAR.  Han är rädd att tänk om man går isär när barnet är litet och andra katastroftankar. Förståeligt med hans dåliga erfarenhet. Hans ex gjorde småbarnsåren till ett helvete vilket han inte alls kunde förutsäga innan. Deras relation hade varit stel och oromantisk många år men bråka började de först när barnet kom. Det skrämmer honom  att det inte finns några garantier för att nåt liknande inte händer igen.

Men för att komma närmare svaret huruvida bonusfamiljlivet funkar måste man ju så småningom inte bara introducera barnet utan bo tillsammans ett tag osv. Så på så vis blir det ett moment 22.
    Fast då är han ju inte alls säker på att han faktiskt vill ha fler barn. Han kanske vill ha fler barn men han är ju inte säker på om det är värt risken, alltså inte säker. Han kan ju lika väl komma fram till att det inte är värt det ju. Du får helt enkelt ha tålamod och låta honom komma fram till svaret på detta själv. Eller så får du helt enkelt gå vidare och hitta någon som är säker på om den vill satsa. Sanningen är ju att ni redan från start har oddsen emot er, då bonusfamiljet i större utsträckning går isär, att ni redan gått isär en gång talar inte heller till er fördel faktiskt. Att din partner hade samma tendenser sedan tidigare, av och på, är knappast positivt heller. 
Svar på tråden Han vet inte om han vågar satsa igen