Anonym (....) skrev 2024-09-16 21:59:05 följande:
Du skulle ju kunna dämpa hennes fall i alla fall, genom att dels vara generös i bodelningen (här är bostaden såklart viktigast), och dels säga att hon alltid kan höra av sig om hon behöver någon hjälp. Men om du stannar bara av ansvarskänsla och samvetskval, så tror jag att du kommer att ångra dig senare.
Min morbror hamnade i detta, han lyckades göra en kvinna med barn och blev tvungen att gifta sig med henne. Så var det på 1960-talet, men sedan dröjde det inte många år tills detta luckrades upp, och det blev möjligt att skilja sig utan fördömanden om synd om skam. Men min morbror gjorde aldrig det, han uttryckte sig ungefär som du (min mamma har berättat detta för mig senare, efter att dessa båda var bortgångna), att han tyckte att han måste ta sitt ansvar, för hon klarar sig inte själv, och först och främst så kunde han inte riskera att min kusin hamnade hos henne efter en skilsmässa.
Min ingifta moster var en glad och rolig tjej, men hade med all sannolikhet fått diagnosen "lindrig utvecklingsstörning" om hon hade blivit utredd. För hennes horisonter var ytterst begränsade, hon hade inga intressen utom TV-tittande, äta choklad, dricka vin, åka till Mallorca och gå på grisfest. Tillsammans med väninnor som var ungefär som hon.
...medan min morbror var väldigt intellektuell och kulturell och hade helt andra intressen. Han fick både försörja familjen och sköta hushållet och även min kusin till större delen, för frun klarade inte av det heller eller iddes inte. Han hade sagt till min mamma strax innan han dog, då hon satt vid hans dödsbädd, att han hela sitt liv har ångrat den nattens misstag... Men DU TS verkar inte ens ha gjort någon med barn, så du har ALL rätt att gå och försöka träffa en mer lämplig kvinna!
Tack för ett bra inlägg.
Det finns dessvärre barn med i bilden (missförstå mig rätt).
Alternativet är att hålla ut några år till tills barnen har flyttat hemifrån, men då är jag rädd att det är för sent.
Att jag är för gammal för att kunna börja om.
Jag vet att det är dumt. Egentligen är jag ju inte det. Inte ens då, men det blir ändå på ett annat sätt än det hade kunnat vara nu.