• Anonym (Viben)

Är det rimligt att stanna för att man känner skuld gentemot sitt blivande ex?

Jag har kommit till vägs ände och känner att jag borde lämna.
    Problemet är att min sambo är en väldigt snäll person men har helt enkelt inte förmågan att bidra med vad jag behöver i ett förhållande. 
    Jag har stångat mig blodig med alla tänkbara lösningar utan framgång. Det kommer alltså aldrig bli någon skillnad. 

Så egentligen borde jag lämna. Både för min egen skull (man lever bara en gång) men också för att min sambo ska ha möjlighet att träffa någon som uppskattar h**** fullt ut. 
    Det är bara det att jag får så sjukt dåligt samvete av bara tanken.
    Jag vill verkligen inte kasta ut sambon i ett ofrivilligt singelliv med alla svårigheter det för med sig. 
    Jag har ett helt annat ekonomiskt tänk och har sett till att ha goda marginaler på den punkten, men min sambo har inte det, trots att jag har försökt uppmuntra till det. 

Jag får så dåligt samvete. 
    Är det fler här som stannar av den anledningen?

• Svar på tråden Är det rimligt att stanna för att man känner skuld gentemot sitt blivande ex?
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Viben) skrev 2024-09-16 20:57:11 följande:
    Jag väljer att inte rangordna vems känslor som är viktigast.
    Men visst... jag förstår vad du menar. 
    Kanske för att det är roligare att göra folk glada än ledsna. 
    Du är nog väl medveten om att stanna kvar bara är konstgjord andning och något som funkar under begränsad tid och i slutändan bara skadar er båda ännu mer? 

När väl botten är nådd kanske det gått så långt att du inte längre är villig att vara generös och förstående mot din partner och fallet blir brutalt hårt för denne...  

Och i slutändan måste du fundera på din egen ovilja att ta konsekvenserna av dina handlingar och att du lägger det på din partner istället .

Förtjänar din partner att bli så här förnedrad och respektlös behandlad? 
  • Anonym (Viben)
    Anonym (....) skrev 2024-09-16 21:59:05 följande:

Du skulle ju kunna dämpa hennes fall i alla fall, genom att dels vara generös i bodelningen (här är bostaden såklart viktigast), och dels säga att hon alltid kan höra av sig om hon behöver någon hjälp. Men om du stannar bara av ansvarskänsla och samvetskval, så tror jag att du kommer att ångra dig senare. 

Min morbror hamnade i detta, han lyckades göra en kvinna med barn och blev  tvungen att gifta sig med henne. Så var det på 1960-talet, men sedan dröjde det inte många år tills detta luckrades upp, och det blev möjligt att skilja sig utan fördömanden om synd om skam. Men min morbror gjorde aldrig det, han uttryckte sig ungefär som du (min mamma har berättat detta för mig senare, efter att dessa båda var bortgångna), att han tyckte att han måste ta sitt ansvar, för hon klarar sig inte själv, och först och främst så kunde han inte riskera att min kusin hamnade hos henne efter en skilsmässa. 

Min ingifta moster var en glad och rolig tjej, men hade med all sannolikhet fått diagnosen "lindrig utvecklingsstörning" om hon hade blivit utredd. För hennes horisonter var ytterst begränsade, hon hade inga intressen utom TV-tittande, äta choklad, dricka vin, åka till Mallorca och gå på grisfest. Tillsammans med väninnor som var ungefär som hon.

...medan min morbror var väldigt intellektuell och kulturell och hade helt andra intressen. Han fick både försörja familjen och sköta hushållet och även min kusin till större delen, för frun klarade inte av det heller eller iddes inte. Han hade sagt till min mamma strax innan han dog, då hon satt vid hans dödsbädd, att han hela sitt liv har ångrat den nattens misstag... Men DU TS verkar inte ens ha gjort någon med barn, så du har ALL rätt att gå och försöka träffa en mer lämplig kvinna! 

Tack för ett bra inlägg. 
    Det finns dessvärre barn med i bilden (missförstå mig rätt).

Alternativet är att hålla ut några år till tills barnen har flyttat hemifrån, men då är jag rädd att det är för sent. 
    Att jag är för gammal för att kunna börja om. 
    Jag vet att det är dumt. Egentligen är jag ju inte det. Inte ens då, men det blir ändå på ett annat sätt än det hade kunnat vara nu.
  • Anonym (Viben)
    Fjäril kär skrev 2024-09-16 22:06:46 följande:
    Men varför är det mer okej att du är ledsen? 
    Tror kanske det handlar om att jag är lite orolig att det inte kommer bli bättre sen. 

Hade det bara varit mina känslor det handlade om hade jag ändå kunnat se det som att "nåväl... jag försökte iaf. sen att det blev ännu sämre att vara själv kunde jag ju inte veta. Det är som det är..."
    ...men det känns så... dumt att rasera någon annans tillvaro om det ändå inte blir bättre, om du förstår vad jag menar. 
  • Anonym (Viben)
    Anonym (Stannade länge) skrev 2024-09-16 22:18:41 följande:

Jag har lämnat, men jag stannade länge och våndades över detta. Kom ut för honom i samband med det. Var så svårt för han är så underbar och var min bästa vän. 

Tänk att vara i garderoben men det var världens mysigaste mest bekväma garderob.

Förlorade inte bara min man utan även min bästa vän då det var samma person. 

Jag är småsint, trots min läggning är jag så avundsjuk på hans nya fru. Vill inte känna så, men jag gör det ändå.

Vi är också varandras bästa vänner. 
    Jag är livrädd att gå miste om det, även om det är ett pris jag är beredd att betala. 
  • Anonym (Viben)
    Hjelm skrev 2024-09-16 22:28:21 följande:

Det är bara att rycka plåstret om man känner så. För varje dag som går efter att man insett att man vill lämna men ändå stannar kvar, blir skadan bara värre för er båda. 

Det är dessutom väldigt förnedrande både mot sig själv och partnern att stanna i en relation pga nån sorts medlidande. När jag kände för mitt ex som du gör nu hade jag samtalet direkt efter att jag själv bestämt mig vad som var rätt. Det eftersom jag respekterade honom och visste att en så fin och go kille som han kommer att träffa någon ny och att han förtjänar att vara tillsammans med rätt tjej för honom.

Bra input. 
    Jag har dock funderat på det här i flera år. 
    Har även tagit upp ämnet för diskussion ett par gånger. Det blir lite bättre en stund men nu känner jag att ja, vi har väldigt trevligt tillsammans, men att vi (jag väljer att säga vi) har låtit det gå så här långt har dödat all form av passion.
    Det ska inte vara så. 

Och då menar jag inte det som i att vara nykär, utan på ett betydligt djupare plan. 
    Jag har känt så länge. Väldigt länge. Men när det inte känns besvarat så tröttnar man. Tyvärr...
  • Anonym (Viben)
    Less is more skrev 2024-09-17 07:56:11 följande:

Ja, men vi har barn ihop. Så det är inte lika lätt att lämna. Jag har pratat om separation men min sambo tar mig alltid för mig för given.

Det är mig alla lutar sig emot hela tiden. Jag ska ansvara för och fixa allt. Han har inte utvecklats under alla dessa år. Om han har förväntningar på sig ser han det som manipulation. Han är ingen vuxen man. 

Men jag funderar aktivt på hur jag kan lösa detta inom ett par års tid.

Förstår precis. 

Jag blir också tagen för givet känner jag. Detta trots att jag har förklarat att jag drar in det inte blir bättre. 
    Möts av djup ledsamhet och en uttalad vilja om att förbättra situationen, men jag märker ju att förmågan inte finns där. 
    Tyvärr.

Det går inte vänta hur länge som helst. 
    En vacker (nåja) dag är livet över. Var det såhär det skulle bli?
  • Fjäril kär
    Anonym (Viben) skrev 2024-09-17 10:36:40 följande:
    Tror kanske det handlar om att jag är lite orolig att det inte kommer bli bättre sen. 

Hade det bara varit mina känslor det handlade om hade jag ändå kunnat se det som att "nåväl... jag försökte iaf. sen att det blev ännu sämre att vara själv kunde jag ju inte veta. Det är som det är..."
    ...men det känns så... dumt att rasera någon annans tillvaro om det ändå inte blir bättre, om du förstår vad jag menar. 
    Men det är klart det blir bättre.  Det är ju inte bra nu , eller hur? 
    Två lyckliga människor på varsitt håll är väl 10 ggr bättre än det ni har nu? 
    Ni är två kompetenta människor som klarar er utmärkt på egen hand. 
    Din partner förtjänar inte att leva i en lögn . Det är elakt som fan. 
  • Anonym (Fråga)
    Anonym (Viben) skrev 2024-09-17 10:46:49 följande:
    En vacker (nåja) dag är livet över. Var det såhär det skulle bli?
    Vad tror du att du kommer ångra mest på dödsbädden? Att du lämnade och sårade din partner och att livet ändå inte blev så bra som du trodde eller att du stannade kvar och aldrig fick veta vad livet kunde ha blivit?
  • Anonym (Ok)

Lämna för guds skull. Om du vill ha din sambos känslor i beaktning så kan ju tänka hur hemskt det skulle vara om det kommer fram om 5, 10, 15 år att du endast stannat kvar pga skuldkänslor. Då har du slösat flera år av din sambos liv, när hen hade kunnat leva med någon som faktiskt vill vara med hen. Det hade känts som att man blivit totalt grundlurad.

• Anonym (Viben)
    Fjäril kär skrev 2024-09-18 09:15:47 följande:
    Men det är klart det blir bättre.  Det är ju inte bra nu , eller hur? 
    Två lyckliga människor på varsitt håll är väl 10 ggr bättre än det ni har nu? 
    Ni är två kompetenta människor som klarar er utmärkt på egen hand. 
    Din partner förtjänar inte att leva i en lögn . Det är elakt som fan. 
    Fast det är ju inte det.
    För mig och henne kanske, men knappast för barnen. 
    Hon lever ju på som om allt är frid och fröjd, trots att hon borde veta vid det här laget att det inte alls är det. 
    Barnen tror ju också att allt är frid och fröjd eftersom vi funkar på _alla_ plan utåt sett. Dom skulle nog få världens chock. 
    Det är inte utan att jag förstår dom som vänstrar, även om jag själv inte klarar av att göra just det, men jag har definitivt slutat döma på den punkten. 

Men visst har du rätt i det du skriver på slutet. 
  • Anonym (Viben)
    Anonym (Fråga) skrev 2024-09-28 18:03:46 följande:
    Vad tror du att du kommer ångra mest på dödsbädden? Att du lämnade och sårade din partner och att livet ändå inte blev så bra som du trodde eller att du stannade kvar och aldrig fick veta vad livet kunde ha blivit?
    Ja du...
    Jag förstår din poäng.
    Jag skulle ha sagt åt alla som kom till mig med samma dilemma att lämna. Att man faktiskt kan lämna och fortsätta vara varandras bästa vänner och allt det där. 
    Men sen kommer det till en själv... och då känner jag mig fullständigt handlingsförlamad. 
  • Anonym (Viben)
    Anonym (Ok) skrev 2024-09-28 18:10:38 följande:

Lämna för guds skull. Om du vill ha din sambos känslor i beaktning så kan ju tänka hur hemskt det skulle vara om det kommer fram om 5, 10, 15 år att du endast stannat kvar pga skuldkänslor. Då har du slösat flera år av din sambos liv, när hen hade kunnat leva med någon som faktiskt vill vara med hen. Det hade känts som att man blivit totalt grundlurad.

Du har rätt i sak, men eftersom jag har tagit upp det här med min sambo vid flera tillfällen så finns nog insikten där inne någonstans. Att jag nog inte är så glad över tillståndet och att jag funderar och funderar. 
    Vi känner ju varandra och vet hur den andra funkar. 
    Här känns det lite som att man kanske "suger på karamellen så länge man har den i munnen", istället för att ta upp ämnet för samtal, för att... kanske fråga hur jag ser på oss nu, med tanke på vad jag tog upp för senast ett halvår sen. 
  • Anonym (Fråga)
    Anonym (Viben) skrev 2024-09-30 21:32:01 följande:
    Ja du...
    Jag förstår din poäng.
    Jag skulle ha sagt åt alla som kom till mig med samma dilemma att lämna. Att man faktiskt kan lämna och fortsätta vara varandras bästa vänner och allt det där. 
    Men sen kommer det till en själv... och då känner jag mig fullständigt handlingsförlamad. 
    Jag förstår precis. Exakt damma för mig. Antar att man en dag bara måste våga bestämma sig.
Svar på tråden Är det rimligt att stanna för att man känner skuld gentemot sitt blivande ex?