• Anonym (Rosie)

Bara vara vän med någon man är förälskad i?

Hur håller man sig neutral inför någon man har känslor för?

Jag trodde jag var färdig med honom, men nu är han tillbaka och på några minuter revs allt jag intalat mig ner igen...

Han är i ett on-off förhållande med en tjej som är väldigt elak mot honom. Jag har varit ett stöd för honom genom vändorna och i somras trodde jag att han en gång för alla inte skulle ta henne tillbaka... och saker hände. Det var inte min avsikt, jag är inte ens säker på hur det gick till. Hur som helst. Några dagar senare sa han något som sårade mig så djupt att jag kapade direkt. Jag blockade överallt och nej, efter mitt sista meddelande fick han ingen chans att svara. Jag hade fått nog och kunde inte mer. Innan det hade jag nog inte ens förstått själv hur mycket han betyder för mig. Från att ha varit en vän jag var väldigt beskyddande över, blev han något mer...

Vi hade ingen kontakt alls på över två månader, tills jag av en slump såg att han skrivit från ett nytt konto... där han förklarade att det var ett missförstånd och att han var ledsen över att det blev som det blev, att han saknar mig, men respekterar att jag inte vill ha mer med honom att göra... och jag svarade.

Ooooch... trumvirvel. Han har tagit henne tillbaka igen. Jag känner ärligt att han behöver mitt stöd för att klara av att ta sig loss, men hur ska jag klara att bara vara en vän? Det gör ont...

• Svar på tråden Bara vara vän med någon man är förälskad i?
  • Anonym (Enkelt)

Det är egentligen enkelt. Du kan inte vara vän. Du måste bryta helt. Annars går det inte.

• Anonym (Rosie)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-09-16 16:36:35 följande:

Det är egentligen enkelt. Du kan inte vara vän. Du måste bryta helt. Annars går det inte.

Det som gör det ännu svårare är att en del av mig känner att han har känslor för mig också, men han klarar inte lämna henne... och jag vet inte om han någonsin kommer klara hålla fast vid det...

• Anonym (Rosie)

Fler? :(

• Anonym (vetinte)

Jag tror inte att man klarar av att vara vän med någon man älskar, jag kan det i alla fall inte... Jag tror att det du kan göra är att förklara hur du känner för honom, sen får du se vad han ger för svar.

• Fiona M

Det är inte vän med honom du vill vara, så varför spela spel och låtsas det?

• Anonym (Rosie)
    Fiona M skrev 2024-09-16 21:53:17 följande:

Det är inte vän med honom du vill vara, så varför spela spel och låtsas det?

Jag spelar inte, jag försöker verkligen vara den vän han behöver...

Vi har inte pratat idag, han har jobbat lång dag idag... ska inte höra av mig innan han gör det och funderar tills dess på hur ärlig jag ska vara... 
  • Anonym (Kr)

Skulle aldrig ge mig in i en vänskapsrelation med en man som jag ev. kunde bli kär i.

Man får vara mer strategisk än så och endast välja män med oattraktiva utseenden och osexig personlighet. Då funkar det garanterat. 

• Anonym (G)

Har själv precis brutit upp med min vän som jag älskar, för det har pågått en tid. Men kände nu att jag inte klarar av det längre.

Jag trodde hon var annorlunda, men hon var inte den person som jag var så säker på att hon var. Pratar om djupa tankar och själsligt, men agerar efter ytliga saker och ting.

• Anonym (Me too)

Jag har en bästa vän som jag älskar sedan första gången vi möttes. Jag klarade knappt att vara vän med henne de första 11 åren, det blev mycket känslomässiga berg- och dalbanor och häftiga reaktioner. Vi var i ett limbo. Skulle nog säga att även hon var förälskad i mig, men inte fysiskt. Absolut lika beroende av relationen.
    Jag trodde verkligen inte att jag skulle klara detta, men sedan ett par år älskar jag henne bara djupt. Jag känner mig inte längre kär, måste inte ha henne.
    Kan känna ett sting i hjärtat när hon är med sin man, någon gång ibland, men ett ögonblick. Jag är glad att ha kvar min bästa vän!

Svar på tråden Bara vara vän med någon man är förälskad i?