• Anonym (Jag bara finns)

Är det värt att stanna i förhållandet?

Jag lever tillsammans med en föredetta alkolist och narkoman och var genom vårat första år tillsammans basically hans psykolog och hjälpte honom att ta sig ur allt sånt. Jag vill inte låta självgod eller ta cred för saker, men utan mig så hade han varit på samma ställe som han var innan han träffade mig.

Så självklart med den här relationen så kom det många komplikationer. Jag fick ta hand om honom när saker gick över styr, jag har tagit lögner från honom, löften som har brutits flera gånger, blivit lurad på saker m.m. Och för varje gång han var ute med sina kompisar så låg jag hemma i sängen med världens klump i magen och oroade mig och kunde inte sova. 
    Nu är hans problem gott som borta även fast han fortfarande dricker nån gång då och då. Och när han väl gör det så gör han det med hans kompisar som jag inte tycker om, samma personer som också har/hade samma problem som min sambo. Och även fast han inte har ett problem längre så ligger jag fortfarande i sängen med världens klump i magen och kan inte sova. Och oavsett hur mycket eller lite han dricker så kommer han alltid hem tidigast 1 på natten.
    Och nu undrar jag: Är det här normalt i ett förhållande att känna såhär? Är det värt att vara kvar? Kommer den här klumpen i magen nånsin att försvinna? För det spelar ingen roll hur mycket jag och och min sambo pratar om det så går känslan aldrig bort. 
    Är det nån som har nå tips eller har varit med om något liknande??
  • Svar på tråden Är det värt att stanna i förhållandet?
  • Anonym (M)
    Anonym (Jag bara finns) skrev 2024-09-17 14:34:38 följande:
    Ja vi har ganska nyligen pratat om det och vi brukar ha en väldigt öppen kommunikation i förhållandet. Det svar jag får tillbaka när jag nämner det är oftast att "det var så länge sen" eller "försök lita på mig nu" vilket jag såklart försöker. Men mitt resonemang är att han bör avstå alkohol helt och hållet men det vill han inte göra.

Redan innan jag träffade honom så hade jag en dålig syn på alkohol och den synen har inte direkt blivit bättre. Jag är rädd att den oron aldrig kommer försvinna... 
    Ja då visar han ju dig att det är viktigare för honom att få dricka. Han kan inte sluta. Alkoholen kommer alltid först för dessa människor.
  • Anonym (M)

Och självklart litar du inte på honom, man ska aldrig lita på en alkoholist när det gäller att dricka alkohol. Det kan han inte begära.

• Tyra myra
    Anonym (M) skrev 2024-09-17 17:45:36 följande:

Och självklart litar du inte på honom, man ska aldrig lita på en alkoholist när det gäller att dricka alkohol. Det kan han inte begära.

Mår man inte bra i en relation är det hög tid att fundera om att fortsätta är bäst för dig. Du kommer knappast att må bättre om ett halvår.

Din partners problem är hans och inte ditt. Vill han inte komma tillrätta med beroendet kan du ingenting göra.

Tänk dig noga för
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Tyra myra skrev 2024-09-17 18:01:47 följande:
    Mår man inte bra i en relation är det hög tid att fundera om att fortsätta är bäst för dig. Du kommer knappast att må bättre om ett halvår.

Din partners problem är hans och inte ditt. Vill han inte komma tillrätta med beroendet kan du ingenting göra.

Tänk dig noga för
    Förstår inte vad du menar här? Han har sökt och fått hjälp. Uppenbarligen kan han dricka lite ibland utan att missbruka. Med andra ord HAR han kommit tillrätta med sitt problem.  Däremot tycker jag också att ts bör lämna eftersom hon har svårt att acceptera det.
  • Fjäril kär

Att ha några vita månader är INTE att ha slutat missbruka 

Ts du är förd bakom ljuset . Han har fortfarande ett pågående missbruk med typiska lögner och bortförklaringar och nu visar han tydligt att du INTE kan lita på honom. 

• Tyra myra
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-17 18:41:14 följande:
    Förstår inte vad du menar här? Han har sökt och fått hjälp. Uppenbarligen kan han dricka lite ibland utan att missbruka. Med andra ord HAR han kommit tillrätta med sitt problem.  Däremot tycker jag också att ts bör lämna eftersom hon har svårt att acceptera det.
    Det är tydligt att om man inte bryter med sin missbrukande bekantskapskrets och tror sig kunna bruka lite lagom så har man ingen självinsikt. Det kommer att visa sig rätt snart att han är tillbaka i sitt gamla missbruk
    Tyra myra skrev 2024-09-17 20:13:01 följande:
    Det är tydligt att om man inte bryter med sin missbrukande bekantskapskrets och tror sig kunna bruka lite lagom så har man ingen självinsikt. Det kommer att visa sig rätt snart att han är tillbaka i sitt gamla missbruk
    Frågan är, hur snart?
    Känns ibland som att jag går o väntar på att nästa återfall eller drickande kväll ska komma... 
  • Anonym (Syster)

Hej vännen. Läs på om medberoende. 
    Nej det ska inte vara så i en relation. Ni är inte bra för varandra. Såna typer av människor dras till varandra av fel anledningar. 
    Talar ur erfarenhet. Jag lämnade, gick i terapi och lever nu i en fungerande relation där jag inte tar hand om personen. 

Som sagt, läs på om medberoende och du kommer känna att mycket hamnar på plats. 
    Beroende podden har många avsnitt om ämnet. 

Lycka till. 

• Tyra myra
    Anonym (Jag bara finns) skrev 2024-09-17 22:37:10 följande:
    Frågan är, hur snart?
    Känns ibland som att jag går o väntar på att nästa återfall eller drickande kväll ska komma... 
    Du behöver inte fundera på det. Ta dig ur förhållandet så snart du kan. Det är bäst för er båda.  

Som medberoende kommer du behöva bearbeta vad du varit med om. Det finns hjälp att få. 

l
  • Anonym (Patricia)
    Frågan är, hur snart?
    Men hur kan du inte förstå att han redan ÄR där? Han slutade aldrig missbruka. 
  • Fjäril kär
    Frågan är, hur snart?
    Han ÄR ju där redan ....
  • Lynx123

Precis han dricker ju redan. Lämna så fort du kan, det här kommer bara bli värre.

• Anonym (Arne)

Du satsade på fel häst här helt klart. Dags att dra vidare. Som tur var så verkar ni inte varit ihop så länge, vilket är en tröst. Har själv satsat på fel kuse ett par gånger, men man lär sig alltid något. Lycka till.

Anonym (Syster) skrev 2024-09-18 00:12:13 följande:

Hej vännen. Läs på om medberoende. 
    Nej det ska inte vara så i en relation. Ni är inte bra för varandra. Såna typer av människor dras till varandra av fel anledningar. 
    Talar ur erfarenhet. Jag lämnade, gick i terapi och lever nu i en fungerande relation där jag inte tar hand om personen. 

Som sagt, läs på om medberoende och du kommer känna att mycket hamnar på plats. 
    Beroende podden har många avsnitt om ämnet. 

Lycka till. 

Tack för tipset! 
Svar på tråden Är det värt att stanna i förhållandet?