Enman12 skrev 2024-09-17 11:41:14 följande:
Hej,
Stort tack igen för du skriver.
Jag har snackat med henne. Vi har satt oss ner. Det är såhär att ci fick även reda på att hennes pappa har sparat pengar till henne i 15 år. Så vi snackar om hon ska få nästa miljonen. Så penga mässigt är löst.
Men vi sitter i detta nu. Går igenom. För nackdelar. Vad måste vi veta vad måste vi inte veta. Hon har bestämt sig. Det ser jag på henne. Men verkar lösa sig mer o mer
Fast nja, jag har en känsla - i egenskap av förälder som sparar till mina barn - att tanken med sparpengarna SNARARE är tänkt till saker som: kontantinsatsen vid köp av boende, guldkant under studietiden, körkort och så vidare - INTE till att försörja barnbarnet. Ni ska inte skaffa barn och förlita er på pengar från andra, det ska ju vara era pengar - ni som är barnets föräldrar - som ska försörja barnet. Och i det ingår helst att ha en trygg anställning som man kan sjukskrivas ifrån och vara föräldraledig ifrån. Att det finns pengar som hennes pappa har sparat är toppen! Men tänk SMART här nu, tänk långsiktigt, sedan försöker ni! 😊
1. Tillsvidareanställning för båda.
2. Ett tryggt boende.
3. Var tillsammans och BO tillsammans lite längre.
(4. Om vi tänker på det juridiska - var gärna gifta! Dör en av er så ärver barnen direkt om ni inte är gifta, vilket kan försätta den kvarlevande föräldern i ett riktigt knivigt läge. Är ni däremot gifta så ärver ni varandra och barnet/barnen ärver när ni båda dött. En annan sak: Dör din flickvän vid förlossningen får inte du per automatik vårnaden om ditt barn, men dör din FRU vid förlossningen så får du det. Även detta behöver diskuteras igenom.)
Andra saker som är smarta att gå igenom innan barn är:
- Religion? Hur ser ni på det? Är vi båda ateister eller har en av oss en tro av något slag eller har båda tro av olika slag eller hur går tankarna där? Vi är båda kristna, men olika inriktning, så vi har fått komma till ett slags kompromissläge gällande barnen och saker som t.ex. dop (jag är emot barndop, han är för o.s.v.)
- Förskola? Hur ser ni på det? Positivt? Negativt? En önskan om att skola in sent och ha korta dagar? En önskan om att skola in tidigt och långa dagar? Har ni samsyn här?
- Boende? Vad är framtidsplanen? Vill ni ha hus med trädgård o.s.v.? Vill ni bo i en lättskött lägenhet? Vill ni bo centralt eller lantligt? Har ni samsyn här?
- Ekonomi? Vill ni ha gemensam eller separat ekonomi? Hur ser ni på sparande? Hur ser ni på sparande för barnet/barnen?
- Antal barn? Vill ni ha ett barn? Två? Flera? Åtta? Finns samsyn?
- Fördelning av hushållsuppgifter, hur ser ni på det? Ska den som är föräldraledig skippa det helt, och sedan tar ni båda det när den arbetande kommer hem? Vem gör vad? Schema? Finns samsyn?
- Uppfostran? Hur tänker ni där? Nära föräldraskap? Auktoritärt föräldraskap? Hur var ni själva uppfostrade och hur ser ni på era egna uppväxter?
Det är så mycket som är jättebra att prata om och diskutera INNAN barnen kommer. Det märker man inte minst på detta forum! Oerhört många trådar om partners som inte hjälper till hemma, som uppfostrar barnen på ett helt galet sätt, som aldrig vill ha sex, som alltid prioriterar allt annat än familjen och så vidare och så vidare. Så det kan definitivt vara värt att sätta sig ner och gå igenom sina ståndpunkter, vad man tycker är viktigt och vad man absolut inte kan tänka sig att tumma på. Risken är lägre att det i slutändan blir missförstånd och sura miner i efterhand då.