• beli

Varför tar folk inte bort "pluppar" i ansiktet?

En sak som jag undrat till och från i mitt liv, men kom på idag att jag kunde fråga här på FL, är varför folk som har "pluppar" i ansiktet inte tar bort dem. Med "plupp" menar jag en sån som t.ex. Rachel McAdams har på ena kinden. Jag ser ibland folk med såna på stan och undrar alltid varför de inte tar bort dem. Jag tycker de är distraherande och vanprydande, och skulle själv tycka det var jobbigt att t.ex. tvätta ansiktet varje dag om handen "snubblade" över en sån i ansiktet.

Enrique Iglesias hade ju en sån när han var yngre, men sen tog han bort den och det syns inte ens nåt ärr numera.

Observera att jag inte bryr mig om folks utseende generellt. Det här är bara nåt jag själv skulle tycka var jobbigt att ha i ansiktet, och undrar vad de som har en sån tycker och tänker.

• Svar på tråden Varför tar folk inte bort "pluppar" i ansiktet?
  • Anonym (Donna)
    beli skrev 2024-09-19 20:40:23 följande:
    Det är inte det minsta synd om mig, jag lider inte av andras prickar :) Jag var, som sagt, bara nyfiken på hur folk ställer sig till sina.

Musch - eller mouche, som jag föredrar att stava det - är ett mycket välbekant ord för mig. Just ord brukar jag inte ha problem med :)
    Jag googlade faktiskt stavningen då jag var osäker, kanske det var en felkälla jag hittade. Men det är ju skit samma om du vet vad jag menar. Brukar inte ha problem med stavning men detta lilla ord blev ett krokben som jag möjligtvis också föll på.
  • Anonym (Donna)
    Goneril skrev 2024-09-19 12:49:30 följande:
    Musch eller "mouche" förekom på 70-talet vill jag minnas. En liten svart ditmålad prick, det ansågs fint. Det modet kom ursprungligen från Frankrike, 1700-talet. Man kunde lämna budskap till presumtiva kavaljerer genom den lilla prickens placering. Å andra sidan tror jag att pricken fick sitta där den en gång satts, renlighet och hygien stod inte högt i Versailles. Inte nu heller, inom parentes, iakttagelse under studier i Macrons rike.
    Som sagt, kan ha stavat galet då jag litade på mitt googlesöks första träff... för att stava rätt! Solig

Ja, sent 70-tal var det. Möjligtvis också en bit in i det tidiga 80-talet.

Jag hittade en intruktion på nätet om var pricken skulle sitta så att innebörden blev tydlig. Kul ju! Det visste jag inte innan.

Nedan listas ett antal muschplaceringar och deras symboliska betydelse:[2]

mitt i pannan ? majestätiskt

på näsan ? antyder fräckhet

vid ögat ? antyder passion

högra kinden ? personen är gift

på underläppen ? "jag är diskret"

vid tinningen[a] ? värdighet

på kindens mitt ? personen är öppen för förslag

nära läppen ? antyder flörtighet

mellan munnen och hakan ? visar att personen kan bevara en hemlighet

Källa: sv.wikipedia.org/wiki/Musch

Observera att jag vet att Wikipepia inte alltid har 100%, men för detta duger det.
  • beli
    EnAnonumius skrev 2024-09-19 22:34:57 följande:
    Ja självklart får man ställa nyfikna frågor.
    Men då bör du ju vara snäll och svara på folks nyfikna frågor till dig och ämnet du tar upp.
    Du borde ju förstå¨att det går båda vägar.. Elle hur?

Min fråga finns i mitt inlägg #9 i denna tråden.
    Skulle vara trevligt om du svarade på den.
    Svaret på din fråga är: För att jag tycker det. Men det är självklart inget jag skulle säga till nån som har det (eller till nån annan heller, förutom här).
  • EnAnonumius
    beli skrev 2024-09-22 20:22:01 följande:
    Svaret på din fråga är: För att jag tycker det. Men det är självklart inget jag skulle säga till nån som har det (eller till nån annan heller, förutom här).
    Du reflekterade inte kringliggande texten i inlägget  tillsammans med frågan?
    För det du svarar här är ju faktiskt inte ett svar på min fråga.

Jag citerar mig själv från inlägg #9:

"Du hävdar att du inte bryr dig om andras utseenden. Och försöker att bedyra att det är så i detta inlägg..

Då anser jag att du kan ge ett ordentligt svar på denna frågan.

Varför skriver du i din TS; "jag tycker det är vanprydande och distraherande..."?

Om du nu distraheras av att folk har sådan i ansiktet och undra uppe på detta varför folk inte tar bort dem, ja då bryr man sig om andras  utseenden, på ett negativt sett.. "

(slut på citatet)

Läs reflektera och återkom med ett  ordentligt svar.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Ja)

Jag undrar samma sak. Ser så illa ut också. Skulle aldrig acceptera en sån i mitt ansikte.

• Anonym (Kvinna 40)

Ja jag tänker samma, ibland!

Jag har en kompis som har en stor ofärgad sån mitt på kinden! Det ser så äckligt ut . Han klagar på att han inte får kvinnor och jag vill bara säga- men gör det du kan iaf! Ta bort den där. Klä dig decent (byxor och skjorta, jeans och snygg tröja), blek tänderna lite så att de inte är så knallgula i alla fall. 

Antar att vissa inte förstår att andra tycker det ser äckligt ut?

Jag har faktiskt funderat på om det inte vore schysst av mig att säga att vissa kvinnor kanske skulle gilla honom bättre utan den "vårtan".. Men har inte vågat..

• Anonym (Kv)

Gör ni skillnad på "pluppar" och leverfläckar?

Jag har ett födelsedagsmärke beläget under mitt vänstra öga. Har aldrig tänkt på om detta skulle vara fult eller inte. Ingen har påpekat något utom en f.d. väninna som en gång trodde att jag hade nån smuts eller "bös" där.

Struntsamma säger jag. Små fläckar i ansiktet utgör en så liten detalj att det blir löjligt att hänga upp sig på.

• Anonym (H)

Tog bort en hudförändring. Fick ett megafult ärr som ser ut som en krater. Tack och lov är det på ryggen. Skulle då inte vara och skära i ansiktet i onödan.

• Anonym (Kv)
    Anonym (H) skrev 2024-09-24 01:23:51 följande:

Tog bort en hudförändring. Fick ett megafult ärr som ser ut som en krater. Tack och lov är det på ryggen. Skulle då inte vara och skära i ansiktet i onödan.

Tack för påminnelsen. Får väl be läkaren att kolla min lilla fläck vid nästa besök. Glömmer bort ibland att leverfläckar kan orsaka malignt melanom. Man får vara mer vaksam hädanefter. 
  • Anonym (Malin)

Trot eller ej, de kan växa ut igen. 

Och ibland blir ärret fulare än pluppen. 

Svar på tråden Varför tar folk inte bort "pluppar" i ansiktet?