• Mattefröken

Utbränd? Dement? Psykiskt sjuk?

Jag har varit deltidssjukskriven från mitt jobb som gymnasielärare sedan februari-24. Har precis avslutat en minnesutredning på sex månader då de misstänkte alzheimer. Nu är utredningen klar och man har kommit fram till att jag har kognitiv nedsättning men inte är dement. Jag är 40 år så jag är för ung egentligen berättade de, men de utredde för säkerhets skull. Nu ska de utreda varför mitt minne och min lokaliseringsförmåga plötsligt blev så dålig i början av året. Jag tror själv att jag är utbränd och remiss har nu gått iväg för att utreda det. Ni som varit utbrända, hur påverkades minnet och tids- och rumsuppfattningen för er? Och framförall- Hur tog ni er tillbaka till att bli ?normala? igen?

• Svar på tråden Utbränd? Dement? Psykiskt sjuk?
  • zelgon

Varför tror du att du är utbränd?

Bara jobbet, eller är det någon kombination med ditt privatliv?

Stress kan ju orsaka symtomen du nämner. För mig har vila och mindre "måsten" hjälpt. Vet att är det ett riktig springa in i väggen-fall så tar det lång tid att komma tillbaka.

• Anonym (Hej)

Låter precis som mig när jag var utbränd. Zink och d-vitamin fick mig tillbaka till livet. Mineralbrister påverkar en mer än man tror. Jag hade många andra symtom som berodde på bristerna också som håravfall, viktnedgång, värk i kroppen m.fl. 

• Anonym (Hej)

Mineral och vitaminbrister skulle det stå. 

• Mattefröken
    zelgon skrev 2024-09-19 10:55:52 följande:

Varför tror du att du är utbränd?

Bara jobbet, eller är det någon kombination med ditt privatliv?

Stress kan ju orsaka symtomen du nämner. För mig har vila och mindre "måsten" hjälpt. Vet att är det ett riktig springa in i väggen-fall så tar det lång tid att komma tillbaka.

När mina problem med minne och så vidare började komma vad det utbränd som nämndes hos läkaren så jag tänker att jag kanske är utbränd. 
    Jo jag förstår att det kan ta tid men tid är något som det finns ont om så jag hoppas få fortsatt riktigt bra hjälp hos vården och komma tillbaka på banan innan våren
  • Mattefröken
    Anonym (Hej) skrev 2024-09-19 11:37:08 följande:

Låter precis som mig när jag var utbränd. Zink och d-vitamin fick mig tillbaka till livet. Mineralbrister påverkar en mer än man tror. Jag hade många andra symtom som berodde på bristerna också som håravfall, viktnedgång, värk i kroppen m.fl. 

Kan man kolla det via någon provtagning om man har brister? Tycker de tagit varenda blodprov på mig och alla har varit normala. Vet inte vad de kolla är dock
  • Anonym (Utmattning)

Jag hade samma typ av problem pga av att jag var utmattad en längre tid och för mig hjälpte det att sova sova sova och inte arbeta eller ha något annat viktigt att tänka på. Efter knappt 2 veckor och med intag av vitaminer känner jag att jag börjar komma tillbaka. Minnet är bättre, jag har inga smärtor i kroppen längre och är piggare och känner att hjärnan fungerar bättre. För mig påverkade nog spänningshuvudvärken som jag hade mitt minne men nu är som sagt all värk borta. 

• zelgon
    Mattefröken skrev 2024-09-19 11:45:00 följande:
    När mina problem med minne och så vidare började komma vad det utbränd som nämndes hos läkaren så jag tänker att jag kanske är utbränd. 
    Jo jag förstår att det kan ta tid men tid är något som det finns ont om så jag hoppas få fortsatt riktigt bra hjälp hos vården och komma tillbaka på banan innan våren
    Jo... Men utbrändhet kommer ju av något. Är det bara jobbet som är så pass stressigt? Eller är det mycket med privatlivet också?

• Anonym (Havanasyndrom?)

Jag har nyligen lärt mig att det finns något som heter Havanasyndrom, nu kanske jag är överkänslig och övertolkar, men kanske kan vara det? Det verkar bara drabba amerikaner från USA men det skulle ju vara skumt om en sjukdom höll reda på nationalitet sådär... 

• Anonym (Hej)
    Mattefröken skrev 2024-09-19 11:48:23 följande:
    Kan man kolla det via någon provtagning om man har brister? Tycker de tagit varenda blodprov på mig och alla har varit normala. Vet inte vad de kolla är dock
    Tog blodprov som visade att jag hade d vitaminbrist. Sen en helt annan sak jag är inom sjukvården för, tog de ett prov som visade att jag var lite undernärd, speciellt brist på zink och magnesium. Hade alltså stressat så mycket att jag inte tog upp det jag åt som jag skulle. Hade mycket problem med magen också så kan ha bidragit. 
  • Mattefröken
    Anonym (Utmattning) skrev 2024-09-19 15:24:07 följande:

Jag hade samma typ av problem pga av att jag var utmattad en längre tid och för mig hjälpte det att sova sova sova och inte arbeta eller ha något annat viktigt att tänka på. Efter knappt 2 veckor och med intag av vitaminer känner jag att jag börjar komma tillbaka. Minnet är bättre, jag har inga smärtor i kroppen längre och är piggare och känner att hjärnan fungerar bättre. För mig påverkade nog spänningshuvudvärken som jag hade mitt minne men nu är som sagt all värk borta. 

Skönt att du känner dig bättre! 

Jag har inte haft och har inte ont någonstans. Jag är inte trött och sover inte på dagarna utan har alltid sovit bra på nätterna. Känner mig inte ledsen eller så heller 

• Mattefröken
    zelgon skrev 2024-09-19 20:38:32 följande:
    Jo... Men utbrändhet kommer ju av något. Är det bara jobbet som är så pass stressigt? Eller är det mycket med privatlivet också?
    Njae alltså jag själv känner mig inte stressad någonstans. Att de sjukskrev mig var för att jag har problem med det kognitiva och det funkar inte att jobba hela dagar då. Jag behöver mycket stöd på jobbet. Jag vet exempelvis inte vilken dag det är, vet inte åt vilket håll jag ska gå för att komma till klassrummet, har svårt med tiden då jag inte längre förstår klockan osv. Så jag förstår deras tanke om demens men nu var det tack och lov inte det. 
  • Anonym (Peri)

Jag ville bara flika in att när östrogenet sjunker i förklimakteriet så är vi många som upplevt hjärndimma, minnesproblem, tappar ord, tror man är dement, glömmer vardagliga saker, disträ osv.
    Nu vet jag inte om du är man eller kvinna men om nån annan kvinna läser så är vården ofta inte uppdaterad när det gäller detta. Och 40 år är inte för tidigt. Ville bara nämna det.

• zelgon
    Mattefröken skrev 2024-09-19 21:50:33 följande:
    Njae alltså jag själv känner mig inte stressad någonstans. Att de sjukskrev mig var för att jag har problem med det kognitiva och det funkar inte att jobba hela dagar då. Jag behöver mycket stöd på jobbet. Jag vet exempelvis inte vilken dag det är, vet inte åt vilket håll jag ska gå för att komma till klassrummet, har svårt med tiden då jag inte längre förstår klockan osv. Så jag förstår deras tanke om demens men nu var det tack och lov inte det. 
    Låter ju inte som att du är utbränd... Jäklar... Det var inga dåliga symptom...

Nä, då är jag helt blank på idéer. De har kollat uteslutit andra jobbiga sjukdomar?
  • Anonym (Moa)

Låter inte som utbrändhet då. Antar att du gjort en ct-röntgen. Som inte visade något? Har de kollat tbe?

• Mattefröken
    Anonym (Moa) skrev 2024-09-20 09:56:59 följande:

Låter inte som utbrändhet då. Antar att du gjort en ct-röntgen. Som inte visade något? Har de kollat tbe?

De har gjort ct och mr som hade normala fynd. Lite vitt här och var men inget avvikande. 
  • Mattefröken
    zelgon skrev 2024-09-20 05:01:16 följande:
    Låter ju inte som att du är utbränd... Jäklar... Det var inga dåliga symptom...

Nä, då är jag helt blank på idéer. De har kollat uteslutit andra jobbiga sjukdomar?

Jag vet faktiskt inte allt de har kollat men jag tycker jag far in och ut på provtagning och röntgen av skallen. 

Nej det är ganska jobbigt att leva så här. Men något hände känns det som under vintern när symptomen började komma. 

• Mattefröken
    Anonym (Peri) skrev 2024-09-19 23:50:22 följande:

Jag ville bara flika in att när östrogenet sjunker i förklimakteriet så är vi många som upplevt hjärndimma, minnesproblem, tappar ord, tror man är dement, glömmer vardagliga saker, disträ osv.
    Nu vet jag inte om du är man eller kvinna men om nån annan kvinna läser så är vården ofta inte uppdaterad när det gäller detta. Och 40 år är inte för tidigt. Ville bara nämna det.

Ja det har de tagit prov för, men jag hade inget lågt värde. 
Svar på tråden Utbränd? Dement? Psykiskt sjuk?