• Anonym (Våga?)

30 år äldre man, satsa eller ej?

Hej Familjeliv, nu får ni något att bita i. Ge mig kloka råd!

Jobbat tillsammans med en 30 år äldre man i 5 år snart, han är sambo och förlovad med sin kvinna sedan slutet av 90-talet. Jag är sambo och förlovad sedan 5 år tillbaks i en 20 år äldre man som är toppen men som jag aldrig varit riktigt kär i, bara lite småförälskad i början några veckor. Jag och kollegan har nu tyvärr blivit huvudlöst förälskade sedan något år tillbaka, vi har kul, djupa samtal, alltid älskat att spendera tid ihop på jobbet. Men inget har hänt mer än långa kramar på parkeringen och senast blev det ett långt kyssande också, blev helt knäsvag. Attraktionen är verkligen stark trots åldersskillnaden, antar att det är personligheten man är mest attraherad av, åtminstone i mitt fall. Längre än kyssar vill jag inte gå så länge han inte är singel, där är vi båda överens.

MEN. Vill jag att han blir singel? Många tankar hos oss båda nu här efter kyssen på parkeringen. Jag är 37 och han är således 67 och går i pension vid årsskiftet. Jag har ett bra jobb, mycket flexibelt med arbetstiderna och jag/vi skulle kunna resa mycket om vi ville. Vi hade nog kunnat få det bra, men han kan också bli dement typ imorgon. Hans nuvarande kvinna är lika gammal, och hon ?har både bra och dåliga dagar? som han brukar säga, hon är sjukpensionär sedan 20 år på grund av ryggont. Men hon tar hand om honom, han behöver aldrig laga mat och de har ju barn och barnbarn och hela det sociala ihop som han hade saknat om han lämnat. Han tvivlar ju också på mig om jag verkligen hade stannat med honom, hur länge hade jag gjort det? Jag är ju upp över öronen kär och hade GÄRNA tagit hand om honom om han blev sjuk som det känns nu, men vad känner jag om 10 år? Vi har båda många många funderingar.

Hur hade Familjeliv resonerat? Låta vara, bryta kontakten, glömma? Jag har ju inte de där känslorna för min nuvarande sambo som jag borde ha, vi har det bra men utan passion och åtrå, mer som riktigt bra vänner som har kul ihop. Jag vet varken ut eller in, jag hade velat vara singel och se vart livet tar oss, blir han skröplig så blir han, så får vi se vad som händer då. Eller så talar förnuftet att låt honom vara med sin kvinna i lugn och ro.

• Svar på tråden 30 år äldre man, satsa eller ej?
  • SmulanFnulan
    Anonym (Våga?) skrev 2024-09-21 12:35:46 följande:
    Du kanske har rätt, pappa var alkoholist med allt vad det innebar för oss barn. Svårt bara att veta hur man ska gå tillväga för att träffa en terapeut eller om det är en psykolog man behöver och var man börjar. Googlesökning visar ju att det finns en miljard människor som säger sig vara terapeuter men det verkar kosta en hel del per besök också. Och så vill man ju ha en proffsig duktig sådan också?
    Starkt av dig att våga erkänna. Har du testat mindler? Hur är din relation med din nuvarande partner? Kanske klokt att försöka er på parterapi om ni har fastnat i destruktiva mönster som är svåra att bryta.
  • Anonym (R)
    Anonym (Våga?) skrev 2024-09-21 12:35:46 följande:
    Du kanske har rätt, pappa var alkoholist med allt vad det innebar för oss barn. Svårt bara att veta hur man ska gå tillväga för att träffa en terapeut eller om det är en psykolog man behöver och var man börjar. Googlesökning visar ju att det finns en miljard människor som säger sig vara terapeuter men det verkar kosta en hel del per besök också. Och så vill man ju ha en proffsig duktig sådan också?
    Ett tips är att ej ta det via psykiatrin. De anställer vem som helst, oavsett om de tex kan svenska eller ej. Fick en oerhört oproffsig som inte fattade någonting oavsett hur noggrant jag förklarade samt satt och googlade översättning på ord hon ej förstod. 
  • Anonym (Våga?)
    SmulanFnulan skrev 2024-09-21 12:43:00 följande:
    Starkt av dig att våga erkänna. Har du testat mindler? Hur är din relation med din nuvarande partner? Kanske klokt att försöka er på parterapi om ni har fastnat i destruktiva mönster som är svåra att bryta.
    Rekommenderar du Mindler så är jag villig att prova. Jag och sambon har det bra skulle jag säga, han är en väldigt flirtig person och det har jag tyckt varit lite jobbigt i perioder men de jobbiga känslorna försvann helt när jag började få känslor för kollegan. Kanske parterapi, får se om jag skulle få med honom på något sånt.
  • Anonym (Våga?)
    Anonym (R) skrev 2024-09-21 13:09:10 följande:
    Ett tips är att ej ta det via psykiatrin. De anställer vem som helst, oavsett om de tex kan svenska eller ej. Fick en oerhört oproffsig som inte fattade någonting oavsett hur noggrant jag förklarade samt satt och googlade översättning på ord hon ej förstod. 
    Så hur går man tillväga? Vill ju ogärna belasta en vårdcentral först, utan gå direkt, som man bokar och går till en massör eller dylikt. 
  • Core

Haha. Ja vad fan ska man säga?

Oavsett ålder på de du träffar är ditt resonemang inte friskt, du pratar om att han måste bli singel, ingenting om dig.

Nej du är en kvinna män ska hålla sig borta från, en feminin variant av toxicitet, usch

• Anonym (M)

Ja ni kan lika gärna satsa.

Att fortsätta hålla era båda respektive bakom ljuset och lura dem på sin dyrbara tid, i synnerhet den äldre, är inte OK.

• Anonym (?)

Hur är bakgrunden till det som hände? Var det oväntat, var det en av er som var drivande? Hur har det känts och varit under månaderna innan? 

• Anonym (Våga?)
    Anonym (?) skrev 2024-09-22 16:13:57 följande:

Hur är bakgrunden till det som hände? Var det oväntat, var det en av er som var drivande? Hur har det känts och varit under månaderna innan? 

Ja lite oväntat, vi märkte nog bara en dag att vi inte ville gå hem från jobbet, dröjde oss kvar för att vi ville prata mer med varandra. Han har nog tagit mest initiativ, frågat om jag vill luncha ihop på stan, gett komplimanger och sådant. Men ändå ganska oskyldiga saker. Det är de senaste månaderna som det här fysiska och attraktionen eskalerat, med att man vill vara nära. Sambon och jag startade vår relation lite knackigt och det har kanske bidragit lite till att vi aldrig fått de där starka känslorna för varandra. Han velade mycket i början och skrev med andra kvinnor trots att vi sa att vi var ett par, osv. 

Jag berättade för sambon igår kväll och han tog det ganska bra, han undrade givetvis hur jag ville göra nu och jag sa att jag måste fundera, vad vill du? Han sa att han inte heller visste. Antingen går vi i parterapi och även enskilt är nog bra, eller så gör vi slut så får vi leva ensamma ett tag, kanske märker vi att vi inte vill vara ifrån varann eller så blir det slut på riktigt.? Blir så ledsen av denna soppan. Hade velat föreslå att jag skaffar egen lägenhet så vi kan leva särbos oavsett, bara för att reda ut alla tankar. 

• Anonym (Våga?)
    Anonym (Tänk igenom) skrev 2024-09-21 12:05:44 följande:

Jag tycker i grunden att var och en ansvarar för sin egen situation, men det går inte att komma ifrån att man oavsiktligen kan råka vilseleda den andra parten bara för att man har fjärilar i magen just nu. Det går inte att komma ifrån att intresse från dig som är 30 år yngre innebär att han får en fantastisk känsla av att känna sig smickrad och åtrådd av en så ung och attraktiv person. Och du kan bli extra medryckt av att han kanske är villig att betala priset i form av fru och barn och barnbarn och att offra hela den relationen för dig, i fantasin romantiskt på något vis. 

I den kontexten kanske det är svårt att göra en verklig analys av hur livet vore när den första tiden passerat och man ser varandra lite mer krasst. Kanske besvikelse från släkt och barn påverkar humöret negativt på din gubbe och du känner dig som en paria och är inte välkommen på hans sida av släkten i hänsyn till frun. Det är Stor risk att det inte blir så härligt sen. Och han på sätt och vis hänger upp hela sin lycka på dig på ett sätt som inte gynnar relationen? 

det kan gå bra men risken är stor att det kostar mer än det smakar är min syn på det hela. 

Tack för väldigt bra svar, det är exakt de här tankarna jag går och grubblar över. I tanken är det enkelt, eller åtminstone hyfsat enkelt, men i praktiken kanske det blir väldigt många psykologiska hinder i och med att bryta upp familjen, som hade grumlat allt. Till saken hör att han gjort detta en gång förut, alltså gått igenom en skilsmässa, och det var tydligen ingen dans på rosor den gången med vänner som bytte sida och sådant. Så det är klart att det väger in också, orkar han ens detta? 

Han och jag själva tillsammans tvivlar jag inte på, men släktmiddag och julaftnar och allt annat? Hur hade det blivit? Med exet som hade hatat oss, vilket jag till fullo förstår. 

Kanske ska vi bara bida vår tid och vänta tills den här förälskelsen lägger sig, kanske det ebbar ut av sig själv? Men jag är då fortfarande inte säker på att jag och sambon är ett kort att spela vidare på, när jag tydligen kan bli kär i andra?

• Anonym (?)

Om nni inte har barn, du och din sambo, så skulle jag nog tänkt att det var dags för separation om du träffat någon som du nu känner starkt för. Särskilt om du aldrig riktigt känt så starkt för sambon. Kan ju vara värt att försöka se så krasst som möjligt på det som händer, är det spänning? Förbjudet? Smickrande? Är det två personligheter som klickar väldigt bra eller är det någon annan slags attraktion? Är det en drivkraft för att du ska ta dig över tröskeln att lämna ett förhållande du ändå tröttnat på? Bara för att göra ett så medvetet val som möjligt. Om du känner mer för den här mannen än du känt i tidigare förhållanden så skulle jag i alla fall ha satsat på det. 

• Anonym (Våga?)
    Anonym (?) skrev 2024-09-22 17:06:40 följande:

Om nni inte har barn, du och din sambo, så skulle jag nog tänkt att det var dags för separation om du träffat någon som du nu känner starkt för. Särskilt om du aldrig riktigt känt så starkt för sambon. Kan ju vara värt att försöka se så krasst som möjligt på det som händer, är det spänning? Förbjudet? Smickrande? Är det två personligheter som klickar väldigt bra eller är det någon annan slags attraktion? Är det en drivkraft för att du ska ta dig över tröskeln att lämna ett förhållande du ändå tröttnat på? Bara för att göra ett så medvetet val som möjligt. Om du känner mer för den här mannen än du känt i tidigare förhållanden så skulle jag i alla fall ha satsat på det. 

Nej vi har inga barn ihop, men vi har ju annat ihop, alla gemensamma vänner, båt osv. Så svårt att svara på vad det är som lockar så med den andra men det är nog att jag trivs så bra med honom och i hans sällskap, han är behaglig att umgås med, och vi kan prata om allt på ett väldigt enkelt sätt, något som jag och min sambo inte kan, inte om djupa saker. Sedan är det ju attraktionen så klart också men det kan ju ebba ut, men han kan tända mig som ingen annan då han är helt fantastisk på att kyssas, det tycker inte min sambo om heller utan är ganska ?ego? i sängen. 

Har nu pratat med min sambo och vi har båda konstaterat att vi glidit ifrån varann, att vi har det ?bekvämt ihop och har ju gemensamma intressen?, men räcker det verkligen? Att man bara trivs och är bra vänner? Det vi saknar när vi är ifrån varann är mest sällskapet kom vi fram till. Jag frågade om han är lycklig med mig och han sa ?Ja, alltså, jo men det tror jag väl. Du då?? Och jag svarade att jag inte vet. Men vi verkar ju båda ha hyfsat samma syn på vårt förhållande, det är ju skönt i alla fall. 

Svar på tråden 30 år äldre man, satsa eller ej?