• Anonym (Arg)

Bestrida "äktenskapsförord"?

Utan att gå in på massa detaljer, är det någon här som gjort det? Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Bestrida "äktenskapsförord"?
  • Anonym (M)
    Anonym (E) skrev 2024-09-22 18:45:10 följande:

Begär att få ut en kopia och kolla vem som har vidimerat din namnteckning.

Äktenskapsförord behöver inte vidimeras. 
  • Anonym (Besk)
    Anonym (Göran) skrev 2024-09-22 19:15:29 följande:

Väldigt mycket dålig inställning mot män här inne som vanligt

För du tycker att urkundsförfalskning för att undvika att vara rättvis mot en partner som har fött ens barn är helt okej eller?

Moraliskt sett är du en sopa då. Värsta sortens ålarens.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Göran)

Han kan ha lagt väldigt mycket jobb och kanske pengar på detta men bara för att han är en man så ska han tryckas ner av bittra kvinnor. Ingen uppskattning alls kan visas för hans ansträngningar.

• Anonym (Q)
    Anonym (Göran) skrev 2024-09-22 18:28:19 följande:
    Så personligt du tar det. Mycket avundsjuka här.
    Ja?.Du visar i alla fall att du bara kan tjata om avundsjuka. Du kan dock inte förklara hur du kommer fram till det. Jag får acceptera att du inte riktigt vet själv och att du bara kastar ogrundade påståenden kring dig. Det är inte lönt att lägga ner tid på en människa som kommer med omogna påståenden, som han/hon själv hittar på för att det inte finns något vettigare påstående att komma med. Jag tycker att du ska googla på vad avundsjuka betyder. Du verkar nämligen inte veta det.
  • Meddelande borttaget
  • Tow2Mater

Per en jurist:

HD kom fram till att man lägger bevisbördan på den som påstår att ett äktenskapsförord är äkta.

Jag rekommenderar att du informerar Skatteverket om händelsen. Därefter bör du göra en polisanmälan, eftersom du troligtvis har blivit utsatt för urkundsförfalskning. Det kan även vara bra att ta kontakt med en jurist

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/gifta-sig/forfalskning-av-underskrift-i-ett-aktenskapsforord/

• Anonym (Jur)

TS: Hur har det gått. Har du fått ut en kopia från Skv?

Vad är det som äktenskapsförordet reglerar och fördelar?

• Mandel
    Anonym (Arg) skrev 2024-09-22 16:38:36 följande:
    Jag skriver inte på saker utan att läsa igenom. Han vet lika väl som jag att VI aldrig bestämt att ha äktenskapsförord.
    Normalt sett är ju äktenskapsförord något man skriver i samband med giftermål eller vid ex större arv/lottvinst. 
    Hur många år efter själva giftermålet upprättades det och vad för stor händelse förorsakade det?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (råger)
    Tow2Mater skrev 2024-09-22 21:39:50 följande:

Per en jurist:

HD kom fram till att man lägger bevisbördan på den som påstår att ett äktenskapsförord är äkta.

Jag rekommenderar att du informerar Skatteverket om händelsen. Därefter bör du göra en polisanmälan, eftersom du troligtvis har blivit utsatt för urkundsförfalskning. Det kan även vara bra att ta kontakt med en jurist

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/gifta-sig/forfalskning-av-underskrift-i-ett-aktenskapsforord/

Det fallet du hänvisar till var mer komplicerat än så  ( RH2009:49)

Namnteckningarna var ju bevittande men vittnena backade i rätten och sa att
    dom inte sett hen underteckna handlingen.

• Anonym (Ritha)
    Anonym (råger) skrev 2024-09-24 10:32:44 följande:
    Det fallet du hänvisar till var mer komplicerat än så  ( RH2009:49)

Namnteckningarna var ju bevittande men vittnena backade i rätten och sa att
    dom inte sett hen underteckna handlingen.

Mer komplicerat ja, men slutsatsen var att för alla fall beträffande äktenskapsförord ligger bevisbördan på den som hävdar att det är äkta.
    Vad vittnena sa var bara en del av det hela och inte avgörande. 

Den som svarade hos Familjejuristen tolkade detta rätt men det gjorde inte du. 
  • Anonym (Bedragen man)
    Anonym (M) skrev 2024-09-22 19:19:13 följande:
    Äktenskapsförord behöver inte vidimeras. 
    Nej. Men däremot eventuella skuldebrev eller liknande, som upprättats och som äktenskapsförordet kan tänkas hänvisa till. Det behöver vidimeras.

Jag vet, för jag har gått igenom den processen med min fru, när det krisade. 

Vi hade tidigare muntligt varit överens om att pengar jag investerade i vårt husköp skulle vara mina. Så vi tog hjälp av jurist när vi var i en kris, för att reglera detta, och ge mig trygghet i det vi varit överens om.
  • Anonym (M)
    Anonym (Bedragen man) skrev 2024-09-25 10:37:47 följande:
    Nej. Men däremot eventuella skuldebrev eller liknande, som upprättats och som äktenskapsförordet kan tänkas hänvisa till. Det behöver vidimeras.

Jag vet, för jag har gått igenom den processen med min fru, när det krisade. 

Vi hade tidigare muntligt varit överens om att pengar jag investerade i vårt husköp skulle vara mina. Så vi tog hjälp av jurist när vi var i en kris, för att reglera detta, och ge mig trygghet i det vi varit överens om.
    Ett äktenskapsförord behöver inte hänvisa till någon skuldebrev. Kan helt enkelt enbart handla om att allt mina pengar mitt är mitt och dina pengar ditt är ditt. Eller att man har ett arv man fått eller fastighet etc som är enskild egendom. 
  • Anonym (Bedragen man)
    Anonym (M) skrev 2024-09-25 10:46:47 följande:
    Ett äktenskapsförord behöver inte hänvisa till någon skuldebrev. Kan helt enkelt enbart handla om att allt mina pengar mitt är mitt och dina pengar ditt är ditt. Eller att man har ett arv man fått eller fastighet etc som är enskild egendom. 
    I vårt fall menade juristen att det var precis det som behövdes. Ett äktenskapsförord som är registrerat, samt i vårt fall ett skuldebrev som reglerar den summa jag investerat i vår bostad. Som jag gick in med från vinst från en bostadsförsäljning. 

Det behövdes alltså ett skuldebrev som vi båda skrivit under, och som vidimerats. 
    Samt ett äktenskapsförord, för att skuldebrevet ska gälla vid ev bodelning.
  • Anonym (M)
    Anonym (Bedragen man) skrev 2024-09-25 11:29:44 följande:
    I vårt fall menade juristen att det var precis det som behövdes. Ett äktenskapsförord som är registrerat, samt i vårt fall ett skuldebrev som reglerar den summa jag investerat i vår bostad. Som jag gick in med från vinst från en bostadsförsäljning. 

Det behövdes alltså ett skuldebrev som vi båda skrivit under, och som vidimerats. 
    Samt ett äktenskapsförord, för att skuldebrevet ska gälla vid ev bodelning.
    Ja, men det behöver inte hänvisa till ett skuldebrev. Dvs ett skuldebrev behöva inte för att man ska kunna skriva ett äktenskapsförord. 

Sedan behöver ett skuldebrev inte bevitnas/vidimeras för att vara giltig. 

Så om eran jurist hävdade att skulderbrev behöver vidimeras så borde ta en jurist som i det minsta är jur.kand. 
  • Goneril
    Anonym (M) skrev 2024-09-25 11:33:47 följande:
    Ja, men det behöver inte hänvisa till ett skuldebrev. Dvs ett skuldebrev behöva inte för att man ska kunna skriva ett äktenskapsförord. 

Sedan behöver ett skuldebrev inte bevitnas/vidimeras för att vara giltig. 

Så om eran jurist hävdade att skulderbrev behöver vidimeras så borde ta en jurist som i det minsta är jur.kand. 
    Utan att ge mig in i kärnfrågan kan jag bara bekräfta att ett skuldebrev inte behöver vara bevittnat, jag var tidigare bankman. Formkrav måste iakttas, gäldenär och borgenär och ytterligare ett antal krav, men bevittning är inte ett av dessa formkrav. Däremot är det heller inte förbjudet med bevittning om man misstänker att en tvist är under uppsegling.
  • Anonym (M)
    Goneril skrev 2024-09-25 19:26:20 följande:
    Utan att ge mig in i kärnfrågan kan jag bara bekräfta att ett skuldebrev inte behöver vara bevittnat, jag var tidigare bankman. Formkrav måste iakttas, gäldenär och borgenär och ytterligare ett antal krav, men bevittning är inte ett av dessa formkrav. Däremot är det heller inte förbjudet med bevittning om man misstänker att en tvist är under uppsegling.
    Och jag skrev precis att bevittning/vidermering av skuldebrev inte behövdes. En "jurist" har tydligen menat det visst behövs. 

Ja, självklart kan man få det vidimerat. Man kan även få ett äktenskap vidimerat. Men det är inget krav för dess giltighet. 
  • GGN
    Anonym (Arg) skrev 2024-09-22 17:05:29 följande:
    Det är registrerat.
    Har du vänt dig till en jurist?
Svar på tråden Bestrida "äktenskapsförord"?