• Anonym (Box21)

Min man har blivit sjuk och det är delvis mitt fel

Ja som rubriken lyder min man har blivit sjuk och det är delvis mitt fel. Han är mycket arg förbannad på mig. Han mår dåligt psykiskt och tycker att det är jag som fått honom att tippa över kanten. Han har tidigare varit utbränd och har mycket psykosomatiska problem. Han tycker jag har varit begränsande mot honom och svartsjuk. Jag är egentligen inte svartsjuk men jag har varit jobbig kring hans ex och ställt mycket frågor och varit osäker. Jag har en osäkerhet och otrygghet i mig och han har haft svårt för att hantera den. Jag har varit tjatig verkligen skitjobbig ibland. En del av osäkerheten tog fart när jag blev gravid.. Vi har dock haft det väldigt bra emellanåt. Tyvärr ofta kommit tillbaka till konflikten när exet dykt upp i samtal. Häromdagen träffade han sitt ex och jag frågade ut honom efteråt. Orättvist och jobbigt av mig. Några dagar efter det skulle han ta en promenad medan jag somnade vårt barn. Då undrade jag vart han skulle gå. Egentligen tänkte jag på om han ville träffa henne vilket var absurt men jag ställde försäkringsfrågor och han blev väldigt arg. Efter det så kraschade han med panikångest och är nu sjuk och hemma från jobb. Han har fått kontakt med vård och psykolog men jag blir orolig och ledsen. Vad händer nu. Han vill gå i parterapi och det vill jag med men jag känner att det är hemskt att bli anklagad för hans mående. Att all skuld är för tung att bära och inte bra för kärleken. Nu vill jag bara anpassa mig ju och göra allt som han säger annars kanske vi inte har en framtid tillsammans. 
    Jag är ledsen orolig och självkänslan är vacklande. Detta är så svårt. 

• Svar på tråden Min man har blivit sjuk och det är delvis mitt fel
  • Anonym (E)

Nu vet vi inte allt men allt är inte ditt fel. Du verkar dock ha vetat om ditt beteende och inte gjort något åt det... Självklart får du ta ansvar för din svartsjuka nu

• Anonym (V)

Har han barn med exet eller varför träffade han henne?

• Dimisi

Ni båda har psykisk sårbarhet. Förmodligen har båda anknytningsproblem. Ingen av er har lyckats skapa trygghet i relationen. När du känner dig otrygg blir du svartsjuk och kontrollerande. När han känner sig otrygg blir han people pleaser och bränner ut sig själv. Förmodligen hade ni haft dessa mönster även om ni inte hade träffat varandra. Det är inte ert fel. Era mönster formades i nära relationer tidigare i livet, förmodligen väldigt tidigt.

Din man har ingen nytta av att du går runt och känner dig fylld av skuld och skam, men det kan kanske lugna honom om du lugnt och tryggt bekräftar att du ser hur ditt agerande har belastat honom när du har känt dig otrygg och behövande. Tanken var, gissar jag, att knyta honom närmare till dig, men det kom inte ut på ett kärleksfullt sätt.

Svar på tråden Min man har blivit sjuk och det är delvis mitt fel