• SannaStina

Missfall efter moderkaksprov?

Jag är gravid i v 11 och har fått tid till moderkaksprov (mkp) 4/4 pga min ålder (41). Vet om risken på 0.5-1% för missfall men har funderingar på hur länge risken sitter i efter provtagningen och hur dessa missfall har startat/gett för symtom för er som kopplar ihop ert missfall med ett mkp (alt fvp).
    Behöver förbereda mig och är av den typen som vill ha reda på så mycket som möjligt även om det är obehagligt.

Dessutom - hur lång tid tog det för er att få svar? Fick ni både snabbsvar efter några dagar och ett senare svar efter fler tester på några veckor?

• Svar på tråden Missfall efter moderkaksprov?
  • SannaStina

puff... någon som fått missfall som du kopplar till dit prov?

• Morrizz

Hej SannaStina,
    jag har gjort både mkp och fvp ( två olika graviditeter). Jag kan tycka så här i efterhand att det kändes bättre att kunna göra mkp provet eftersom man kan göra det så mycket tidigare i graviditeten. Det jobbigaste är ju att behöva vänta och graviditeten fortgår.

Men visst finns det alltid risker och inga 100% garantier. Å andra sidan - om man nu har starka skäl att göra ett prov får man ta det i beräkning att det kanske slutar med ett missfall ( vilket lyckligtvis är så väldigt sällan).
    Om man bara är orolig och inte har några riskfaktorer så tycker jag nog att man kan skippa dessa provtagningar och försöka tänka att dom allra flesta barnen föds friska.

• SannaStina

Idag har jag gjort mitt mk-prov. Obehagligt men inget jag skulle ha problem göra igen...
    Allt gick bra är lite irriterad/öm i närheten av där de stack och sög ut vävnad men läkaren var nöjd.

Enligt honom är det nästan enbart infektion som är orsaken till missfall efter provet. Får hålla tummarna att det uteblir!

Nu är det dock en väntan på 3 veckor (!) innan svar eftersom de i Lund bara gör den stora analysen... Kommer då vara i v 15 så jag hoppas jag slippe ta ett obehagligt beslut när jag kommit så långt!

Vilar mig nu idag men tänker jobba imorgon eftersom läkaren sa så...

• Morrizz

Oj vad länge du får vänta SannaStina, vi väntade bara 1 vecka. Håller tummarna för att allt går bra!

• SannaStina

Tack! Hur mycket var analyserat på erat prov?

• Morrizz

Vi ville bara veta om barnet hade kromosomfel eftersom min förste son föddes med DS. Vi fick också reda på att vi väntade en pojke.
    Vad jag minns så kunde man inte få reda på så mycket mer än ev. kromosomfel, men det var över 14 år sen jag gjorde testet och det har kanske blivit mer avancerat idag?

• SannaStina

Vet inte men gissar det bara är kromosomer hela provet går ut på. Fvp kan man ju se ryggmärgsbråck på också men inte med mkp. Ryggmärgsprov kan man ju dock se via ul och det gör man ca i v 18 =samma vecka jag skulle fått ett fvp svar här i Lund (stick ca v 15 och svar 3 veckor senare).

Får återkomma när svaren kommer....

• Sheli

Vi gjordw mkp igår i Lund. Ska få svar efter 5 arbetsdagar. Detta är alltså snabbanalysen (eftersom det var det vi hade högre risk på DS) så visst gör de båda analyserna i Lund.

Lycka till med provet!

SannaStina skrev 2006-04-11 14:34:18 följande:
    Idag har jag gjort mitt mk-prov. Obehagligt men inget jag skulle ha problem göra igen...

Allt gick bra är lite irriterad/öm i närheten av där de stack och sög ut vävnad men läkaren var nöjd.

Enligt honom är det nästan enbart infektion som är orsaken till missfall efter provet. Får hålla tummarna att det uteblir!

Nu är det dock en väntan på 3 veckor (!) innan svar eftersom de i Lund bara gör den stora analysen... Kommer då vara i v 15 så jag hoppas jag slippe ta ett obehagligt beslut när jag kommit så långt!

• Sheli

Vi gjordw mkp igår i Lund. Ska få svar efter 5 arbetsdagar. Detta är alltså snabbanalysen (eftersom det var det vi hade högre risk på DS) så visst gör de båda analyserna i Lund.

Lycka till med provet!

• Kärlek

Rädd, nervös... En gnutta orolig... Jag vet att det inte hjälper. Tog prov idag. Fick tack å lov med mig min älskade mamma då min make anser detta barn vara oönskat & vill det ont... Men, jag kände mig oerhört trygg. Hade en fantastisk läkare som sa att risken för missfall var 1:200 & "min" risk för ds ligger på 1:121... Å vi har redan tagit det slutgiltiga, jobbiga beslutet...

Idag är dock oron ändå störst för eventuellt missfall.. Tänker ligga i soffan idag, gosa med sonen ikväll, inte lyfta mer än nödvändigt.. Försöka få i mig näring... Å vila imorn. Sen kommer jag be. Be om kärlek o vägledning, hopp o mod & lugn. Sen ber jag oxå för ett skriftligt svar. Skriftligt tack!!!

Hoppas att allt gått bra för dig som först ställde frågan här. Kram

P
  • cozmoz

Jag gjorde mitt moderkaksprov i Lund precissom du men fick svar efter 7 dagar. Alla tre trisomierna kollades.
    varför sakllni få vänta i 3 v?
    vad fick du för resultat på kuben?
    Hoppas det går bra för dig Håller tummarna att allting går bra
  • Mother of 4

När de gör långa odlingen kollas alla kromosomer, i korta endast tre. 13,18 och 21. Jag gjorde iof fvp men valde långa metoden.

• htsny2001

Vi har gjort mkp i lund förra sommaren, fick svar efter 3 dagar. Hoppas allt ska gå bra för er!!

Svar på tråden Missfall efter moderkaksprov?