Anonym (Mia) skrev 2025-01-30 15:32:20 följande:
Anonym (Vad är rimligt?) skrev 2025-01-30 14:44:55 följande:
Självklart finns det otrohet som aldrig kommer fram.
Bra att du inser fakta. Tyvärr finns det de som tydligen inte har den förmågan.
Men att tro att de flesta otroheter inte kommer fram, det är en myt vissa gärna vill sprida.
Jag betraktar det som belagt att de flesta som är lite insatta, och jag lägger särskild vikt vid erfarenheter från många som yrkesmässigt sysslar med sådana här frågor, gör en rimlighetsbedömning och många kommer då oftast fram till slutsatsen att det är rimligt bedöma att en majoritet av otroheter förblir okända.
Vilka belägg har du för din åsikt att detta enbart skulle vara en myt?
Sedan vet man inte på förhand vems otrohet som kommer fram och vems som inte kommer fram. Så ingen kan slå sig till ro med att tro att ens partner aldrig kommer att få reda på det, så därför spelar det ingen roll. Då är man ju lovligt korkad.
Inget av det du skriver här har jag kommenterat. Så jag förstår inte riktigt varför du citerar mig och skriver om detta?
Men jag kan kommentar att den som inte klarar inse att många otroheter, sannolikt de flesta, aldrig blir kända, dessa är sannolikt de mest inskränkta, och korkade.
Ni får gärna tro att de flesta otroheter inte kommer fram om det får er att må bättre.
Men ingen av har några som helst belägg för det, inga bevis, bara eget tyckande. Och det är ok att ni tycker det. Men det gör inte till en sanning. Det finns ingen 100% säkerhet att det aldrig kommer fram.
Ingen har sagt att det skulle finnas några säkra bevis eller att något är 100% säkert.
Jag hoppas att du själv inser det självklara att något som är okänt går inte att visa med någon statistik. Det klarar du förstå, eller?
Om det faktiskt är en majoritet, eller om det är färre, vare sig det ena eller det andra, är möjligt att statistiskt bevisa.
Men jag liksom de flesta kan nog konstatera, med sannolikhet som gränsar till visshet, att otrohet är mycket vanligare än vad du och många vill tro.
Det jag och flera i tråden har sagt är att otrohet inte är ovanligt.
Att det förekommer otrohet som aldrig blir känd.
Att det är självklart du och andra enbart kan förhålla er till de otroheter som blir kända.
Det är en uppenbar självklarhet som både du och andra borde förstå och ta till dig och er.
Jag och flera har skrivit att många (även du?) uppenbarligen inte klarar acceptera eller känslomässigt hantera, att många otroheter förblir okända.
Jag, flera medlemmar och många som yrkesmässigt arbetar med sådana här frågor, VET att många otroheter förblir okända.
Även om det okända inte går bevisa med statistik så är det ändå möjligt och fullt rimligt att göra sannolikhetsbedömningar. Särskilt när det gäller sådant som är relativt uppenbart och enkelt att bedöma.
De allra flesta som är insatta håller det för högst sannolikt att många otroheter, troligen de flesta, förblir okända.
" ... om det får er att må bättre."
Min åsikt, när jag läser tillbaka i denna tråden och mot bakgrund av massor av liknande trådar, är att de som delar min uppfattning rent generellt inte uppvisar några tecken på att må dåligt.
Medan väldigt många av de som inte delar mina åsikter, många av de som uttrycker sig så som du gör eller liknande, ofta visar tecken på att inte må bra, eller väljer uttrycka sig på sådant sätt om andra människor att de därmed visar tecken på att de skulle behöva må bättre...
Det är sant att man aldrig kan förhindra sin partner från att vara otrogen.
Denna sanning är bara att acceptera och att tugga i sig.