Anonym (Vill bli av med gubbmagen) skrev 2024-09-23 23:02:58 följande:
Vad gör man åt gubbmagen?
Ja, träna är väl det första man kommer att tänka på.
Problemet är att jag inte klarar träna efter arbetet då jag däckar av utmattning redan runt 18-19 tiden.
Energin finns inte överhuvudtaget.
Försöker leta nytt arbete men arbets marknaden ser ju ut som den gör just nu.
Har blivit något mer än dubbelt så stor om magen än vad jag någonsin har varit tidigare. Har ju varit smal och haft magrutor. Men nu känner man inte igen sig själv.
Har gjort tester på vc, alla prover såg normala ut när det kommer till vitaminer o mineraler typ. Har tidigare gått ner 16 kg en gång i tiden. Verkar behöva göra en liknande resa igen. Men energin finns som sagt inte.
Du har fått skrämmande många okunniga råd och du bör vara försiktig med att följa dessa.
Du behöver ta itu med det som är orsaken till att du har gått upp i vikt och konsekvenserna av det.
1. Stress! Det är bland det värsta som finns för oss och kan ställa till med ett jäkla helvete.
2. Hur du äter. Du äter ingen frukost, du hinner inte äta någon lunch och du tar igen allt det med en massa mat på kvällen. Det är bäddat för katastrof.
3. Högt kolesterol. Din kropp skriker efter att du ska stanna upp och ta hand om den.
4. Det du beskriver att du inte tål är också tecken på att din kropp inte mäktar med. Mest troligt hade du kunnat äta en hel del av det du skriver att du inte tål nu om du har tagit hand om dig på rätt sätt.
5. Du äter lite salt. Men grattis till dina huvudvärkar! Ät salt men ät RÄTT salt!
6. Ditt sug på choklad kan vara tecken på magnesiumbrist.
Du behöver se över din situation - stressen. Du behöver se över din kosthållning. Med allt det du skriver att du inte kan äta så blir din kost väldigt begränsad och du riskerar att få näringsbrister. Har man näringsbrister är det extremt svårt att gå ner i vikt för kroppen behöver all näring för att kunna må bra.
Så stress, näringsbrister (vilka du mest troligt har) och dålig kosthållning gör att du inte går ner i vikt. Detta måste du komma tillrätta med först innan något annat kan hända.
Sen undrar jag, varför hinner du inte äta frukost? Och vad jobbar du med att du inte hinner äta lunch?