• Anonym (Vill bli av med gubbmagen)

Vad gör man åt gubbmagen?

Ja, träna är väl det första man kommer att tänka på. 

Problemet är att jag inte klarar träna efter arbetet då jag däckar av utmattning redan runt 18-19 tiden. 

Energin finns inte överhuvudtaget. 

Försöker leta nytt arbete men arbets marknaden ser ju ut som den gör just nu. 

Har blivit något mer än dubbelt så stor om magen än vad jag någonsin har varit tidigare. Har ju varit smal och haft magrutor. Men nu känner man inte igen sig själv. 

Har gjort tester på vc, alla prover såg normala ut när det kommer till vitaminer o mineraler typ. Har tidigare gått ner 16 kg en gång i tiden. Verkar behöva göra en liknande resa igen. Men energin finns som sagt inte.

• Svar på tråden Vad gör man åt gubbmagen?
  • Anonym (U)

Tillägg: Baljväxter kan vara tex ärtsoppa, eller gröna ärtor som man har som tillbehör. 

• Mandel

Det viktigaste är vad man stoppar i munnen och så får man inte sätta sig ned när man kommer hem utan direkt ut på promenader som med ökad ork kan övergå till lätt jogg osv eller börja cykla.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Agda90
    Anonym (Vill bli av med gubbmagen) skrev 2024-09-23 23:02:58 följande:
    Vad gör man åt gubbmagen?

Ja, träna är väl det första man kommer att tänka på. 

Problemet är att jag inte klarar träna efter arbetet då jag däckar av utmattning redan runt 18-19 tiden. 

Energin finns inte överhuvudtaget. 

Försöker leta nytt arbete men arbets marknaden ser ju ut som den gör just nu. 

Har blivit något mer än dubbelt så stor om magen än vad jag någonsin har varit tidigare. Har ju varit smal och haft magrutor. Men nu känner man inte igen sig själv. 

Har gjort tester på vc, alla prover såg normala ut när det kommer till vitaminer o mineraler typ. Har tidigare gått ner 16 kg en gång i tiden. Verkar behöva göra en liknande resa igen. Men energin finns som sagt inte.

Du har fått skrämmande många okunniga råd och du bör vara försiktig med att följa dessa.
    Du behöver ta itu med det som är orsaken till att du har gått upp i vikt och konsekvenserna av det.

1. Stress! Det är bland det värsta som finns för oss och kan ställa till med ett jäkla helvete. 
    2. Hur du äter. Du äter ingen frukost, du hinner inte äta någon lunch och du tar igen allt det med en massa mat på kvällen. Det är bäddat för katastrof. 
    3. Högt kolesterol. Din kropp skriker efter att du ska stanna upp och ta hand om den. 
    4. Det du beskriver att du inte tål är också tecken på att din kropp inte mäktar med. Mest troligt hade du kunnat äta en hel del av det du skriver att du inte tål nu om du har tagit hand om dig på rätt sätt. 
    5. Du äter lite salt. Men grattis till dina huvudvärkar! Ät salt men ät RÄTT salt! 
    6. Ditt sug på choklad kan vara tecken på magnesiumbrist. 

Du behöver se över din situation - stressen. Du behöver se över din kosthållning. Med allt det du skriver att du inte kan äta så blir din kost väldigt begränsad och du riskerar att få näringsbrister. Har man näringsbrister är det extremt svårt att gå ner i vikt för kroppen behöver all näring för att kunna må bra. 
    Så stress, näringsbrister (vilka du mest troligt har) och dålig kosthållning gör att du inte går ner i vikt. Detta måste du komma tillrätta med först innan något annat kan hända.

Sen undrar jag, varför hinner du inte äta frukost? Och vad jobbar du med att du inte hinner äta lunch?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (H) skrev 2024-09-25 03:45:55 följande:
    Det där håller på att motbevisas. Kolhydrater är inte den största boven, utan mättade fetter. Fet matt=fet kropp. Ganska rimligt.
    Jag tror inte att det är så enkelt. Möjligen kombinationen av de båda.

Jag hade oftast svårt att gå upp i vikt som ung, den enda gång jag lyckades var när jag bakade sockerkaka så gott som dagligen. Den innehåller som bekant både fett och socker. Godis alena gick jag aldrig upp av, och inte heller bara grädde ( som jag försökte dricka för att gå upp i vikt). Inte ens chips fungerade. Bara sockerkaka.
  • Anonym (Hm)

Något kokt ägg till frukost är ju rätt bra att äta. Eller havregrynsgröt. Håller en mättare under dagen.

Jag tycker enklaste sättet att gå ner är att sakta och säkert plocka bort det riktigt dåliga man äter. Sedan minska på tex ris och pasta. Lägga till nyttigare och mer mättande saker. Ex Grönsaker, ägg.

Stress och dålig sömn kan göra att man äter sämre och går upp enklare i vikt pga kortisolet. Det är nog A och O att åtgärda.

• Öland 4ever
    Anonym (Vill bli av med gubbmagen) skrev 2024-09-25 00:47:58 följande:
    Problemet är att jag stressar från kl 05 på morgonen till ca kl 16:30 varje dag. Äter inte frukost o hinner knappt på det som ska vara min lunch tid så det slutar med att jag vräker i mig 1,5-2 kg mat när jag kommit hem. 
    Men du har aldrig funderat över om just detta är orsaken... det slutar med att jag vräker i mig 1,5-2 kg mat när jag kommit hem ???
    Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
  • Anonym (Vill bli av med gubbmagen)
    Anonym skrev 2024-09-27 05:35:17 följande:
    Du måste enligt lag ha minst 30 minuters rast under en normal arbetsdag.
    Eller bor du inte i Sverige?
    Ja. Man undrar ju ibland. Nej rasterna fuskas det med för annars blir det övertid varje dag nästan och jag vill hem. Samt att det måste fuskas annars hinner jag inte med allt fram till deadlines på eftermiddagen. 
  • Lynx123

Om du arbetar 05-16.30 så har du ju definitivt spelrum för att omplanera dina rutiner. Du kan gå upp tidigare och äta frukost. När du kommmer hem kan du äta något mindre och vila en stund. Sedan tar du en rask promenad eller tränar och äter en normal middag. Lägger du dig kl 20-21 får du sju eller åtta timmars sömn.

• Agda90
    Anonym (Vill bli av med gubbmagen) skrev 2024-09-27 11:54:57 följande:
    Ja. Man undrar ju ibland. Nej rasterna fuskas det med för annars blir det övertid varje dag nästan och jag vill hem. Samt att det måste fuskas annars hinner jag inte med allt fram till deadlines på eftermiddagen. 
    Det där är en dålig arbetsmiljö och kass ledning av chef/chefer som inte ser till att ni får de raster ni har rätt till. Ta det med facket och/eller chefen. 
  • Anonym (U)
    Agda90 skrev 2024-09-27 12:55:40 följande:
    Det där är en dålig arbetsmiljö och kass ledning av chef/chefer som inte ser till att ni får de raster ni har rätt till. Ta det med facket och/eller chefen. 
    Ja, börja så här. Men leta samtidigt efter andra jobb. Det tar lång tid att ändra klimatet på en arbetsplats. Du behöver en förändring nu, genast, TS. 
  • Ascendere

TS du får fan ta och skärpa dig.

Ditt svar til, alla råd du får är typ "Ja det låter bra men det går inte för XYZ", när sanningen är att det enda som hindrar en förändring är du själv. 

Om det inte går att göra något åt så får du väl vara tjock då, varför slösa på allas tid med att be om råd när du ändå inte har disciplinen att fullfölja? För det är enbart det det handlar om. 

Du verkar vänta på att du plötdligt ska känna att du har ork och energi och motivation att gå till gymmet, när egentligen allt du behöver göra är att ta dig dit, sedan följer resten av sig självt.  

• Anonym
    Anonym (Vill bli av med gubbmagen) skrev 2024-09-27 11:54:57 följande:
    Det är olagligt.
    Prata med facket om detta. Så här kan du inte ha det, tjock eller inte.
    En dag åker du på en hjärtinfarkt om du inte slutar stressa.

Jag hade ett överstressigt jobb en gång i tiden, höll på att totalt kollapsa till sist. En fredag när vi MÅSTE bli klara innan kl 14.
    Trodde pumpen skulle stanna.

Efter det stressar jag inte för att göra en chef nöjd. Då får h*n utföra jobbet själv. Mitt liv är värt mer än så. Det är ditt också.
Svar på tråden Vad gör man åt gubbmagen?