Klädsel tjejer
Hur många av er tjejer få klä er som ni vill för er pojkvän?
Hur många av er tjejer få klä er som ni vill för er pojkvän?
Nu kanske någon tycker detta är OT men jag håller i så fall inte nödvändigtvis med. Hos oss är det tvärtom. Jag har aldrig synpunkter på hennes klädsel men hon har ganska ofta synpunkter på min, som att färgen på byxor inte går ihop med skjorta och liknande.
Inte alls OT! Det här ett oskick som vissa kvinnor håller på med. I min släkt finns ett sånt par och där bestämmer frun om allt möjligt på ett sätt som jag aldrig hade funnit mig i.
Skillnaden är ofta att när kvinnan bestämmer om kläder är det för att hon inte vill att mannen ska skämma ut sig (och henne) genom att ha kläder som signalerar dåligt omdöme vad gäller mode eller slarv eller så. Män som vill bestämma över sin kvinnas kläder gör det oftare med sexuell makt som orsak. Han vill på något vis kontrollera hennes sexuella attraktionskraft, antingen minska eller öka den.
Jag har faktiskt själv hindrat min man några gånger från att ha vissa plagg när jag har bedömt att folk hade pratat bakom ryggen på honom om han hade haft dem (tex helt fel enl. klädkod eller urtvättat eller skrynkligt i sammanhang där det vore opassande). Han är ointresserad av kläder så till den grad att han inte uppfattar såna outtalade regler.
Det är svårt att säga var gränsen går för hur mycket man får säga till om. På ett sätt går det ju ut även över en själv om ens partner är olämpligt klädd. Å andra sidan borde man ju acceptera hur den man valt att leva sitt liv med vill göra. Jag tröstar mig med att det har hänt att min man tackat mig för att jag hindrat honom från en klädmässig social fadäs.
Inte svenska tjejer nej haha det vore förnedrande att klä sig kvinnligt
I USA, där jag tillhörde ett starkt religiöst samfund få min mamma gifte in sig i det, var det absolut så att männen bestämde hur kvinnor klädde sig, och man gifte sig tidigt, så när jag var barn bestämde min styvfar, och när jag var 18-29 bestämde min man vad jag hade på mig.
Nu bor jag åter igen i Sverige och den enda som bestämmer vad jag har på mig är jag.
Men de här snacket att man vill ha uppmärksamhet o visa upp vad man har så att säga. Man vill locka till sig killar
stör mig sjukt mkt på att nån ens säger så i Sverige 2024
Men de här snacket att man vill ha uppmärksamhet o visa upp vad man har så att säga. Man vill locka till sig killar
stör mig sjukt mkt på att nån ens säger så i Sverige 2024
Ingen av mina pojkvänner eller min make har försökt hindra mig att ha vad jag vill. Däremot har vissa velat att jag skulle klä mig mer sexigt, korta kjolar, urringning osv. Men absolut inget tvång eller krav. Men jag har bara haft svenska killar, kanske är det därför.
Ingen av mina pojkvänner eller min make har försökt hindra mig att ha vad jag vill. Däremot har vissa velat att jag skulle klä mig mer sexigt, korta kjolar, urringning osv. Men absolut inget tvång eller krav. Men jag har bara haft svenska killar, kanske är det därför.
Någon gång har han väl kommenterat på att det jag tänkt ha på mig inte riktigt passar till tillfället/inte blir så snyggt (jag gör samma sak med honom) men det har aldrig handlat om att vi faktiskt bestämt vad den andra ska ha på sig. Om jag velar mellan två olika grejer ber jag ofta om smakråd men det är till fest, inte till vardags.
Jag har tidigare varit i en relation där min partner ville styra hur jag klädde mig och hans tyckande ändrades varje månad. Det spelade ingen roll att jag kände mig obekväm i hans godkända outfits. Nej, såna förhållande är inget att ha och kommer på sikt att bryta ner en för det är sällan enbart kläderna som kontrolleras.
Det händer att jag kommenterar sambons klädsel och undrar var eller varför han har köpt t.ex. en gräslig skjorta eller byxor som redan ser urtvättade ut. Mest för att jag inte förstår hans klädsmak alla gånger. Han gör likadant mot mig och det är inget som jag tar illa upp över.
Jag kan tycka det är normalt hyfs att säga åt ens partner när plagg hänger på sista versen och börjar se väldigt tråkiga ut. Likaså när ens partner klär sig olämpligt. Vi har alla fått olika uppväxter och för vissa är inte vissa sociala koder självklara. T.ex. gå med bara axlar i en kyrka eller dyka upp i shorts till ett bröllop.
I min familj är det kutym att klä upp sig vid familjemiddagar och firande av högtider. Att dyka upp i vardagsskjorta och urtvättade jeans är ett etikettsbrott. I sambons familj får man se ut hur man vill så länge man är hel och ren.
För det första så är min klädsel mitt eget val.
Detta innebär att jag själv väljer de färger och passformer som ser snygga ut på mig, oavsett vad killen tycker. Skulle ex. aldrig klä mig i bruna plagg eftersom jag finner denna färg ful och dessutom klär jag inte i den. Även om en partner haft andra synpunkter på det hela.
Sen så har en ev. partner inget att bli svartsjuk öve då jag klär mig både smakfullt och anständigt.
Skulle aldrig gå omkring i utmanande kläder med blottad bröstklyfta, annat än på stranden då och även där är det smakfullhet som gäller och inte bjuda ut sig till andra vilket kvinnor faktiskt gör när de trycker upp bysten i ansiktet på sin omgivning.
Förväntar mig också samma respekt från en partner som ex. inte får för sig att gå omkring barbröstad ute på stan eller på nån somrig hemmafest, hur varmt det än var. Trashigt beteende eller klädsel accepteras inte i en relation med mig.
Jag får ha vad jag vill, jag har alltid känt mig bekväm i kroppsnära/mycket hud (Jag är kort och smal så jag känner mig okvinnlig annars). men jag har börjat märka själv att det inte riktigt passar sig alltid och känns "fel". Min man är 50, och även om jag bara är 32 och tror mig se ut som 22 ser det konstigt ut ihop.
Hur kan det här ens vara en fråga? Vad då FÅR?
Jag har alltid klätt mig som jag vill och om en man skulle ha synpunkter på det så skulle jag bara skratta.
Hur kan det här ens vara en fråga? Vad då FÅR?
Jag har alltid klätt mig som jag vill och om en man skulle ha synpunkter på det så skulle jag bara skratta.