• JohannaEhn

Kroppsvisitering kvinna - vad är okej och inte

Hände mig för en tid sedan, vid misstanke om narkotikabrott,

Jag blev visiterad under vad jag skulle säga var väldigt kränkande former, 

Ensam kvinnlig polis och det var inte någon fysisk beröring från henne, men istället fick jag instruktioner om hur jag skulle visa min kropp för henne. 

Tänkt ofta tillbaka på det och det känns inte rätt, vet inte hur det "ska" gå till, 

Är det någon som varit med om det eller har insikt och kan berätta hur det ska gå till "by the book" liksom?

Tack.

• Svar på tråden Kroppsvisitering kvinna - vad är okej och inte
  • Elise88

Skulle tro att det beror på från fall till fall hur det går till.

Vad är det som inte kändes okej?

• Anonym (Anna)

Att det kändes kränkande förstår jag. I synnerhet om deras misstankar var felaktiga. Men jag har lite svårt att förstå hur man skulle kunna göra det mindre kränkande utan att kroppsvisiteringen förlorar sitt syfte.

Vad hade du önskat att de gjort annorlunda?

• JohannaEhn
    Anonym (Anna) skrev 2024-09-26 04:18:34 följande:

Att det kändes kränkande förstår jag. I synnerhet om deras misstankar var felaktiga. Men jag har lite svårt att förstå hur man skulle kunna göra det mindre kränkande utan att kroppsvisiteringen förlorar sitt syfte.

Vad hade du önskat att de gjort annorlunda?

Jo det är klart, är lite kluven om det,

Saken är att jag kan förstå syftet och så, vill inte vara den som är den och är överkänslig för något,

Det jag känner problem med är att det var väldigt mycket fokus från henne på mitt kön, skulle säga att hon kollade det området på mig under en mycket längre tid än hon letade igenom tex fickor eller min väska,

• Anonym (normalt)

Jag blev kroppsvisiterad på Arlanda en gång. Fick ta av mig allt och sära på benen (stående) så att de kunde se om något som var instoppat stack ut. 

Det är så det funkar. Det är deras jobb. 

Var glad att de inte misstänkte att du hade svalt grejer för då hade du fått sitta i en glasbur tills du bajsar. 

• JohannaEhn
    Anonym (normalt) skrev 2024-09-26 10:53:05 följande:

Jag blev kroppsvisiterad på Arlanda en gång. Fick ta av mig allt och sära på benen (stående) så att de kunde se om något som var instoppat stack ut. 

Det är så det funkar. Det är deras jobb. 

Var glad att de inte misstänkte att du hade svalt grejer för då hade du fått sitta i en glasbur tills du bajsar. 

Ja, jag har förståelse för det som jag skrev,

Fick också stå som du beskriver, men med instruktioner om hur jag skulle hålla isär själva snippan också, 

Kändes onödigt intimt och väldigt utdraget och kränkande.
  • Anonym (r)

Är väl tyvärr att många faktiskt gömmer saker i de områden för att de tror sig komma undan med det.

• Anonym (r)

Jag tar hellre att jag skulle sära på saker och visa än att de fysiskt gör en hands on kroppsbesiktning

Svar på tråden Kroppsvisitering kvinna - vad är okej och inte