• Anonym (Panik)

Stoppa bokutgivning? Snälla nån som vet?

En person i min nähet "överraskade" mig igår med en hel jävla bok hen skrivit om mitt liv med exmaken. Jag har själv skrivit lite självbiografiskt om det, men varit tydlig med att det aldrig kommer ges ut.

Alla som känner till det kommer veta genast vem det handlar om.

Kan jag stoppa det!? enda jag fått höra är att jag kan anmäla förtal etc EFTERÅT, men den får inte släppas alls, snälla nån som vet? Har inte råd med advokat eller dyl, annars hade jag såklart tagit hjälp där.

• Svar på tråden Stoppa bokutgivning? Snälla nån som vet?
  • Anonym (Jättedåligt)

Får man ens göra sådär? Det kan ju vara massa privata grejer som man har anförtrott till någon. Ska den personen då lämna ut det för allmän beskådan. Hemskt. Stackars dig. Hota med att skriva en bok om henne kanske. Eller anlita nån jurist som får ta reda på om det är lagenligt att göra så. Usch. 

• Anonym (Minna)
    Anonym (Panik) skrev 2024-09-28 08:52:37 följande:
    Vad har vad du skulle läsa med saken att göra? Det är spridning bland folk som känner oss som är det farliga. Dessutom ger hon ut den som skönlitteratur, inte självbiografi.

Min exman är högt uppsatt och framgångsrik, det skulle orsaka honom stor skada, vilket i sin tur skulle innebära att han ger sig på mig och jag vet inte alls vad han skulle kunna vara kapabel till i ett sånt läge.
    De som känner er borde väl redan känna till det som hänt och om de inte gör det borde de inte kunna koppla det till dig?

Tänker du kontakta ditt hemförsäkringsbolag och kolla vilken juridisk hjälp du kan få, och tänker du kontakta förlagen för att säga till att det är förtal?

Sedan blir det väl förtal av din exman och är han farlig bör du ju varna din vän. Släpps boken kanske han går efter henne och inte dig?
  • Anonym (Panik)
    Anonym (Minna) skrev 2024-09-28 09:46:06 följande:
    De som känner er borde väl redan känna till det som hänt och om de inte gör det borde de inte kunna koppla det till dig?

Tänker du kontakta ditt hemförsäkringsbolag och kolla vilken juridisk hjälp du kan få, och tänker du kontakta förlagen för att säga till att det är förtal?

Sedan blir det väl förtal av din exman och är han farlig bör du ju varna din vän. Släpps boken kanske han går efter henne och inte dig?
    Lovar att han kommer få till det så att alla tror jag var med på det.

Det är bara ett fåtal som vet hela historien, men det räcker med att en historia känns igen så vet de ju vem det handlar om. Hon är dessutom "populär", så ger hon ut något kommer många läsa det och på ett eller annat sätt kommer det spridas vem det är hon skrivit om.

Jag ska kolla upp försäkringen och förlag, men det finns ju så många och det hindrar henne inte från att ge ut själv om hon nekas där.
  • Anonym (Minna)
    Anonym (Panik) skrev 2024-09-28 09:58:13 följande:
    Fast boken ställer väl HONOM i dålig dager om jag fattar det rätt?
    Vad gör det då om folk tror att du var med på det?

Du kan ju även säga till honom redan nu:

NN har skrivit en bok om vårat liv, jag försöker stoppa henne från att släppa den men hon vägrar. Du har ju råd med juridisk hjälp så kan du prata med henne?

Om han är viktig och högt uppsatt lär ju ett brev från hans advokat stoppa boksläppet.
  • Anonym (Becka)

Det är bara ett fåtal som vet hela historien, men det räcker med att en historia känns igen så vet de ju vem det handlar om. Hon är dessutom "populär", så ger hon ut något kommer många läsa det och på ett eller annat sätt kommer det spridas vem det är hon skrivit om.

Jag ska kolla upp försäkringen och förlag, men det finns ju så många och det hindrar henne inte från att ge ut själv om hon nekas där.
    Om du gör som någon tipsade om och skickar mejl till alla förlag du hittar och ber dem att stoppa utgivningen så lär han inte komma någonvart med att hävda att du var med på det.

Att kommunicera skriftligt med (f.d.) vännen om att du inte vill att boken ges ut är också bra.

Allra bäst är att ta hjälp av en advokat. 

Ta ett djupt andetag, för att dämpa paniken, och börja agera! 
  • Goneril

Jag har skrivit noveller som publicerats i tidningar, temat har varit min uppväxt på landet på 50-talet. Jag har även skrivit en novell om en brukspatron, väl känd i trakten, som utnyttjade ett hembiträdes arbetskraft gratis under ett halvsekel. Jag anonymiserade historien  med tanke på patronens släktingar.                                                                                                                                           Det finns en risk att någon i grannskapet förstod vem det rörde sig om, men genom att alla namn och platser var förvanskade var risken för igenkänning inte stor. I TS fall är det lite annorlunda, den "förtalade" lever fortfarande och kan känna igen sig. www.lawline.se har en utläggning om förtal i media och podcast, där kan man kolla. Det inte helt enkelt att avgöra om en berättelse där namnen är utbytta verkligen är förtal. Boken är ju heller inte utgiven ännu. Kan inte den här "vännen" anonymisera ytterligare? Kan hon inte ändra avslöjande detaljer? Budskapet kan ju ändå bibehållas.

• Anonym
    Goneril skrev 2024-09-28 11:19:54 följande:

Jag har skrivit noveller som publicerats i tidningar, temat har varit min uppväxt på landet på 50-talet. Jag har även skrivit en novell om en brukspatron, väl känd i trakten, som utnyttjade ett hembiträdes arbetskraft gratis under ett halvsekel. Jag anonymiserade historien  med tanke på patronens släktingar.                                                                                                                                           Det finns en risk att någon i grannskapet förstod vem det rörde sig om, men genom att alla namn och platser var förvanskade var risken för igenkänning inte stor. I TS fall är det lite annorlunda, den "förtalade" lever fortfarande och kan känna igen sig. www.lawline.se har en utläggning om förtal i media och podcast, där kan man kolla. Det inte helt enkelt att avgöra om en berättelse där namnen är utbytta verkligen är förtal. Boken är ju heller inte utgiven ännu. Kan inte den här "vännen" anonymisera ytterligare? Kan hon inte ändra avslöjande detaljer? Budskapet kan ju ändå bibehållas.

Så ditt råd är att du har skrivit en massa dravel själv och att författaren i det här fallet ska genomföra ändringar som hon vägrar att genomföra, så stoppas utgivningen?
  • Goneril
    Anonym skrev 2024-09-28 12:36:58 följande:
    Så ditt råd är att du har skrivit en massa dravel själv och att författaren i det här fallet ska genomföra ändringar som hon vägrar att genomföra, så stoppas utgivningen?
    Ursäkta? Obegripligt det du skriver, vad menar du? Riktigt dravel, faktiskt. Skriv logiskt så man förstår vad du menar.
  • Anonym
    Tant Förmehr skrev 2024-09-28 12:45:04 följande:
    Ursäkta? Obegripligt det du skriver, vad menar du? Riktigt dravel, faktiskt. Skriv logiskt så man förstår vad du menar.
    Det var en fråga om ditt dravel, så börja du med att förklara det.
    Självfallet sittande i en för ändamålet inredd sk ?förklaringssalong? i passande, milt grönt tema.
  • Anonym

Nämen hoppsan, där dig du av ålderdom innan du hann svara! Ja, det var ju oväntat!

• Goneril
    Anonym skrev 2024-09-28 12:49:43 följande:
    Det var en fråga om ditt dravel, så börja du med att förklara det.
    Självfallet sittande i en för ändamålet inredd sk ?förklaringssalong? i passande, milt grönt tema.
    Då ska jag förklara riktigt tydligt så att till och med du förstår. Mitt inlägg handlade om möjligheten att anonymisera en bok så att huvudpersonerna inte kan identifieras. Förstår du nu?
  • Goneril
    Anonym (G) skrev 2024-09-28 18:38:13 följande:

Troll.

Det hsr du säkert rätt i. Trots några år på detta forum går jag fortfarande på vissa stolliga inlägg. 
  • Anonym (Becka)

TS, hur har det gått? Har du lyckats få din vän att komma på bättre tankar?
Svar på tråden Stoppa bokutgivning? Snälla nån som vet?