• Anonym (Enaamvargen)

Lämna relation på ett moget sätt

Jag gillar min tjej. En härlig människa. Men hon är för mycket kaos för mig men samtidigt min bästa vän. I tidigare förhållanden är det alltid någon som varit otrogen och så har det varit anledningen till att det tog slut. Men jag vill inte såra henne. Vill ändå ha henne som vän? Hur gör man för att uppbrottet ska bli smidigt och fint och ger oss en chans att fortsätta vara vänner. Det är inte så att jag har behov att träffa någon ny tjej eller så. Jag vill bara leva själv.

• Svar på tråden Lämna relation på ett moget sätt
  • Anonym (e)

Du kan inte förvänta dig vänskap. Gör bara slut.

• Anonym (Mia)

Vet du ens om hon vill vara vän med dig efter ni gjort slut?

Tycker det är ganska egoistiskt att vilja lämna en relation där den ena inte vill lämna och samtidigt uttrycka önskemål om att vara kvar i hennes liv som vän. Det visar att du bara bryr dig om dina egna känslor, inte hennes. 

• Anonym (K)

Det är svårt tycker jag. Att såra någon man bryr sig så mkt om är vidrigt.

Vänskap, mja. Vissa har jag tagit upp en vänskap med när det gått ganska lång tid, då vid ok uppbrott utan otrohet eller annat skitbeteende.

• Anonym (Ärlig)

Jag är kompis med två ex och det funkar utmärkt. Man behöver gå igenom en period med sorg och ilska, men man kan komma ut som kompisar på andra sidan. 

Det är viktigt att du är ärlig och håller fast vid ditt beslut, vackla inte inför henne även om du ibland har dina tvivel, det är normalt att tvivla, speciellt när den andra är ledsen. 

Se till att ni har gott om tid de närmsta dagarna, prata med henne tex en fredag, om ni är lediga över helgen. Säg att ni måste prata, berätta att dina känslor har ändrats. Att du har bestämt dig för att avsluta. Om hon frågar efter mer så berättar du sakligt om vad som ligger bakom. Men då får du också hålla fast vid att det inte går att ändra på. För jobb kommer kanske tänka att om det bara finns något konkret fel, så kan hon ändra sig. Då får du hänvisa till dina känslor. Du är hemskt ledsen, men det du känner är inte rätt. Ge gott om tid för frågor.

Berätta att du vill att ni ska vara vänner, att du är rädd att förlora henne, men att hon såklart får avgöra vad hon orkar med. Se till att hålla kontakten, svara ärligt på alla frågor, kolla hur hon mår, visa att du bryr dig. Om hon vill vara ifred så respektera. Kanske prata med någon gemensam vän för att kolla hur hon mår.

• Anonym (Aj)
    Anonym (Mia) skrev 2024-09-29 10:49:11 följande:

Vet du ens om hon vill vara vän med dig efter ni gjort slut?

Tycker det är ganska egoistiskt att vilja lämna en relation där den ena inte vill lämna och samtidigt uttrycka önskemål om att vara kvar i hennes liv som vän. Det visar att du bara bryr dig om dina egna känslor, inte hennes. 

Man kan inte fortsätta en relation bara för att partnern vill det. Finns inte rätta känslan är man partnern skyldig att lämna.
  • molly50
    Anonym (Enaamvargen) skrev 2024-09-29 10:45:16 följande:
    Lämna relation på ett moget sätt

Jag gillar min tjej. En härlig människa. Men hon är för mycket kaos för mig men samtidigt min bästa vän. I tidigare förhållanden är det alltid någon som varit otrogen och så har det varit anledningen till att det tog slut. Men jag vill inte såra henne. Vill ändå ha henne som vän? Hur gör man för att uppbrottet ska bli smidigt och fint och ger oss en chans att fortsätta vara vänner. Det är inte så att jag har behov att träffa någon ny tjej eller så. Jag vill bara leva själv.

Jag tycker du ska vara saklig och ärlig och berätta att dina känslor har förändrats.
    Men du ska kanske inte ha någon förhoppning om att hon vill vara din vän om hon fortfarande har mycket känslor kvar.
    Då kan det vara svårt.
    Vänta hellre tills det har gått ett tag och alla känslor har svalnat innan ni försöker ta upp en ev vänskap.
  • Anonym (e)
    Anonym (Aj) skrev 2024-09-29 10:59:55 följande:
    Man kan inte fortsätta en relation bara för att partnern vill det. Finns inte rätta känslan är man partnern skyldig att lämna.
    Stating the obvious...

Läs om.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Aj) skrev 2024-09-29 10:59:55 följande:
    Konstigt svar på mitt inlägg. Var skrev jag om att stanna?
  • Anonym (Aj)
    Anonym (Mia) skrev 2024-09-29 11:25:06 följande:
    Konstigt svar på mitt inlägg. Var skrev jag om att stanna?
    När man vill fortsätta som vän så stannar man ju i relationen med personen.  Det handlar om att ha kvar personen, att inte släppa hen fri, men själv ha friheten att välja annan partner.
  • Fjäril kär

Först av allt behöver du fundera på vilka avsikter du har för vänskap? Hänga ibland? Ligga? Gå på bio med? Vad vill du ha ut av att vara vän? 

För grejen är att du som vän måste inse att alla förmåner ett förhållande har försvinner som vän. En bästa vän inom förhållande kommer på alla plan förändras när ni gör slut och går vidare separat. Man kan inte förvänta sig att intima förtroenden plötsligt ska vara detsamma som förr eller att det ens är självklart att ringa just dig om hon har tråkigt. Ni har nämligen gjort slut och hon måste inte prioritera dig och du kan inte kräva det heller. 

När jag skilde mig ville mitt ex vara vän och fine men han förväntade sig att vi nånstans kunde börja om igen och dejta och hänga och kanske ligga . Men nej, jag som ville skiljas ville verkligen inte ha honom tillbaks på.det sätter. Vi har barn och måste klara av att vara vuxen tillsammans men det kräver enbart samarbete och inte bästisar.  Fortfarande 7 år efter skilsmässan gnäller han om vår vänskap och använder det som hot om jag inte gör som han vill etc fast vi gått vidare med nya relationer på varsitt håll..

• Ascendere

Var tydlig mot henne och blanda inte in för mycket känslor, det är det mest respektfulla du kan göra. 
    Fokusera på det praktiska. 
    Förklara och älta inte för mycket utan säg typ "Tyvärr, det här fungerar inte, jag kan inte vara ihop med dig längre. Jag tycker om dig som person men det här förhållandet funkar inte för mig." 

Genom att vara tydlig och samtidigt respektfull och låta hon hantera sina egna känslor så maximerar du chansen att ni ska kunna umgås som vänner längre fram. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (Aj) skrev 2024-09-29 11:42:43 följande:
    När man vill fortsätta som vän så stannar man ju i relationen med personen.  Det handlar om att ha kvar personen, att inte släppa hen fri, men själv ha friheten att välja annan partner.
    Och det var det jag skrev, att det är egoistiskt att vilja fortsätta vara vänner. 
Svar på tråden Lämna relation på ett moget sätt