• Anonym (Pippi Laze?)

Har jag blivit oattraktiv pga min muskelmassa och storlek?

Förr i tiden då jag var lite yngre så spelade jag fotboll. Då vägde jag runt 75 kg fördelat på 186 cm. Idag väger jag 105 kg fördelat på samma längd. Jag har blivit mycket större till följd av styrketräning, ökat i muskelmassa. 

Upplever det dock som att jag blivit mindre attraktiv och får färre blickar från kvinnor. Förvisso har det ju gått några år sedan jag vägde 75 kg, men så länge sedan var det inte. Jag ser ungefär likadan ut. Har ej tappat håret och har samma hårfärg, är inte speciellt mycket rynkigare. 

Jag börjar misstänka att min storlek kan upplevas som oattraktiv. Att jag var betydligt mer attraktiv som smal än som större. Nu är det inte så att jag är tjock och bär på massa fett, bara mycket större till följd av större muskelmassa. Nu började jag förvisso inte styrketräna för att bli attraktivare utan för att jag tyckte det var var roligt och mådde bättre psykiskt. 

Kan det ligga nått i detta? Är man mer attraktiv som man om man är smalare och har mindre muskler? 

• Svar på tråden Har jag blivit oattraktiv pga min muskelmassa och storlek?
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-02 19:52:22 följande:
    Det skadar inte med styrketräning.  Men jag tror det ger mer för kvinnor att köra konditionsträning.  Åtminstone då det bränner mer fett.  Det är en låg fettprocent som eftersträvas för bra hälsa och attraktivitet. Men en kombination är väl det bästa.
    Faktum är att alla tappar mycket muskelmassa med dagens passiva livsstil. Så styrketräning behövs.

Sen tror jag många tjejer är oroliga för att bygga muskler. De behöver de inte vara. Det krävs extremt mycket träning för att få stora muskler. 
  • Tom Araya
    Anonym (Mannen) skrev 2024-10-03 16:03:11 följande:
    Faktum är att alla tappar mycket muskelmassa med dagens passiva livsstil. Så styrketräning behövs.

Sen tror jag många tjejer är oroliga för att bygga muskler. De behöver de inte vara. Det krävs extremt mycket träning för att få stora muskler. 
    ...och rätt sorts träning. Träningen ser inte lika ut för att bygga styrka jämfört med att bygga stor muskelmassa.
  • Miel
    Anonym (K) skrev 2024-10-02 20:40:37 följande:
    Övervikt nej. Är tillräckligt hög belastning som det är. Men muskler är det som bär upp, inte skelettet. Balett utvecklas och med bättre rustade kroppar kan man ta den längre.

Du får gå till nåt behandlingshem för ätstörda för att få din fix av benknotor Rob. Eller så arbetar du igenom din fetisch för kroppar märkta av svält, det tycker jag vore bäst. Om det är så tunna kvinnokroppar du faktiskt tänder på och inte bara normala med viss naturlig smalhet, dom existerar ju.
    Jag är smal/mager och jag äter hur mycket som helst. över 1000 kalorier för mycket per dag? Vet inte vad jag ska göra. Vill inte ha stora muskler eller fett, men jag proppar mig full varje dag. För om jag inte gör det går jag ner i vikt.
  • Anonym (K)
    Tom Araya skrev 2024-10-03 15:24:26 följande:
    Sedan har vi en annan liten detalj i detta som kan vara relevant...

De som tränar upp väldigt mycket/stora muskler har en tendens att spendera rätt mycket tid på gymmet och kan uppfattas som lite självupptagna (vissa är självupptagna) och detta attraherar nog färre tjejer/kvinnor.
    Du är rätt ute här. Många i träningsvärlden är självupptagna och har lustiga motiv till sin träning. För smala under uppväxten etc. Med det sagt så mår dom flesta bra av att använda sin kropp till det den är gjord för, dvs fysiskt aktivitet och inte 7 timmar Excel under arbetsdagen. 

Med det sagt så är det så att har man vant sig vid hög träningsdos så vet man att det ger ett välbefinnande. Känner många väldigt fysiskt aktiva som inte vill vara utan den mentala fördelen och det borde fler tänka på.
  • Anonym (K)
    Tom Araya skrev 2024-10-03 16:45:06 följande:
    ...och rätt sorts träning. Träningen ser inte lika ut för att bygga styrka jämfört med att bygga stor muskelmassa.
    Ja och det vet väl alla redan.
  • Anonym (K)
    Miel skrev 2024-10-03 21:05:25 följande:
    Jag är smal/mager och jag äter hur mycket som helst. över 1000 kalorier för mycket per dag? Vet inte vad jag ska göra. Vill inte ha stora muskler eller fett, men jag proppar mig full varje dag. För om jag inte gör det går jag ner i vikt.
    För dig är det tydligen inte för mycket. Du är en av dom få som funkar så om du är i vuxen ålder. När jag var tonåring/ung vuxen så åt jag ständigt, nu strax under 50 så är läget liite annorlunda. Men det funkar, nästan samma vikt som innan barn, +2 kg så jag klagar egentligen inte.
  • Core
    Anonym (S) skrev 2024-10-02 22:49:06 följande:
    Jag har aldrig kommit med ett påstående om att en man ska träna på ett eller annat sätt. Jag svarade på frågan om vad jag tycker. Men Rob skriver "konditionsträning som löpning är bättre då" Så jag svarade på ts fråga. Rob gav ett direkt råd för hur kvinnor bör göra för att bli smal utan att ha muskler för det inte är attraktivt. Det är en smaksak.

Det bästa är att man gör det man själv vill. Det är heller inte fel att TS tränar och bygger muskler. Vill TS göra det så är det rätt för honom. Trivs TS i sin kropp spelar det ingen roll vad andra tycker heller. Ingen vill väl ha någon som inte tycker man själv är attraktiv. 
    Rob skriver sina preferenser som du skjuter ned som ovärdiga, samtidigt droppar du liknande fast om män. Vart ligger skillnaden?

Jag motsätter mig alltså inte att argumentera med honom om hans preferenser, utan jag ifrågasätter hur det är okej att du andetaget innan gör exakt samma sak? Han tycker att kvinnor ska springa, hålla sig smala och du tycker att män ska träna men inte ha stora muskler, för att skräddarsys efter era ideal, men bara robs påstående är FEL? 
  • Core

Narrativet säger oss att det är sexistiskt att ha åsikter om det kvinnliga idealet, men samtidigt är det helt i sin plats att det finns ett manligt. 

Varför skulle ni få gehör för det här så länge det är en envägskorridor?

Jag  skiter helt i vad ni tycker, jag är trygg i mig själv och min maskulinitet, men frågan är varför jag ska lyssna på er?

• Anonym (S)
    Core skrev 2024-10-04 01:58:36 följande:
    Rob skriver sina preferenser som du skjuter ned som ovärdiga, samtidigt droppar du liknande fast om män. Vart ligger skillnaden?

Jag motsätter mig alltså inte att argumentera med honom om hans preferenser, utan jag ifrågasätter hur det är okej att du andetaget innan gör exakt samma sak? Han tycker att kvinnor ska springa, hålla sig smala och du tycker att män ska träna men inte ha stora muskler, för att skräddarsys efter era ideal, men bara robs påstående är FEL? 
    Jag tycker att alla ska göra som dom vill oavsett vad andra tycker. Vill man sitta i soffan och ha trivselkik i gör det, vill man bli body builder bli det, vill man vara smal bli det. Jag svarade på frågan jag har aldrig sagt hur andra ska träna för att uppnå mina ideal. Det gjorde däremot Rob. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (S) skrev 2024-10-04 10:58:39 följande:
    Jag tycker att alla ska göra som dom vill oavsett vad andra tycker. Vill man sitta i soffan och ha trivselkik i gör det, vill man bli body builder bli det, vill man vara smal bli det. Jag svarade på frågan jag har aldrig sagt hur andra ska träna för att uppnå mina ideal. Det gjorde däremot Rob. 
    Problemet är att en hel del människor är för känslodrivna så de saboterar för sig själva genom att bara gå efter vad de känner för.
  • Anonym (Mellanting)

Jag tror de flesta kvinnor gillar när man är ganska muskulös. När jag vägde runt 80-85 på 178cm i hyfsad form fick jag en del uppskattning från kvinnor. 2 kurer aas och 10kg mer senare, trots att jag var i bättre form, mer rippad så var det helt annorlunda. Så då tänkte jag att sak samma, satsade på att bli stark istället för snygg, prepp+bulk och blev större, tyngre och även fetare. 120kg nu.      

• Anonym (Pippi Laze?)
    Anonym (Hm) skrev 2024-10-02 15:12:13 följande:

Svårt säga vad det kan bero på men ytterst tveksam till du blivit för "grov"
    30gk är ju en enorm uppgång i förhållande till vad du vägde innan så misstänker det det är rätt mycket mer fett än vad du tror flesta män tenderar överskatta muskler vercus fett.

Tävlar själv i BB då och då på elitnivå när familjelivet tillåter det och kan se rätt "extrem" ut i förhållande till Svensson men blir ändå raggad på regelbundet fast jag har ring på fingret. 

Nä. Det är mest muskler. Det finns tjock-biffiga lyftare på mitt gym och jag är inte en av de. Med 0% kroppsfett hade jag kanske vägt 95 kg. Med mitt fett väger jag 105. Jag kör även mycket kondition innan varje pass dessutom. 
  • Anonym (Pippi Laze?)
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-10-02 19:38:11 följande:

Svaret är att du inte gått upp 31 kg muskler utan en hel del fett.

Jag är 5 cm kortare och när jag höll på med styrkelyft som mest vägde jag 116 kg. Idag väger jag 90 kg. När jag vägde 116 hade jag mer muskler men mer fett. Nu syns de övre magrutorna när jag står upp avslappnat.

Nej. Jag har mestadels gått upp i muskler. Hade som max kunnat banta ner mig till 95 kg med bibehållen muskelmassa. Jag hade magrutor när jag vägde runt 98 kg. 

Men grejen är att när jag spelade fotbolls så. 

1. Jag åt generellt sett rätt dåligt och inte i närheten som idag + att jag sprang mycket. Kunde på egen hand jogga flera mil i veckan. Jag styrketränade i princip aldrig heller mer än när vi blev tvingade till det. 

2. Jag var i övre tonåren när jag vägde 75 kg. Det har gått några år sedan dess och jag är vuxen nu. 
  • SommarOchSolVårochBlommor

Kom igen nu. Du vet redan svaret varför kvinnor inte gillar "alla dina muskler". Det är fett. 

0% kroppsfett 95 kg skriver du. Sedan skriver du att du hade magrutor vid 98 kg! 

Haha du har ingen aning om hur kroppsfett funkar. Du hade varit död vid 3% kroppsfett. Seriöst rekordet i lägst kroppsfett ligger vid 3%. Han knapprade allt och dog runt 30 års ålder.

Vid 10-12% kroppsfett syns magrutor på män. 16-20% för kvinnor.

Lär dig grunderna och gå tillbaka till din fotbollskropp så ska du se att kvinnor vänder åter.

• Anonym (Pippi Laze?)
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-10-04 22:25:31 följande:

Kom igen nu. Du vet redan svaret varför kvinnor inte gillar "alla dina muskler". Det är fett. 

0% kroppsfett 95 kg skriver du. Sedan skriver du att du hade magrutor vid 98 kg! 

Haha du har ingen aning om hur kroppsfett funkar. Du hade varit död vid 3% kroppsfett. Seriöst rekordet i lägst kroppsfett ligger vid 3%. Han knapprade allt och dog runt 30 års ålder.

Vid 10-12% kroppsfett syns magrutor på män. 16-20% för kvinnor.

Lär dig grunderna och gå tillbaka till din fotbollskropp så ska du se att kvinnor vänder åter.

Jag höftar lite. Jag har aldrig mätt hur mycket kroppsfett jag har eller inte. Jag vet vad en tjockis är, vad en halvstjockis är och var en muskulös och vältränad är. Jag är varken tjock eller halvtjock och väger 105. Jag säger inte att allt är muskler, men merparten av viktökningen är det. 

Jag är väldigt stark också och presterar mycket bra i olika träningsmoment. Tränar mängd reps med 55 kg hantlar i hantelpress. Kör olika övningar med kroppsvikt så som chins och pullups, armhävningar. Jag maxade pull ups maskinen på 130 kg, 10 reps, så jag började bytte helt bort det har har sedan dess, ungefär 6 månader sedan, bara kört med kroppsvikt + vikt eftersom jag tröttnade. 

Så bespara mig dina teorier. Jag säger inte att jag inte har nått fett, men det är knappast så att en stor del är fett. Det kan jag garantera dig. 
  • Anonym (Pippi Laze?)
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-10-04 22:47:35 följande:

Ja du höftar.

Jag har aldrig mätt mitt kroppsfett. Jag är varken BB eller styrkelyftare. Jag tränar för att vara pigg och hälsosam, för att det är kul och för att jag får bättre självförtroende av det. Jag gillar att utmana mig i träningen men sitter inte och bedömer min estetik nämnvärt. Jag vet vad jag ser i spegeln och jag är inte i närheten av att vara en tjockis. Inte för att det skulle vara fel att vara det. 

Men jag har märkt av att en större kroppshydda verkar vara lite avtändande. Och flera i tråden ger mig rätt på den punkten. Det är nått jag tycker är tråkigt för jag har ingen avsikt att bli smal. 
  • SommarOchSolVårochBlommor

Du behöver inte bli smal. You do you. 

Finns gott (och jag menar massor) av kvinnor för många olika kroppstyper. 

Har du sett big ed från 90 day fiance? Mannen har kvinnor till höger och vänster. Hemsk personlighet och han har inte utseendet med sig.

OM han lyckas finns det inga ursäkter.

• Anonym (Mellanting)
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-10-04 23:11:59 följande:

Du behöver inte bli smal. You do you. 

Finns gott (och jag menar massor) av kvinnor för många olika kroppstyper. 

Har du sett big ed från 90 day fiance? Mannen har kvinnor till höger och vänster. Hemsk personlighet och han har inte utseendet med sig.

OM han lyckas finns det inga ursäkter.

Oj, ja det är så med vissa. En släkting till mig är liten, tjock, flintig. Inte lika illa som Big Ed, men nästan. 50+ Högljudd, narcissistisk och jobbig att vara med mer än 10 minuter. 5 minuter och han upplevs som rolig, men efter 10 blir han för mycket. Hans positiva sida är att han är väldigt generös om han gillar någon, men det är också allt. 

Han har så sinnessjukt vackra kvinnor kring sig att det är helt bizarrt. Han reser mycket, Thailand, Vietnam, Ryssland, Balkan. Postar bilder från hotellrum, med två afroamerikanska supersnygga tjejer i sängen. Såna saker. Iofs betalar han för de där kvinnorna, de är eskorter/prostituerade och han är miljonär...men ändå.
Svar på tråden Har jag blivit oattraktiv pga min muskelmassa och storlek?