• Anonym (Orolig)

Kommer jag att överleva ekonomiskt vid pension?

Jag oroar mig för om jag kommer att ha en pension som går att leva på den dagen det är dags.

Jag gjorde ett dåligt val av yrkesutbildning och kom dessutom ut i arbetslivet i början av 90-talet, under en av de värsta lågkonjunkturerna.

Jag hade dessutom stora problem med trötthet som jag så småningom utreddes för och jag blev diagnosticerad med narkolepsi 1998.
    Jag fick i princip ingen hjälp alls att hantera sjukdomen, utan tvingades arbeta heltid och samtidigt prova läkemedel som inte fungerade.

Så jag har haft många perioder av arbetslöshet.

2009 arbetade jag inom markentreprenadbranschen, när jag i en olycka förlorade en kroppsdel.
    Sedan dess har jag inte arbetat då rehabiliteringen inte har fungerat av olika skäl, varav de flesta jag inte själv råder över.

Idag lever jag ett eländigt liv med både fysiska och psykiska hälsoproblem och ser ännu inget ljus i tunneln.

Jag är sedan länge utförsäkrad och har idag inget annat att leva på än försörjningsstöd. När jag sökte det första gången var jag tvungen att först lösa in mitt pensionssparande och leva på de pengarna.

Jag har passerat 50 och börjar oroa mig för att jag haft för lite arbete, för låg inkomst och inget pensionssparande för att kunna överleva ekonomiskt som pensionär när det är dags.

NVad tror du, som kan mer än jag om dagens pensionssystem?

• Svar på tråden Kommer jag att överleva ekonomiskt vid pension?
  • Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2024-10-02 22:07:08 följande:
    Trams. Vill man bo i vår huvudstad får man se hur verkligheten ser ut där. Man kan inte ensam bo i en tvåa och tro att bidraget täcker kalaset. Det finns gott om mellanstora städer i Sverige med en enklare bostadsmarknad.  
    Som sagt... om du tänker lite längre än näsan räcker så förstår du att detta skulle få oönskade konsekvenser för samhället, särskilt för kommuner och landsting dit dessa flyttar.
  • Anonym (Bo centralt utan bil)
    Tom Araya skrev 2024-10-03 00:17:35 följande:
    Som sagt... om du tänker lite längre än näsan räcker så förstår du att detta skulle få oönskade konsekvenser för samhället, särskilt för kommuner och landsting dit dessa flyttar.
    Det är helt klart ett problem, särskilt eftersom många av jobben finns i storstäderna (förutom i delar av Norrland). 

Men det är ett samhällsproblem och TS måste ju tyvärr fokusera på son egen situation.
  • Anonym (A)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-10-02 17:53:12 följande:
    Jag är inte från en rik familj och det brukar vara många om kakan, så några stora pengar blir det inte. Jag kunde försörja mig själv i fyra månader senast en släkting gick bort och där jag var en av många arvingar.
    Vadå ganska många om kakan? Du vet väl hur många syskon du har?
  • Tom Araya

Till er som inte är insatta i Stockholm bostadssituation så kan jag säga att kötiden är lång och eftersom allmännyttans lägenheter till stor del är utsålda till bolag som har renoverat, höjt standarden och sedan har egna bostadsköer, så är det inte lätt att hitta en lägenhet med lägre hyra, även om det finns äldre 1'or och 2'or med hyror på 6000-8000.

Har man dessutom hamnat utanför bostadsmarknaden för att man saknar inkomst och kanske har skulder, så blir det ännu svårare. Man flyttar inte dit man vill utan till den bostad man möjligen hittar genom personliga kontakter, i regel andrahandshyra.

Har man däremot en skaplig inkomst går det att få en nyproducerad lägenhet ganska fort, men då brukar hyrorna ligga på 10K+ för en etta.

Vad jag förstår av TS så har det också varit problem med det praktiska runt flyttar och då drar man sig från att flytta till orter där man inte känner någon.

En del bostadsbolag har också kravet att den sökande ska vara skriven i kommunen eller länet sedan tidigare.

• Anonym (?)
    Förstår du vilken kostnad det skulle bli om vi höjde bostadstillägget för att matcha stockholmshyrorna? Inte minst om folk ska bo i lika stora lägenheter som i småstäder och man ska täcka upp för hur svårt det är att få billiga kontrakt. Helt otrmligt. 

Står du själv för att höja bidraget till 10-15000kr?
  • Anonym (?)
    Om 15000kr ens räcker. 

När jag bodde i Stockholm bodde jag i en etta, med en kompis, i tredje hand. Nya hyresrätter gick ju inte ens att titta åt. 
  • Goneril

Talas mycket om hyror i den kungliga huvudstaden och närliggande områden i den här tråden..Nyproducerade hyresrätter är jättedyrt förstås, men finns inget kösystem för att hitta lite äldre, inte fullt så flashiga hyresrätter? Det gör det I rikets andra stad, dock är kötiderna långa om man ska bo i ett bra område. Här finns dock gott om utsatta områden där man behöver en pitbullterrier för stt våga sig ut och gärna gott samarbete ned Hells Angels. I dessa områden, där man helst ska bära niqab, går det fort att få lägenhet.                                                                                                    
    Släktingar bodde övergående i Bergsjön, där spanade folk in om någon hade köpt nya möbler och sedan blev det snart inbrott. När jag skriver detta vet jag att det provocerar folk, men jag står för det jag skriver.                                                                                                                    För att ytterligare provocera kan jag berätta att jag har 80 kvadrat alldeles för mig själv, hyfsat centralt i  storstaden ifråga, gångavstånd till centrum, för facila 8000.- I månaden. Inte toppmodern lägenhet, vissa saker får man själv fixa. Kösystem säger jag bara ...

• Anonym (?)
    Goneril skrev 2024-10-03 12:56:25 följande:

Talas mycket om hyror i den kungliga huvudstaden och närliggande områden i den här tråden..Nyproducerade hyresrätter är jättedyrt förstås, men finns inget kösystem för att hitta lite äldre, inte fullt så flashiga hyresrätter? Det gör det I rikets andra stad, dock är kötiderna långa om man ska bo i ett bra område. Här finns dock gott om utsatta områden där man behöver en pitbullterrier för stt våga sig ut och gärna gott samarbete ned Hells Angels. I dessa områden, där man helst ska bära niqab, går det fort att få lägenhet.                                                                                                    
    Släktingar bodde övergående i Bergsjön, där spanade folk in om någon hade köpt nya möbler och sedan blev det snart inbrott. När jag skriver detta vet jag att det provocerar folk, men jag står för det jag skriver.                                                                                                                    För att ytterligare provocera kan jag berätta att jag har 80 kvadrat alldeles för mig själv, hyfsat centralt i  storstaden ifråga, gångavstånd till centrum, för facila 8000.- I månaden. Inte toppmodern lägenhet, vissa saker får man själv fixa. Kösystem säger jag bara ...

Ja, hur bostadsmarknaden i storstäderna ser ut är ju en diskussion för sig själv egentligen. Populariteten gör att trycket på bostäder blir orimligt. 

Gruppen pensionärer som diskuterar här har ju ändå ett ess i rockärmen när det kommer till förmåga att samla på sig kötid genom åren. Värre med unga som i värsta fall kan tvingas avstå från jobb eller få orimliga pendlingsavstånd pga bostadsbristen.
  • Anonym (Micke)

Har en äldre släkting som jag i bland hjälper med pappersarbete och myndighetskontakt.

Hon har äldreförsörjningsstöd 7.300 kr i månaden och hyran på
    7.000 kr betald via bostadstillägget.

• Goneril
    Anonym (Micke) skrev 2024-10-03 13:14:20 följande:

Har en äldre släkting som jag i bland hjälper med pappersarbete och myndighetskontakt.

Hon har äldreförsörjningsstöd 7.300 kr i månaden och hyran på
    7.000 kr betald via bostadstillägget.

Det är rätt, skälig levnadsnivå 2024 är precis detta. Genom att hyran ryms inom normen har hon ändå en hyfsad situation. Bekymret för äldre är ju de stora utgifterna; då kommer bufferten väl till pass för tandimplantat, hörapparat som man själv får betala om man är under 85 och glasögon. Det är dyrt att bli gammal, städhjälp, fotvård och visst vill man köpa lite nya kläder, gå till frissan och bjuda på kalas. Skönt att I det läget bo billigt, rymligt så man kan ha övernattande gäster och kort taxiavstånd till operan ...
  • Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2024-10-03 10:48:59 följande:
    Förstår du vilken kostnad det skulle bli om vi höjde bostadstillägget för att matcha stockholmshyrorna? Inte minst om folk ska bo i lika stora lägenheter som i småstäder och man ska täcka upp för hur svårt det är att få billiga kontrakt. Helt otrmligt. 

Står du själv för att höja bidraget till 10-15000kr?
    Eftersom det handlar om människor som drabbas av bostadspolitiken så tycker jag det är rimligt, men kommunerna borde då stå för en del av kostnaden.
  • Anonym (?)
    Tom Araya skrev 2024-10-03 14:59:39 följande:
    Eftersom det handlar om människor som drabbas av bostadspolitiken så tycker jag det är rimligt, men kommunerna borde då stå för en del av kostnaden.
    Det är ju enormt många som drabbas, inte bara pensionärer. Unga människor som inte kan flytta hemifrån, personer som vill jobba i staden osv. Lär ju inte bli enklare för de grupperna om pensionärer får sådant subventionerat boende där. Dessutom orättvist i mina ögon - pensionärer har ju störst chans till långa kötider
  • Cathariiina
    Tom Araya skrev 2024-10-02 20:28:50 följande:
    Anonym (?) skrev 2024-10-02 10:06:08 följande:
    Min kommentar gäller en hyra på 10 000kr. Nej, den nivån tycker jag inte är rimlig att täcka med bostadstillägg för att man bor i en dyr stad.
    Cathariiina skrev 2024-10-02 11:59:48 följande:
    Det är inte andelen av hyran som personen får i bidrag som är problemet, utan att det måste finnas ett tak. Skattebetalarna kan inte betala för ett boende som kostar 10 000+ för en ensamstående, vare sig bidraget kallas försörjningsstöd eller bostadstillägg för pensionärer/förtidspensionärer. Utan då måste ju personen flytta till billigare, eller kanske dela boende med någon. 
    Ni får fundera lite längre vad det skulle innebära med ett system som får de med sämre ekonomi att flytta från storstadsregioner till regioner/kommuner där man bor betydligt billigare...

Det finns exempel på där kommuner medvetet handlat för att hjälpbehövande lämnar deras kommun, vilket kallas "social dumpning".
    Det är ingen lösning på problemet, utan skapar bara ny problem och nya kostnader.

Man skulle ju kunna låta staten ta kostnaderna. Socialbidraget t.ex. skulle kunna vara statligt, och det skulle också bli mer rättvist eftersom folk som har bidraget får olika mycket beroende på i vilken kommun - eller rentav vilken stadsdel - de bor.

D.v.s. alla får ju riksnormen, men vissa socialkontor är mer generösa med att bevilja extrapengar till olika ändamål. Särskilt gäller detta barnfamiljer, där vissa kommuner beviljar barnfamiljer julklappspengar varje år, och det går även att ansöka om en liten resa med övernattning på ett sommarland, vattenpark etc., så barnen får lite normala sommarupplevelser. 

Vilka fler konsekvenser tänkte du på? Det är för övrigt även billigare att leva i de kommuner där det finns lediga billiga lägenheter, ALLT är billigare där. 
  • Tom Araya
    Cathariiina skrev 2024-10-03 22:56:34 följande:
    Man skulle ju kunna låta staten ta kostnaderna. Socialbidraget t.ex. skulle kunna vara statligt, och det skulle också bli mer rättvist eftersom folk som har bidraget får olika mycket beroende på i vilken kommun - eller rentav vilken stadsdel - de bor.

D.v.s. alla får ju riksnormen, men vissa socialkontor är mer generösa med att bevilja extrapengar till olika ändamål. Särskilt gäller detta barnfamiljer, där vissa kommuner beviljar barnfamiljer julklappspengar varje år, och det går även att ansöka om en liten resa med övernattning på ett sommarland, vattenpark etc., så barnen får lite normala sommarupplevelser. 

Vilka fler konsekvenser tänkte du på? Det är för övrigt även billigare att leva i de kommuner där det finns lediga billiga lägenheter, ALLT är billigare där. 
    Nej, allt är inte billigare där bostadshyrorna är lägre.

Där det finns mycket arbetstillfällen, många bor och det omsätts mycket pengar i handeln, där finns också ett större utbud och större konkurrens som sänker priserna, om inte lokalhyran är större i förhållande till inkomsterna jämfört med den mindre orten.
    Troligen är priserna på varor som livsmedel och kläder som lägst i stora köpcentrum i storstädernas förorter. 

Sedan så finns det finns gamla hyreslägenheter även i centrala Stockholm med låga hyror, men det är typ 15 års kö på dem.
Svar på tråden Kommer jag att överleva ekonomiskt vid pension?