Anonym (F) skrev 2024-10-02 22:35:14 följande:
Hård träning är kanske att ta i, det var mest för att understryka att jag nog tränar mer än en medelmotionär. Springer minst 2 mil i veckan och minst två helkroppspass på gymmet med vikter.
Jag vill inte gå upp i vikt, helst hade jag velat gå ner i vikt. Räkna kalorier är det värsta jag vet. Sunt förnuft fungerar bättre. Mitt sunda förnuft säger mig att jag äter ganska ok. Lite högt i fett tror jag och lite lågt i grönsaker. Men den stora boven är mackorna, vin på helgen och en och annan takeaway ca 1 gång i veckan. Men det är mackorna som måste få ett slut. De stjälper men än de ger mig.
Bra där! Om du tittar på dina löp-pass... Hur ser de ut? Tempo? Över tid? Dvs, om du sprang milen på 60min för ett år sedan, vad springer du milen på idag? 50min..?
Det är det som menas med progression. Dvs, ser du en förbättring? Det är givetvis helt ok att springa milen på 60min vecka ut och vecka in, men då kan man inte räkna med att det "händer så mycket", varken konditionsmässigt eller "kroppsmässigt".
Likaså dina helkroppspass. Märker du att du blir starkare? Klarar fler reps? Kan öka vikten på stången i någon övning?
Har heller aldrig räknat kalorier, mest då jag av naturen är smal och "atletisk", och mängden träning, träningsform har varit mitt sätt att "forma min kropp".
Vilket för mig tillbaka till frågan. Tittar du dig själv i spegeln? Hur ser din form ut?
Inte sällan så fastnar folk på "kg", vikten på vågen. Vilket kan vara "farlig" och göra att man börjar speka sig själv, eller för de som vill gå upp i vikt - börjar trycka i sig en massa mat "bara för att" nå en vikt.
Om du nu har disciplin nog att springa 2mil i veckan, köra två helkroppspass i veckan - då torde du nog ha disciplin att skära ner på dina kvällsmackor med smör... Just do it! Växla upp med mer grönsaker eller nått.
Så här, jag äter det jag vill äta. Märker jag att min kropp börjar tappa form. Då får man göra en förändring. Träna mer. Skala ner på det "goda". Men utan att klä sig i säck och aska...
lycka till