• Anonym (F)

Är så trött min brist på disciplin!

Hur kan man motivera sig att träna 4 ggr i veckan, ibland mer. Hård träning dessutom och även mycket vardagsmotion. Sen inte lyckas med kosten. Jag KAN INTE låta bli at äta mackor på kvällen. På en dag kan jag äta mellan 4-6 rostmackor med smör utöver det äter jag 2 ägg till frukost med kvarg och fruksallad, lagad mat till lunch och middag. Så jag borde inte vara hungrig.

hur slutar jag? Vågen tickar sakta uppåt. 

• Svar på tråden Är så trött min brist på disciplin!
  • Anonym (S)
    Anonym (F) skrev 2024-10-01 21:48:31 följande:
    Jag har tränat såhär i snart 5 år så visst håller det över tid. Älskar det. Men jag kan inte låta bli mina mackor?
    Läste fel nu ser jag. Det såg ut som du började med att fråga hur du ska motivera dig till träning.

Hur som helst. Jag hade också blivit sugen på mackor om jag åt det som du äter till frukost lunch och middag. Med havregrynsgröt till frukost och rågbröd med nyttigt pålägg till lunch blir jag mindre sugen att äta mackor sedan. Säger inte att du ska äta som jag gör men du kanske ska pröva att äta på ett annat sätt. Det verkar som du försöker äta få kolhydrater med ägg, kvarg och lagad mat, men kroppen vill ha kolhydrater med. Satsa på långsamma kolhydrater så blir du kanske mindre sugen på rostmackor.
  • Reasonandsense
    Anonym (F) skrev 2024-10-01 21:50:51 följande:
    Det galna är att jag kan fundera på att stå över middagen för att få äta macka ist? jag är verkligen helt såld på bröd med smör. Men så äter jag middag trots allt, kanske inte så mycket som jag borde, och hittar mig själv senare  med handen i brödpåsen?
    1. Det är då sannoliky att du ändå äter för lite när du blir jättesugen på rostmackor på kvällen. Prova öka särskilt middagen, lite. Framförallt kolhydraterna, som S säger. Lite kolhydrater några timmar innan läggdags hjälper en att sova.

2. Ett tips jag fått från Dr. K på youtube är att äta dina mackor, men vara väldigt medveten om vad du gör, släpp inte fokuset för en sekund. Verkligen ta in smörsmaken, och stärkelsen. Verkligen tänk på hur onyttigt det här faktiskt är. Jag tycker det fungerar.

3. Andra tips är att ersätta vanan. Efter att du trillat ditt och ätit mackor, gå direkt och borsta tänderna. Och börja borsta tidigt. Efter att du borstat ska du inte äta någonting. Det här är din nya positiva vana. 
    Anonym (F) skrev 2024-10-01 21:52:21 följande:
    Problemet är att det är barnens bröd 🤪 låter jag bli att köpa hem blir det ramaskrin
    Jag tänker varje dag ?i morgon ska jag sluta? 
    Jag är lite inne på att du borde sluta köpa hem det, ändå. Men ja, här krävs ju dialog med barnen, i så fall.
  • Anonym (Elba)

Varför är det så viktigt för dig att inte äta på kvällen eller äta mackor? 

• Reasonandsense
    Anonym (Elba) skrev 2024-10-02 06:32:51 följande:

Varför är det så viktigt för dig att inte äta på kvällen eller äta mackor? 

Hon är rätt tydlig med att det är för att hon ser det som att den här vanan får henne att gå upp i vikt. Dock så håller jag med om att det skulle kunna fungera att släppa lite på kraven och istället köra på mitt tips #2. Om du så gärna vill, ät. Men låt det vara medvetet ätande.
  • Anonym (Elba)
    Reasonandsense skrev 2024-10-02 05:39:24 följande:
    2. Ett tips jag fått från Dr. K på youtube är att äta dina mackor, men vara väldigt medveten om vad du gör, släpp inte fokuset för en sekund. Verkligen ta in smörsmaken, och stärkelsen. Verkligen tänk på hur onyttigt det här faktiskt är. Jag tycker det fungerar.

Det här låter som tankar från någon med ätstörning. Ät och var glad, säger jag! Det man bestämmer sig för att äta bör man njuta av. Att sitta och försöka känna äckel inför vissa matvaror eller ha dåligt samvete för att det är onyttigt känns inte alls som en sund väg attt gå, utan snarare som en väg mot ätstörning. 

Tanbortsrådet tycker jag var bättre. Ät en macka och njut av hur god den är - en liten stund av lyx och njutning! 

• Anonym (Elba)
    Reasonandsense skrev 2024-10-02 06:39:33 följande:
    Hon är rätt tydlig med att det är för att hon ser det som att den här vanan får henne att gå upp i vikt. Dock så håller jag med om att det skulle kunna fungera att släppa lite på kraven och istället köra på mitt tips #2. Om du så gärna vill, ät. Men låt det vara medvetet ätande.
    Ah! Läste för snabbt och missade sista meningen i trådstarten! 
  • Reasonandsense
    Anonym (Elba) skrev 2024-10-02 06:40:50 följande:

Det här låter som tankar från någon med ätstörning. Ät och var glad, säger jag! Det man bestämmer sig för att äta bör man njuta av. Att sitta och försöka känna äckel inför vissa matvaror eller ha dåligt samvete för att det är onyttigt känns inte alls som en sund väg attt gå, utan snarare som en väg mot ätstörning. 

Tanbortsrådet tycker jag var bättre. Ät en macka och njut av hur god den är - en liten stund av lyx och njutning! 

Det är ju ett vanligt problem att man äter onyttiga saker trots att man egentligen inte tycker man borde av hälsoskäl. Är inte det en "ätstörning"? Sedan finns det inget sämre för hälsan än att svälta sig själv, jag kan vara tydlig med det, om det känns bättre.

För det andra har jag inte sagt "försök intala dig att det är äckligt". Jag anser inte att det går att ljuga för sig själv på det sättet, heller. Om det däremot framkallar äckel att verkligen fokusera på smaken så borde man nog verkligen sluta äta det.

För det tredje försöker jag ju säga att hon ska äta utan dåligt samvete ich inte förbjuda sig själv, till skillnad från nu. Du har inte alls förstått mig.
  • Anonym (Elba)
    Reasonandsense skrev 2024-10-02 07:03:44 följande:
    Det är ju ett vanligt problem att man äter onyttiga saker trots att man egentligen inte tycker man borde av hälsoskäl. Är inte det en "ätstörning"? Sedan finns det inget sämre för hälsan än att svälta sig själv, jag kan vara tydlig med det, om det känns bättre.

För det andra har jag inte sagt "försök intala dig att det är äckligt". Jag anser inte att det går att ljuga för sig själv på det sättet, heller. Om det däremot framkallar äckel att verkligen fokusera på smaken så borde man nog verkligen sluta äta det.

För det tredje försöker jag ju säga att hon ska äta utan dåligt samvete ich inte förbjuda sig själv, till skillnad från nu. Du har inte alls förstått mig.
    Oj, nej det verkar jag inte ha gjort! Du skrev om att verkligen tänka på smöret och stärkelsen och hur onyttigt det är. Jag tolkade det som att tanken var att man skulle skapa äckelkänslor inför smörgåsen och på så sätt programmera sin hjärna att inte vilja ha macka längre. 
  • Reasonandsense
    Anonym (Elba) skrev 2024-10-02 07:30:28 följande:
    Oj, nej det verkar jag inte ha gjort! Du skrev om att verkligen tänka på smöret och stärkelsen och hur onyttigt det är. Jag tolkade det som att tanken var att man skulle skapa äckelkänslor inför smörgåsen och på så sätt programmera sin hjärna att inte vilja ha macka längre. 
    Jag förstår, de är väl möjligt att just det inte är rätt tillvägagångssätt, jag är ingen expert på så sätt. Men principen handlar främst om att inte checka ut. Det normala är ju att man tänker "jag ska inte, jag ska inte, jag ska inte" och sen ger man upp och gör bara automatiskt saker och så har man smällt i sig en påse chips och 400 gram choklad framför tvn innan man ens fattar vad som hänt. Man ska behålla medvetenheten. Och att exempelvis en påse chips är ontttigt tycker jag är ett faktum och inte "ätstörningatänk". Ser inte problemet med att behålla medvetenheten om att nu äter jag tomma kalorier.
  • Anonym (man50)

Hur långt är ett snöre...

Vad menar du med att träna hårt? 4 dagar i veckan. Vilken slags träning ägnar du dig åt? Beskriv!

Följer du upp din träning? Blir du starkare? Blir du snabbare? Orkar du "mer"? Har du bättre kondition idag än för tre månader sedan exempelvis..?

Periodiserar du din träning? Eller kör du samma saker månad ut och månad in... står du "stilla"? Din upplevelse kan ju vara att du tränar hårt... men hur mäter du din progression?

Du verkar ju mäta din vikt... Men tittar du även på dig själv i spegeln? Ser du förändringar i din kroppskonstitution? Mer muskler någonstans? mindre fett någon annanstans...?

Har du koll på hur din vikt pendlar under en vecka, under en månad? 

Kosten! Lagad mat är även det väldigt diffust. Att det är lagad mat är ju bra, men vad äter du under en vecka? Vilka råvaror använder du dig av exempelvis?

Fördelning mellan kolhydrater, fett, protein. 

Om du nu är hungrig på kvällarna, så kanske är det så att du helt enkelt äter för "lite" under en dag. Eller äter "fel" slags råvaror...

trackar du kalorier..?

vad är din målsättning...? Förstår att du inte vill gå upp i vikt... men är det ner du vill gå...? Eller vill du bli "viktstabil"..? Eller kan du tänka dig att gå upp i vikt, men att du ser en förändring i var på kroppen din "vikt" sitter...?

Som sagt, hur långt är ett snöre...

• Anonym (M)

Jag brukar göra en hel tallrik med macka om jag är sugen på bröd. Enbart en sån tunn skiva i botten och sen massa sallad och pålägg. Ett ägg eller två. Då får man inte i sig så mycket bröd 

• Anonym (F)
    Anonym (man50) skrev 2024-10-02 09:41:36 följande:

Hur långt är ett snöre...

Vad menar du med att träna hårt? 4 dagar i veckan. Vilken slags träning ägnar du dig åt? Beskriv!

Följer du upp din träning? Blir du starkare? Blir du snabbare? Orkar du "mer"? Har du bättre kondition idag än för tre månader sedan exempelvis..?

Periodiserar du din träning? Eller kör du samma saker månad ut och månad in... står du "stilla"? Din upplevelse kan ju vara att du tränar hårt... men hur mäter du din progression?

Du verkar ju mäta din vikt... Men tittar du även på dig själv i spegeln? Ser du förändringar i din kroppskonstitution? Mer muskler någonstans? mindre fett någon annanstans...?

Har du koll på hur din vikt pendlar under en vecka, under en månad? 

Kosten! Lagad mat är även det väldigt diffust. Att det är lagad mat är ju bra, men vad äter du under en vecka? Vilka råvaror använder du dig av exempelvis?

Fördelning mellan kolhydrater, fett, protein. 

Om du nu är hungrig på kvällarna, så kanske är det så att du helt enkelt äter för "lite" under en dag. Eller äter "fel" slags råvaror...

trackar du kalorier..?

vad är din målsättning...? Förstår att du inte vill gå upp i vikt... men är det ner du vill gå...? Eller vill du bli "viktstabil"..? Eller kan du tänka dig att gå upp i vikt, men att du ser en förändring i var på kroppen din "vikt" sitter...?

Som sagt, hur långt är ett snöre...

Hård träning är kanske att ta i, det var mest för att understryka att jag nog tränar mer än en medelmotionär. Springer minst 2 mil i veckan och minst två helkroppspass på gymmet med vikter.

Jag vill inte gå upp i vikt, helst hade jag velat gå ner i vikt. Räkna kalorier är det värsta jag vet. Sunt förnuft fungerar bättre. Mitt sunda förnuft säger mig att jag äter ganska ok. Lite högt i fett tror jag och lite lågt i grönsaker. Men den stora boven är mackorna, vin på helgen och en och annan takeaway ca 1 gång i veckan. Men det är mackorna som måste få ett slut. De stjälper men än de ger mig.  

• Anonym (man50)
    Anonym (F) skrev 2024-10-02 22:35:14 följande:

Hård träning är kanske att ta i, det var mest för att understryka att jag nog tränar mer än en medelmotionär. Springer minst 2 mil i veckan och minst två helkroppspass på gymmet med vikter.

Jag vill inte gå upp i vikt, helst hade jag velat gå ner i vikt. Räkna kalorier är det värsta jag vet. Sunt förnuft fungerar bättre. Mitt sunda förnuft säger mig att jag äter ganska ok. Lite högt i fett tror jag och lite lågt i grönsaker. Men den stora boven är mackorna, vin på helgen och en och annan takeaway ca 1 gång i veckan. Men det är mackorna som måste få ett slut. De stjälper men än de ger mig.  

Bra där! Om du tittar på dina löp-pass... Hur ser de ut? Tempo? Över tid? Dvs, om du sprang milen på 60min för ett år sedan, vad springer du milen på idag? 50min..?

Det är det som menas med progression. Dvs, ser du en förbättring? Det är givetvis helt ok att springa milen på 60min vecka ut och vecka in, men då kan man inte räkna med att det "händer så mycket", varken konditionsmässigt eller "kroppsmässigt". 

Likaså dina helkroppspass. Märker du att du blir starkare? Klarar fler reps? Kan öka vikten på stången i någon övning?

Har heller aldrig räknat kalorier, mest då jag av naturen är smal och "atletisk", och mängden träning, träningsform har varit mitt sätt att "forma min kropp".

Vilket för mig tillbaka till frågan. Tittar du dig själv i spegeln? Hur ser din form ut? 

Inte sällan så fastnar folk på "kg", vikten på vågen. Vilket kan vara "farlig" och göra att man börjar speka sig själv, eller för de som vill gå upp i vikt - börjar trycka i sig en massa mat "bara för att" nå en vikt.

Om du nu har disciplin nog att springa 2mil i veckan, köra två helkroppspass i veckan - då torde du nog ha disciplin att skära ner på dina kvällsmackor med smör... Just do it! Växla upp med mer grönsaker eller nått. 

Så här, jag äter det jag vill äta. Märker jag att min kropp börjar tappa form. Då får man göra en förändring. Träna mer. Skala ner på det "goda". Men utan att klä sig i säck och aska... 

lycka till 
  • Toxicated

Du är hungrig och därför äter du, att kämpa emot en känsla som hunger är bara en fråga om när du skall förlora. 

Försök äta en kost med mindre fett och mer protein så blir det färre kcal och mer mättnad, skall man äta mellan måltiderna så satsa på nått som innehåller mindre än 100kcal/100g
    Uteslut allt med tillsatt socker. 
    Ett kokt ägg på kvällen när man blir hungrig mättar. Själv tar jag en skål med havregryn, lite russin och mjölk. 

Svar på tråden Är så trött min brist på disciplin!