• Anonym (Gravid v5)

Hög puls under första veckorna av graviditeten

Jag är just nu i v.5 (4+2) och har under några veckor haft hög puls, min vilopuls är ungefär 10 slag mer än nromalt, dvs ca 67/min mot 57/min som det brukar vara. Jag är också ofta jättetrött. Alltså, helt slut. Jag var sjuk förra veckan, hade feber nån dag och är fortfarande lite hostig och snorig. Gravtesterna ökar, så det verkar ju som att det fortskrider som normalt. 

Men vad är det med denna puls och tröttheten? Har inte upplevt det vid de tidigare graviditeterna alls. Någon som känner igen sig? 

Jag har en klocka som mäter body battery, och inte en enda gång på snart 2 veckor har det laddat upp till mer än 50%, vilket brukar vara fallet när jag är sjuk. 

• Svar på tråden Hög puls under första veckorna av graviditeten
  • Anonym (Py)

Jag misstänkte att jag var gravid med andra barnet, eftersom pulsen var högre än brukligt. Jag ligger kring 50 i vanliga fall, men hade plötsligt en vilopuls över 60. Pulsen rusade också när jag ansträngde mig. 

Pulsen fortsatte sen att vara högre hela graviditeten igenom. 

• Anonym (Anonym.)

Jag hade runt 90 i vilopuls längre fram i graviditeten. På överburenhetskontrollen var den 110 och läkaren undrade varför barnmorskan inte pratat med en läkare om det ????

• Anonym (Gravid v5)
    Anonym (Py) skrev 2024-10-02 17:22:35 följande:

Jag misstänkte att jag var gravid med andra barnet, eftersom pulsen var högre än brukligt. Jag ligger kring 50 i vanliga fall, men hade plötsligt en vilopuls över 60. Pulsen rusade också när jag ansträngde mig. 

Pulsen fortsatte sen att vara högre hela graviditeten igenom. 

Tack för lugnande svar 🙂 tycker det är så märkligt att jag inte känt så här tidigare, men nu är jag ju några år äldre också (40+) så jag vet inte om det också kan påverka... 
  • Anonym (Gravid v5)
    Anonym (Anonym.) skrev 2024-10-02 17:36:14 följande:

Jag hade runt 90 i vilopuls längre fram i graviditeten. På överburenhetskontrollen var den 110 och läkaren undrade varför barnmorskan inte pratat med en läkare om det ????

Men oj, så högt! Märkligt att de inte sa nåt om det... 
  • Anonym (Py)
    Anonym (Gravid v5) skrev 2024-10-02 17:48:39 följande:
    Tack för lugnande svar 🙂 tycker det är så märkligt att jag inte känt så här tidigare, men nu är jag ju några år äldre också (40+) så jag vet inte om det också kan påverka... 
    Jag minns inte heller att vilopulsen blev så mycket högre i första graviditeten. Däremot fick jag snabbt högre puls när jag rörde mig, också rätt tidigt.
  • Anonym (Anonym.)
    Anonym (Gravid v5) skrev 2024-10-02 17:49:19 följande:
    Men oj, så högt! Märkligt att de inte sa nåt om det... 
    Ja men barnmorskan var lite knäpp också... Men jag tror ju att det var den största anledningen till att kroppen inte orkade och jag var tvungen att göra akut kejsarsnitt i slutändan.
  • Anonym (.)

Vilopulsen är ofta högre när man är gravid ☺️
    Den kan också användas när man vill bli gravid då den ofta stiger aningen redan när ägglossning är på gång och håller sig ofta lite förhöjd fram till mensen och ännu längre om man blir gravid ☺️ Så allt är förmodligen i sin ordning ☺️ Min gick från 50-52 till 55-57 under tidig graviditet och sen nu med några veckor kvar till bf har den börjat krypa nedåt.

Svar på tråden Hög puls under första veckorna av graviditeten