• Anonym (Episiotomi)

Klipp vid förlossning

Berätta allt ni vet om att få ett klipp vid förlossning. Jag vet att det är vanligast bland förstföderskor som behöver hjälp av sugklocka. Men oss andra då? Två gånger har jag fött vaginalt och har båda gångerna fått 3-4 gradens bristning. Denna gång är jag rädd för att få en ännu värre bristning. Trodde jag skulle beviljas snitt utan konstigheter, men läkaren vill hellre att det görs ett klipp. Episiotomi. Jaha. Och ja, jag vill helst föda vaginalt. Men jag vill inte behöva leva med typ avföringsinkontinens resten av livet... 

• Svar på tråden Klipp vid förlossning
  • Anonym (Klippt)

Jag blev klippt av precis den anledning som du beskriver, förstföderska och sugklocka. Märkte inte alls av när de klippte och då födde jag ändå utan bedövning. Sprack ingenting så det var bara klippet som behövde sys. Läkte jättefint och snabbt. Det sved i själva såret i kanske en vecka men efter det har jag inte haft några problem alls. Fråga om det är något du undrar!

• Anonym (W)

Jag blev klippt under min första förlossning (med just sugklocka) men fick trots det en grad 3 bristning som behövde opereras. Så jag hade ett klipp plus bristningen att läka. Smärtan från klippet efteråt var MYCKET värre och gjorde otroligt ont i två månader efter. Bristningen kände jag knappt av i jämförelse. Barnmorskan sa också det sen att klippen brukar upplevas som värre efteråt, jämfört med bristningar. Har som tur är inga men av vare sig klippet eller bristningen idag. De ville klippa mig vid mina två efterföljande förlossningar också men jag vägrade (ville inte vid min första förlossning heller men de bara klippte mig ändå mot min vilja) och sprack bara grad 2 respektive nånting mellan 1-2. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (W) skrev 2024-10-06 23:21:03 följande:

Jag blev klippt under min första förlossning (med just sugklocka) men fick trots det en grad 3 bristning som behövde opereras. Så jag hade ett klipp plus bristningen att läka. Smärtan från klippet efteråt var MYCKET värre och gjorde otroligt ont i två månader efter. Bristningen kände jag knappt av i jämförelse. Barnmorskan sa också det sen att klippen brukar upplevas som värre efteråt, jämfört med bristningar. Har som tur är inga men av vare sig klippet eller bristningen idag. De ville klippa mig vid mina två efterföljande förlossningar också men jag vägrade (ville inte vid min första förlossning heller men de bara klippte mig ändå mot min vilja) och sprack bara grad 2 respektive nånting mellan 1-2. 

Vad gjorde du annorlunda vid din andra och tredje förlossning som innebar att de inte klippte jämfört med första? Som jag förstod gav du inte samtycke första gången men blev klippt ändå, det är väl ändå olagligt? Jag ska föda mitt första barn och vill inte under några omständigheter bli klippt, tänkte skriva i mitt förlossningsbrev men är rädd att det inte är tillräckligt. Är så rädd för att inte bli respekterad och tycker det är helt sjukt att det verkar göras saker som strider mot lagen om samtycke.
  • Anonym (W)
    Anonym (Anonym) skrev 2026-01-20 17:06:03 följande:
    Vad gjorde du annorlunda vid din andra och tredje förlossning som innebar att de inte klippte jämfört med första? Som jag förstod gav du inte samtycke första gången men blev klippt ändå, det är väl ändå olagligt? Jag ska föda mitt första barn och vill inte under några omständigheter bli klippt, tänkte skriva i mitt förlossningsbrev men är rädd att det inte är tillräckligt. Är så rädd för att inte bli respekterad och tycker det är helt sjukt att det verkar göras saker som strider mot lagen om samtycke.
    Gjorde inget annorlunda. Hade bara barnmorskor som lyssnade på mig och faktiskt höll sig till lagen.
  • mellie

Med mitt första barn blev jag klippt eftersom barnets hjärtljud blev svaga och det blev bråttom. Det visade sig sedan att han hade navelsträngen 2 varv runt halsen så han skulle inte ha kommit ut själv utan hjälp och risken var stor för hjärnskada.
    De sydde ihop mig efteråt och läkningen gick bra.

Mitt andra barn föddes utan varken bristningar eller klipp.

Mitt tredje barn kom med sådan fart att det blev en bristning. Denna syddes ihop efter förlossningen. Läkningen gick bra.

Inga men har jag efter varken klipp eller bristning, vad jag vet. Det känns en liten kant i slidan när man känner efter, men det måste det väl få göra tycker jag.

Jag tycker att det är fullständigt vansinnigt att man börjar kräva att de inte ska få klippa ifall det behövs och hänvisar till att det är olagligt. Inte klipper barnmorskorna för att det är roligt, utan det görs för barnets bästa ifall det blir bråttom eller för att mamman inte ska spricka. Låt de som kan avgöra vad som är bäst.

Hellre låter jag dem klippa än att mitt barn får en hjärnskada på grund av syrebrist. Knappast vill någon att ens barn får livslånga men bara för en sådan sak?

Svar på tråden Klipp vid förlossning