-
-
Svar på tråden Säga ifrån utan drama
-
Lägg fokus på dig och din familj.
Vi har bestämt oss för att rensa ut och göra en uppryckning här hemma hos oss. Vill du motivera kan du säga att det är dags för lite dödsstädning/prep inför renovering/ommöblering/Marie Kondo-inspirerad städning. Skulle alla vilja vara så snälla om komma och hämta saker som tillhör dem? Skicka gärna med en specificerad lista (så att alla kan se svart på vitt att detta inte är ett litet problem) och två förslag på datum som passar er.
-
Du låter själv som en dramaqueen. Människor är inte tankeläsare och det är upp till dig att säga nej till att låta någon ställa möbler hos er. Kan de inte ta ett nej så är det inte ditt problem och ingenting som du ska få dåligt samvete för. Påminn om bortglömda saker och tänk inte det värsta om folk då alla kan glömma någon gång ibland.
-
Jag kanske låter som en dramaqueen just nu, mest för att jag tröttnat på allt detta och kände att jag ville ta råd från folk som kanske är/har varit i samma situation nån gång. Just nu väljer jag att inte svara på frågan som kom idag, för jag orkar inte med allt tjafs som blir om jag säger nej. Men jag testar att göra som du säger. Ska bli intressant att se vad jag får för svar.Anonym (Kattis) skrev 2024-10-03 20:45:53 följande:
Du låter själv som en dramaqueen. Människor är inte tankeläsare och det är upp till dig att säga nej till att låta någon ställa möbler hos er. Kan de inte ta ett nej så är det inte ditt problem och ingenting som du ska få dåligt samvete för. Påminn om bortglömda saker och tänk inte det värsta om folk då alla kan glömma någon gång ibland.
-
Ja, jag tänkte också på att svara något sådant (med renovering). Samtidigt så tycker jag egentligen inte att man ska behöva förklara sig. Det bör räcka att säga nej.Anonym (Umi) skrev 2024-10-03 20:23:52 följande:
Lägg fokus på dig och din familj.
Vi har bestämt oss för att rensa ut och göra en uppryckning här hemma hos oss. Vill du motivera kan du säga att det är dags för lite dödsstädning/prep inför renovering/ommöblering/Marie Kondo-inspirerad städning. Skulle alla vilja vara så snälla om komma och hämta saker som tillhör dem? Skicka gärna med en specificerad lista (så att alla kan se svart på vitt att detta inte är ett litet problem) och två förslag på datum som passar er.
-
Du måste ju inte komma med en förklaring, för du har helt rätt i att det inte borde behövas. Att säga att ni vill rensa ut utan förklaring är nog. Ibland kan dock en liten utsvävning göra att dramaqueens accepterar situationen med mindre krångel.Anonym (TS) skrev 2024-10-03 20:58:46 följande:Ja, jag tänkte också på att svara något sådant (med renovering). Samtidigt så tycker jag egentligen inte att man ska behöva förklara sig. Det bör räcka att säga nej.
-
Fast man gör inte så. Man får hålla koll på sina egna saker annars slängs dom, anser jag iallafall. Inte rns eget ansvar. Uppenbarligen var det inte en så viktig grej ändå.Anonym (Kattis) skrev 2024-10-03 20:45:53 följande:
-
Säg bara nej