• Anonym (Julia)

VILL INTE JOBBA

Neej alltså! Jag har verkligen försökt nu i flera år. Började extrajobba lite i butik på gymnasiet, då var det väl okej att jobba för att få lite extra pengar till kläder och nöjen. 

Efter gymnasiet fick jag jobb inom vården på gruppboende vilket visserligen var ganska trevligt på vissa sätt, det blev ju lite vad man gjorde det till och vissa dagar kunde man ta det lugnt och bestämma tempo och fart. Dock jävligt slitigt också, trista arbetstider och ganska många tråkiga och otacksamma uppgifter. 

Sen utbildade jag mig och har testat olika typer av jobb, handläggning på myndighet och kommun, mer sociala arbeten på behandlingshem, kontor/sälj och marknadsföring.

Finns alltid vissa delar som är kul med att jobba men bara hela upplägget, att jag måste va på ett ställe 8,5-9 h om dagen, 5 dagar i veckan, att stressa för att bli klar med tråkiga saker.

Nej jag bara känner att jag inte alls gillar hela upplägget. Hur känner ni andra? Vad är det ni gillar/inte gillar? Ni som känner som jag, hur hanterar ni arbetsvardagen?

• Svar på tråden VILL INTE JOBBA
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Pensionär)
    Anonym (d) skrev 2024-10-04 20:21:01 följande:

Jag vill inte heller jobba. Har därför ansökt om sjukersättning. 

Om man är jobbduglig ska man inte söka sjukersättning bara för att man är lat och inte vill jobba.

Förstår du att det drabbar alla skattebetalare (och ja ni är många) 
    Det försämrar för funktionedsatta, pensionärerna, sjukvården, tandvården, skolan att ni sjukskriver er utan att behöva det eftersom ni ska ha ersättning utan att ha betala in skatt.

Jag är pensionär, men har jobbat direkt efter gymnasium alltså 48 år betalt skatt och pension, men nu när jag är pensionär så måste jag fortfarande betala skatt på pensionen som jag redan betalt skatt under alla mina jobbade år.

Blir lessen och arg när jag ser att folk skriver att "JAG VILL INTE JOBBA" Jag tar hellre sjukersättning. Ni ser till att den Svenska ekonomin dräneras. Ni ser till att det som verkligen behöver Svensk vård inte kan få det då det inte finns pengar.
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Pensionär) skrev 2025-06-06 19:52:17 följande:
    Om man är jobbduglig ska man inte söka sjukersättning bara för att man är lat och inte vill jobba.

Det försämrar för funktionedsatta, pensionärerna, sjukvården, tandvården, skolan att ni sjukskriver er utan att behöva det eftersom ni ska ha ersättning utan att ha betala in skatt.

Jag är pensionär, men har jobbat direkt efter gymnasium alltså 48 år betalt skatt och pension, men nu när jag är pensionär så måste jag fortfarande betala skatt på pensionen som jag redan betalt skatt under alla mina jobbade år.

Blir lessen och arg när jag ser att folk skriver att "JAG VILL INTE JOBBA" Jag tar hellre sjukersättning. Ni ser till att den Svenska ekonomin dräneras. Ni ser till att det som verkligen behöver Svensk vård inte kan få det då det inte finns pengar.
    Eller så är det samhället som borde ställa om, sänka kraven, minska arbetstiden och förändra arbetsmarknaden så att inte sjukakrivningar på grund av stress och utmattning bara ökar och ökar som de gjort de senaste åren. Det säger något om arbetsmarknaden idag, det säger att det inte är ett sunt klimat för människan. Om arbetet hade varit sunt hade inte var och varan person blivit (eller velat bli) sjukskriven.
  • Anonym (V)

Att jobba är en del av vuxenlivet.

• Anonym (g)
    Anonym (Pensionär) skrev 2025-06-06 19:52:17 följande:

Eller så utgår vi inte från ett kort inlägg från oktober på det sättet. Personen har säkert en del problem. Man kan vara berättigad sjukersättning och egentligen vilja orka jobba och man vara berättigad och faktiskt inte ha någon lust att jobba även om man hade kunnat.
  • Anonym (N)
    Anonym (Julia) skrev 2025-06-06 21:44:25 följande:
    Eller så är det samhället som borde ställa om, sänka kraven, minska arbetstiden och förändra arbetsmarknaden så att inte sjukakrivningar på grund av stress och utmattning bara ökar och ökar som de gjort de senaste åren. Det säger något om arbetsmarknaden idag, det säger att det inte är ett sunt klimat för människan. Om arbetet hade varit sunt hade inte var och varan person blivit (eller velat bli) sjukskriven.
    Hur ska samhället dra in pengar om ingen vill jobba?
    Du behöver inte jobba men om du vill ha ett drägligt liv måste du ha pengar. 
  • Anonym (MåsteJobba)
    Anonym (N) skrev 2025-06-06 22:21:07 följande:
    Hur ska samhället dra in pengar om ingen vill jobba?
    Du behöver inte jobba men om du vill ha ett drägligt liv måste du ha pengar. 
    Många har redan pengar men man måste arbeta. 

Sedan måste man förvisso inte ha ett konventionellt arbete men något måste man göra.

Att kolla TV-serier och spela dator 24/7 är i princip en garanti för depression. Människan måste göra jobbiga saker varje dag. Annars blir belöningssystem och hjärnan helt ur balans.
  • Anonym (MåsteJobba)
    Anonym (Julia) skrev 2025-06-06 21:44:25 följande:
    Folk blir inte stressade för att det är för mycket att göra utan gör att de inte fått lära sig att hantera stress.  

Framförallt i ungdomsåren är det oerhört viktigt att man har oerhört mycket att göra så att man vänjer kroppen vid det tempot.
  • Anonym (Robot)

AI robotarna kommer ju snart ta över så då behöver ingen jobba 

• Anonym (g)
    Anonym (MåsteJobba) skrev 2025-06-07 14:18:36 följande:
    Folk blir inte stressade för att det är för mycket att göra utan gör att de inte fått lära sig att hantera stress.  

Framförallt i ungdomsåren är det oerhört viktigt att man har oerhört mycket att göra så att man vänjer kroppen vid det tempot.
    Någon som totalt missat att folk är olika ser jag...
  • Just Precis

Jag har gjort någon slags karriär och har en ledande roll idag. Jag tycker inte om när system funkar suboptimalt och är bra på att lösa problem vilket har gett mig många fina möjligheter. Så nu är jag i en roll där man ska vara någon slags förebild och är ganska grundkäck så det funkar.

Men jag tycker ju noll procent att arbete för att skapa tillväxt är meningsfullt egentligen, mänskligheten producerar en massa skit och låtsastjänster helt i onödan så egentligen kastar jag bara bort mitt liv och bidrar till att förstöra vår planet. Vi skulle ju alla kunna jobba typ en fjärdedel så mycket som vi gör om vi inte konsumerade så mycket skräp. Samtidigt pallar jag inte riktigt göra något åt det, skulle behöva få med mig min partner etc, så jag tänker bara på det så lite jag kan :(

• Tobben
    Just Precis skrev 2025-06-07 19:06:16 följande:

Jag har gjort någon slags karriär och har en ledande roll idag. Jag tycker inte om när system funkar suboptimalt och är bra på att lösa problem vilket har gett mig många fina möjligheter. Så nu är jag i en roll där man ska vara någon slags förebild och är ganska grundkäck så det funkar.

Men jag tycker ju noll procent att arbete för att skapa tillväxt är meningsfullt egentligen, mänskligheten producerar en massa skit och låtsastjänster helt i onödan så egentligen kastar jag bara bort mitt liv och bidrar till att förstöra vår planet. Vi skulle ju alla kunna jobba typ en fjärdedel så mycket som vi gör om vi inte konsumerade så mycket skräp. Samtidigt pallar jag inte riktigt göra något åt det, skulle behöva få med mig min partner etc, så jag tänker bara på det så lite jag kan :(

Tänk bara allt skit som säljs på lågprisställem som temu och wish och dollarstore och allt vad de nu heter.
    Tänk om folk människor skulle bli bättre i sitt val av konsumtion och dessutom få möjligheten att jobba mindre.
    Alltså minska sin inkomst och konsumera mindre och dessutom möjliggöra för andra personer att jobba de timmar man själv avstått ifrån.
Svar på tråden VILL INTE JOBBA