• Anonym (Dödsbodelägare)

Utbetalning vid arvsskifte

Hej alla!

Vet någon av er hur lång tid det tar för banken att överföra pengar från dödsboet till arvtagarna efter det att vi gjort arvsskiftet på banken?

• Svar på tråden Utbetalning vid arvsskifte

Chattade med pappas bank. Hon visste förstås inte hur lång tid det skulle ta, men menade att fyra veckor var en bra utgångspunkt. Stämmer väl med att "några veckor" ska betyda mer än ett par veckor och mindre än en månad...

• Anonym (Svea)
    Anonym (Dottern) skrev 2024-10-05 08:55:00 följande:
    Nej, man väljer själv om kontot ska avslutas eller inte och jag visste att skatteåterbäringen skulle komma så jag lät det stå kvar.
    När jag väl fått dessa pengar ska kontot avslutas.

Ok, trodde alltid det avslutades. 

Fick mammas skatt på utbetalningsavi. 

• Anonym (Svea)
    Anonym (Dödsbodelägare) skrev 2024-10-05 09:16:49 följande:
    Vi bokade tid för arvsskifte på banken. Allt uppvisades och det som skulle lämnas in lämnades in.

Om arvsskifteshandlingen skickas in måste de väl kolla att arvingarna faktiskt är meddelade? Lätt att förfalska en arvsskifteshandling om det bara krävs påskrift tänker jag. 

Hur snabbt gick det från det ni skickade in allt till dess arvet utbetalades?
    Arvingarna undertecknade bouppteckningen samt srvskifteshandlingen. 

Cirka 5 veckor, men det var på sommaren.
  • Anonym (Dottern)
    Anonym (Svea) skrev 2024-10-05 14:56:48 följande:

Ok, trodde alltid det avslutades. 

Fick mammas skatt på utbetalningsavi. 

Det hade onekligen varit bättre.
  • Yllop

Vi tre syskon var till banken en dag och dagen efter hade vi pengarna på våra konton. Mamma hade Swedbank.

• Anonym (märkligt)
    Yllop skrev 2024-10-06 11:53:10 följande:

Vi tre syskon var till banken en dag och dagen efter hade vi pengarna på våra konton. Mamma hade Swedbank.

Hur? När? Swedbank sköter inte det lokalt utan man får skicka till arvskiftesgruppen i Stockholm. De tog 13 veckor på sig.
    Anonym (märkligt) skrev 2024-10-06 12:07:31 följande:
    Hur? När? Swedbank sköter inte det lokalt utan man får skicka till arvskiftesgruppen i Stockholm. De tog 13 veckor på sig.
    Pappas bank sköter det lokalt. Hoppas det går snabbt då...
  • Anonym (Hello)

Hur funkar de med arv? 

för min pappa hade lite pengar. Men mamma påstår att allt går till henne först.  Men är de inte bröst arvi som de går till först? Har sett att bouppteckningen och allt är klart. Men inte fått något att skriva under. Pratat med Skatteverket. Och enligt dom så har vi syskon skrivit under, men jag har inte skrivit under något sånt. Namn underskriften stämmer inte med mitt namn eller så. Hur går man tillväga? 

kan säga att jag och min syster är så osams , så hon kan ha ett finger med detta att göra. Hon har skött allt de . 

mwn vad gäller rätt juridiskt vid en bouppteckning? Vem får arv först? 

• Anonym
    Anonym (Hello) skrev 2024-10-06 19:28:38 följande:

Hur funkar de med arv? 

för min pappa hade lite pengar. Men mamma påstår att allt går till henne först.  Men är de inte bröst arvi som de går till först? Har sett att bouppteckningen och allt är klart. Men inte fått något att skriva under. Pratat med Skatteverket. Och enligt dom så har vi syskon skrivit under, men jag har inte skrivit under något sånt. Namn underskriften stämmer inte med mitt namn eller så. Hur går man tillväga? 

kan säga att jag och min syster är så osams , så hon kan ha ett finger med detta att göra. Hon har skött allt de . 

mwn vad gäller rätt juridiskt vid en bouppteckning? Vem får arv först? 

Om din mamma och pappa var gifta och ni syskon är gemensamma barn till era föräldrar så stämmer det att din mamma får alla tillgångar.
    Ni ärver vid er mammas död
  • Yllop
    Anonym (märkligt) skrev 2024-10-06 12:07:31 följande:
    Jag skrev fel. Mamma hade Sparbanken.
  • Anonym (Dödsbo)

Tog två över två år för mig och mina syskon 

• Anonym (Dödsbo)
    Anonym (Dödsbo) skrev 2024-10-07 06:37:22 följande:
    Utbetalning vid arvsskifte

Tog två över två år för mig och mina syskon 

Blev en lite tokig stavning
    Tog över två år för mig och mina syskon 
Svar på tråden Utbetalning vid arvsskifte