• Anonym (Jo)

Vågar inte flytta ihop

Är en mamma i 35 års åldern med 2 tonåringar sedan tidigare förhållanden. Har bott ensam med mina barn i 10 år. Har nu en pojkvän sedan 7 år tillbaka. 
    Vi hade till en början gemensamma drömmar såsom barn, gemensamt boende osv. Men pga. olika omständigheter har allt dragit ut på tiden. Och jag börjar nu tycka att allt är för sent. Han har ett barndomshem som han tänker ta över. Det var vårt mål för 6 år sedan att där ska vi bo. Nu är jag inte säker längre. Jag har ju alltid bott ensam med mina barn och som särbos har det fungerat bra. Nu är det främst ekonomin som gör att han vill flytta in i sitt barndomshem. Han tar fortfarande för givet att jag vill flytta dit. Kommunikationen fungerar absolut inte. Jag skulle hellre bo i ett hem vi gemensamt köper på annat ställe. Jag har tidigare bott i barnens pappas hem och därifrån blivit utkastad då han stod som ägare. Vad säger att det inte skulle bli så nu? Mina barn är stora och huset blir alldeles för stort för oss om några år. Vad ska jag göra? Flytta ihop eller lämna?

• Svar på tråden Vågar inte flytta ihop
  • Goneril

Skulle inte flytta in i ett befintligt hus, i TS fall kan det lätt bli en upprepning av tidigare erfarenhet; plötsligt står TS på bar backe. Nu är jag konspiratorisk,  pojkvännen ser ekonomisk avlastning och förväntar sig även en hushållsassistent. Förbli särbos! Slå vakt om ditt eget liv! 

• Anonym (3)
    Anonym (Jo) skrev 2024-10-05 11:46:45 följande:
    För att jag aldrig kommer att gifta mig?
    Men att leva i äktenskapsliknande förhållande går bra? 
  • Anonym (Johannes)
    Anonym (3) skrev 2024-10-05 13:35:22 följande:
    Men att leva i äktenskapsliknande förhållande går bra? 
    Vi lever i ett fritt land där man gör som man vill. Juridiskt är det stor skillnad på att vara gift eller inte.  Alla vill inte ha den juridiken. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Johannes) skrev 2024-10-05 12:28:38 följande:

Han har kört sitt race i 10 år och du har nånstans på vägen accepterat läget för att du hoppats på att det ska bli bättre/bli förändringar  - nu vet du med facit i hand att du blivit blåst på alla löften. Det blev inga barn och det blir inget hus heller. 

Självklart ska du INTE flytta ihop med honom . 

Vill du fortsätta relationen så är särbo ett Självklart val och kan han inte acceptera det så är det slut som gäller. Du har slösat bort 10 år , acceptera inte fler år som går bort i ingenstans. 

Låter mer som TS kort sitt race, och kanske med sina barn inte velat eller vågat tidigare. Nu kanske mannen blir barnlos som stannat med henne trots allt.
  • Anonym (Jo)
    Tow2Mater skrev 2024-10-05 14:18:30 följande:
    Låter mer som TS kort sitt race, och kanske med sina barn inte velat eller vågat tidigare. Nu kanske mannen blir barnlos som stannat med henne trots allt.
    Nu är det väl ändå inte mitt fel att han supit bort hela sin 20 års ålder och aldrig haft någon flickvän före mig som han sett en framtid med.  
  • Anonym (Jo)

Vi är inte gamla,så ett barn är inte helt uteslutet Och det är nog det han hoppas på tror jag..  medans jag är lite osäker om vårt förhållande skulle klara det iom att kommunikationen i princip är 0. Jag tänker inte heller sätta mig i en beroenderoll igen. 

• Anonym (Jo)
    Tow2Mater skrev 2024-10-05 14:18:30 följande:
    Och som ensamstående mamma har jag ju alltid lagt mina barn i första hand. Han får fritt lämna mig om han så vill. 
  • Anonym (Huh?)
    Anonym (Jo) skrev 2024-10-05 11:46:09 följande:
    Jag har föreslått ett helt annat hus i framtiden men han påstår att det är just detdär huset är det enda som han har råd med. Blir ju som att han ställer ett ultimatum till mig. Det huset och honom eller ingenting 🤔
    Ah men då kan väl han bo där och du bo kvar där du bor? Du trivs ju som särbo? Eller kräver han att ni flyttar ihop om ni ska fortsätta vara ett par?
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Jo) skrev 2024-10-05 14:24:17 följande:

Vi är inte gamla,så ett barn är inte helt uteslutet Och det är nog det han hoppas på tror jag..  medans jag är lite osäker om vårt förhållande skulle klara det iom att kommunikationen i princip är 0. Jag tänker inte heller sätta mig i en beroenderoll igen. 

Du är klok. Lita på dig själv. Skaffa inga barn om relationen haltar. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Huh?) skrev 2024-10-05 16:03:31 följande:
    Ah men då kan väl han bo där och du bo kvar där du bor? Du trivs ju som särbo? Eller kräver han att ni flyttar ihop om ni ska fortsätta vara ett par?
    Han tycker vi ska bo tillsammans ja.
  • Tow2Mater

Ni hade gemensamma drömmar om barn, gemensamt boende etc men du börjar nu tycka att allt är för sent. Så det är ju dags du pratar med honom om detta nu och inte låter honom hoppas på något du inte vill ge. Låt honom få chansen att hitta någon annan om du inte kan tänka dig fler barn! Att bara låta honom hoppas är ju inte schysst.

Ar det p g a dina barn allt dragit ut på tiden?
  • Dexter dot com

Börja med att lära er kommunicera innan ni funderar på att flytta ihop. Du tänker väl köpa in dig i huset så varför är du rädd att hamna i beroendeställning?
  • Anonym (Jo)
    Dexter dot com skrev 2024-10-05 17:53:04 följande:
    Börja med att lära er kommunicera innan ni funderar på att flytta ihop. Du tänker väl köpa in dig i huset så varför är du rädd att hamna i beroendeställning?
    Det har jag inte råd med.
  • Anonym (Jo)
    Tow2Mater skrev 2024-10-05 17:41:55 följande:
    Ni hade gemensamma drömmar om barn, gemensamt boende etc men du börjar nu tycka att allt är för sent. Så det är ju dags du pratar med honom om detta nu och inte låter honom hoppas på något du inte vill ge. Låt honom få chansen att hitta någon annan om du inte kan tänka dig fler barn! Att bara låta honom hoppas är ju inte schysst.

Det är för att vi väntat på huset i måååånga år. Nu är mina barn så stora att vi om nåt år sitter i ett för stort hus. Det har tagit för länge. Och vi ryms inte hit där jag bor. 
  • Anonym (Jo)
    Tow2Mater skrev 2024-10-05 17:41:55 följande:

Och jag tycker vi börjar bli för gamla ???? Kommunikation ska väl ändå fungera om man ska skaffa ett barn? Jag har sagt att han ska söka en ny kvinna men han säger att han då hellre är utan barn.
  • Anonym (Jo)

Nå nu har han flyttat på eget bevåg utan att säga ett ord till mig. Så nu är det han och huset eller ingenting. 

• Anonym (Huh?)
    Anonym (Jo) skrev 2024-10-26 10:08:13 följande:

Nå nu har han flyttat på eget bevåg utan att säga ett ord till mig. Så nu är det han och huset eller ingenting. 

Skönt ändå att veta (1) vad du har att förhålla dig till, och (2) vad han värderar högst, även om jag helt fattar att det känns bittert ...
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Jo) skrev 2024-10-26 10:08:13 följande:

Då blir det ingenting då. Ni kan fortsätta vara tillsammans, men var tydlig mot honom att om han vill bo med dig i framtiden så är det ett helt nytt boende som ni valt gemensamt som gäller.
  • Anonym (Ja)

Han borde ha pratat med dig innan han flyttade.

• Tow2Mater

Kanske förbli särbos, och ge det ett år till. Kan ju vara att han inte är beredd att ge upp sin husdröm han ju väntat så länge på. Men om ett år kanske han inser precis som du att det ju är alldeles för stort och inte alls heller det han vill ha.

Svar på tråden Vågar inte flytta ihop