• Anonym (Mamma)

Prata om samtycke med ett granska litet barn

Förut lekte min son, 6 år, mycket med några barn, 2 killar och 2 tjejer. De två killarna som är lite äldre höll på och tjatade om att min son och ena tjejen var kära, lite retligt höll de på och frågade min son gång på gång om han är kär i henne. Tillslut sa han att han är det och försökte pussa henne, hon sparkade bort honom och sprang ifrån. Fattar att hon tyckte han var jobbig och jag har pratat med honom efter det om att man bara får pussa någon som vill det osv. Han sa till mig sen på kvällen att han inte alls är kär i henne utan bara sa/ gjorde så eftersom killarna höll på och tjatade. Nu får han inte vara med dessa barn och leka längre, tjejen säger att han försökte tvinga henne att pussas och att han är kär i henne så hon vill inte leka mer.
    Sonen blev jätteledsen såklart och det gör ont i mig att se. Vet inte riktigt hur jag ska hjälpa honom, på sätt och vi är det ju häns fel som betedde sig på det sättet men tror inte han förstod hur det togs emot. Har någon tips på hur man pratar om samtycke med en 6-åring på ett bra sätt? Hur kan jag nu hjälpa sonen i detta?

• Svar på tråden Prata om samtycke med ett granska litet barn
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (M) skrev 2024-10-05 21:56:56 följande:
    Fast det har ju inget med samtycket att göra. Det är inte relevant att dra upp det så Ida man inte ser det som ett rättfärdigande av handlingen 
    Undrar om du inser att det handlar om ett 6 årigt barn? ?! En 6 åring som knappast lärt sig vad som är rätt eller fel agerande  i många fall. Det är det som skiljer ett barn från en vuxen människa. Barn lär sig under hela uppväxten av sina misstag och föräldrar samt omgivningen vad som är rätt och fel. Hur kan man ens tro att en 6 åring ska kunna ta ansvar för sina handlingar om inte någon lärt den vad som är rätt?  Här fanns det dessutom en förklaring till varför barnet gjorde som han gjorde och om inte ens många vuxna klarar att hantera grupptryck hur kan man tro att en 6 åring ska kunna hantera det? 
  • Anonym (H)

Jag tror att du behöver prata med honom om hur han kan göra för att ta sig ur situationer där andra tjatar. 

För att han gjorde fel det vet han redan, men han vet nog inte hur han borde ha burit sig åt för att göra rätt.

• Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-10-05 22:19:16 följande:

Nej men det har med händelsen att göra men fine, bortse från det om du tycker det är irrelevant. Har jag ens någon anledning att rättfärdiga min 6-årings beteende? Eller vill du att jag ska döma ut honom fullständigt för att du ska bli nöjd? 

Jag kan förstå att han hade svårt att hantera killarnas tjat (tyckte själv de var jättejobbiga) och sedan kan det ibland som någon skrev vara svårt med vilka sociala koder som gäller när man är i den åldern. Betyder det att jag vill uppmuntra beteendet eller tycker det är acceptabelt? Naturligtvis inte, han gjorde såklart fel, det har jag inte förnekat. Såklart är det jätteviktigt att inte göra något mot någons vilja och det sista jag vill är att min son behandlar tjejer illa och inte respekterar gränser. Men nu är han 6 år och oskyldig på ett barns vis, tror han såg det som någon form av lek och förstod faktiskt inte att det kan ses som kränkande. Barnen håller ju annars på och skojar och "jagar" varandra, leker kull och håller i varandra lite hårdhänt osv, inte alltid lätt för en sexåring att veta var gränsen går. Jag har pratat med honom och han har förstått att det var fel.

Ja men då är det ju som jag skrev trots allt? Du verkar framställa det som någon slags förmildrande omständigheter. Var ärlig med det att du tycker det då istället för att påstå motsatsen  
  • Anonym (M)
    Anonym (wow) skrev 2024-10-05 22:22:48 följande:

Herregud. Har ni alla gått o blivit helt knas i skallen eller ? Ni pratar endast om samtycke, men pojken själv då?

Han kände sig pressad, grupptryck samt gjorde något och sa något han egentligen inte ville. Men ni alla dömer ut han som boven i det hela. 

Han är ju faktiskt också ett offer här. Och JO det är han. Han är 6 år, alltså ingen vuxen. Har träffat många fega vuxna i mitt liv som har gjort värre saker än såhär. 

1. Man bör ta kontakt med föräldrarna till de som pressade sonen och utsate den för grupptryck.

2. Man bör prata med flickans föräldrar och låta grabben få prata med flickan ifred där han då får berätta att han inte alls menade det han sa. 

3. De vuxna runt omkring behöver ta sitt ansvar och inte skuldbelägga en 6 åring och även anse att det är rätt att en 6 ÅRING fick gå den "hårda vägen"!!! Skamligt! 

Snarare så bör ju flickan och grabben få fortsätta umgås och de vuxna ska skydda dom emot dom som utgjorde grupptrycket, hånandet samt psykisk misshandel av grabben.

Flickan är även med hon ett offer. Men grunden i det hela är ju att det kom ifrån mobbarna i första hand.

Att döma och skuldbelägga en liten  åring är ju bara sinnessjukt samt även att den ska bli utstött av mobbarna. Mycket som har gått fel här ärligt talat! 

Det var ingen av barnen som försökte förmå honom att kyssa henne. Du förvanskar hela situationen 
  • Anonym (M)
    Anonym (Jisses) skrev 2024-10-05 22:48:03 följande:
    Undrar om du inser att det handlar om ett 6 årigt barn? ?! En 6 åring som knappast lärt sig vad som är rätt eller fel agerande  i många fall. Det är det som skiljer ett barn från en vuxen människa. Barn lär sig under hela uppväxten av sina misstag och föräldrar samt omgivningen vad som är rätt och fel. Hur kan man ens tro att en 6 åring ska kunna ta ansvar för sina handlingar om inte någon lärt den vad som är rätt?  Här fanns det dessutom en förklaring till varför barnet gjorde som han gjorde och om inte ens många vuxna klarar att hantera grupptryck hur kan man tro att en 6 åring ska kunna hantera det? 
    Ja det var ju precis det jag skrev, att jag förväntar mig det från en 6-åring... återkom när du läst ordentligt
  • Anonym (Hmm)

När mina barn gick på dagis fick dom lära sig. Stopp min kropp. Dagis lärde dom om dessa viktiga sakee

• Anonym (wow)
    Anonym (M) skrev 2024-10-06 13:26:02 följande:
    Det var ingen av barnen som försökte förmå honom att kyssa henne. Du förvanskar hela situationen 

Är du kär i henne? ; Nej det är jag inte.
    Jo, du är kär i henne. ;Nej 

Du är visst kär i henne, Nej det är jag inte! 
    Han är kör i henne, en massa fnitter bland övriga. Grabben känner sig kränkt och upprörd.
    Detta kan ha gått på i dagar eller väldigt intensivt under en kort tid.

Sedan återupprepas allting igen; Är du kär i henne? Nej det är jag inte.

Jo du är kär i henne. Nej. 

Till slut någonstans ger han upp på vägen och säger det hans kompisar vill höra; så han säger ja, det är jag.

Snabbt kommer kommentaren om "Pussa henen då". Och han gjorde det. BAM! 

Nej, jag tycker inte att barnet är skyldig. Jag tycker att alla de vuxna runt omkring, framför allt föräldrar inte har tagit sitt ansvar i att barnen ska vara snälla mot varandra. 

Mamman bör prata med grabben om att det den gjorde fel. Och det har dom gjort. Pojken har du berättat att han inte varken ville säga det eller göra det. Grabben mår med dåligt. Man har i från vuxet håll låtit det hela bara vara och minst 2 av dom mår dåligt över händelsen. Mobbarna har fått bete sig och får fortfarande sätta sig över grabben. 

hade jag varit grabbens förälder så hade jag bjudit hem hela flickans familj på middag så ni alla kunde prata i lugn och ro. Det skulle lära grabben att det går att bli förlåten, flickan skulle kunna förstå grabben med, samt grabben kan lära sig att förstå ifrån flickans håll med. Föräldrarna tar sitt ansvar och visar att man finns där för båda barnen och att de alltid både kan och ska prata om saker som dom upplever är svåra eller jobbiga med en vuxen. 

Grabben får även en ärlig chans till att be om ursäkt. Och inte göra det när mobbarna står med och fortsätter hånandet samt ut stöttningen..

Sedan kan man prata med skolan och be dom vara lite observanta över de barnen som man upplever mobbar och ställer till det med grupptryck. För de drabbar andra.

Men man ska inte behöva gå i skolan som en 6 åring och må dåligt i månader samt ha blivit felaktigt behandlad och utsatt för en situation som många vuxna knappt klarar av själva ens och de vuxna måste involvera sig mer och både hjälpa och skydda sina barn.

• Anonym (M)
    Anonym (wow) skrev 2024-10-06 17:03:06 följande:

Är du kär i henne? ; Nej det är jag inte.
    Jo, du är kär i henne. ;Nej 

Du är visst kär i henne, Nej det är jag inte! 
    Han är kör i henne, en massa fnitter bland övriga. Grabben känner sig kränkt och upprörd.
    Detta kan ha gått på i dagar eller väldigt intensivt under en kort tid.

Sedan återupprepas allting igen; Är du kär i henne? Nej det är jag inte.

Jo du är kär i henne. Nej. 

Till slut någonstans ger han upp på vägen och säger det hans kompisar vill höra; så han säger ja, det är jag.

Snabbt kommer kommentaren om "Pussa henen då". Och han gjorde det. BAM! 

Nej, jag tycker inte att barnet är skyldig. Jag tycker att alla de vuxna runt omkring, framför allt föräldrar inte har tagit sitt ansvar i att barnen ska vara snälla mot varandra. 

Mamman bör prata med grabben om att det den gjorde fel. Och det har dom gjort. Pojken har du berättat att han inte varken ville säga det eller göra det. Grabben mår med dåligt. Man har i från vuxet håll låtit det hela bara vara och minst 2 av dom mår dåligt över händelsen. Mobbarna har fått bete sig och får fortfarande sätta sig över grabben. 

hade jag varit grabbens förälder så hade jag bjudit hem hela flickans familj på middag så ni alla kunde prata i lugn och ro. Det skulle lära grabben att det går att bli förlåten, flickan skulle kunna förstå grabben med, samt grabben kan lära sig att förstå ifrån flickans håll med. Föräldrarna tar sitt ansvar och visar att man finns där för båda barnen och att de alltid både kan och ska prata om saker som dom upplever är svåra eller jobbiga med en vuxen. 

Grabben får även en ärlig chans till att be om ursäkt. Och inte göra det när mobbarna står med och fortsätter hånandet samt ut stöttningen..

Sedan kan man prata med skolan och be dom vara lite observanta över de barnen som man upplever mobbar och ställer till det med grupptryck. För de drabbar andra.

Men man ska inte behöva gå i skolan som en 6 åring och må dåligt i månader samt ha blivit felaktigt behandlad och utsatt för en situation som många vuxna knappt klarar av själva ens och de vuxna måste involvera sig mer och både hjälpa och skydda sina barn.

Nej TS berättar ingenstans att något av barnen uppmanade honom att pussa henne så det har du hittat på och själv lagt till historien 
  • Anonym (M)

Om det är möjligt så vore det bra om TS kunde skapa tillfällen att prata med de andra barnen var för sig, och få deras sida av historien

• Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-10-06 17:10:14 följande:
    Nej TS berättar ingenstans att något av barnen uppmanade honom att pussa henne så det har du hittat på och själv lagt till historien 
    Nej jag vet inte exakt vad de sa och inte sa så det kan jag inte uttala mig om.

Sen om jag ser det som en "förmildrande omständighet" vet jag inte, det är liksom inte en rättsprocess det handlar om så jag ser det inte riktigt på det sättet.  Det är däremot en del av händelsen och därför kan det vara en förklaring till vad som hände sedan. Dessa två killar har förövrigt varit nedlåtande mot min son vid fler tillfällen och tex retat honom för att han har svårt att uttala vissa ord. Vet inte vad som ligger bakom deras beteende och de kanske mår dåligt av något skäl. Alla inblandade är ju relativt små barn och det blir inte konstruktivt att döma ut någon som elak eller dålig.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-10-07 09:09:52 följande:
    Nej jag vet inte exakt vad de sa och inte sa så det kan jag inte uttala mig om.

Sen om jag ser det som en "förmildrande omständighet" vet jag inte, det är liksom inte en rättsprocess det handlar om så jag ser det inte riktigt på det sättet.  Det är däremot en del av händelsen och därför kan det vara en förklaring till vad som hände sedan. Dessa två killar har förövrigt varit nedlåtande mot min son vid fler tillfällen och tex retat honom för att han har svårt att uttala vissa ord. Vet inte vad som ligger bakom deras beteende och de kanske mår dåligt av något skäl. Alla inblandade är ju relativt små barn och det blir inte konstruktivt att döma ut någon som elak eller dålig.
    Nej det är ingen rättsprocess men du ville ju lära honom just om samtycke och för samtycke så är det inte relevant vad andra retades för innan. En sån ev. inställning måste bort.

Ja om du vet att de behandlade honom illa så är det märkligt att du ville riskera att låta honom umgås med de ensamma. Det är ju bäddat för nya problem och nu har detta inträffat.
  • Anonym (Mamma)

Jag ville nog mest ha input kring hela situationen, så jag håller inte med dig om att det inte är relevant. Sedan betyder det inte att min sons beteende ska nonchaleras eller att jag tycker att det är okej. Därav bad jag om råd och har pratat med honom om detta två gånger. 

Det är svårt för mig att styra vilka han umgås med när han är ute och i skolan... Det var inte så att vi hade bjudit hem dessa killar eller liknande.

• Anonym (Mamma)

Jag kommer inte prata med barnen var för sig, känner dem inte direkt. Frågade sonen vad han skulle säga om jag pratade med flickans mamma och eventuellt bjöd hem henne, det ville han absolut inte. Vet inte om det känns schysst att göra det mot hans vilja.

• Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-10-07 12:14:23 följande:

Jag ville nog mest ha input kring hela situationen, så jag håller inte med dig om att det inte är relevant. Sedan betyder det inte att min sons beteende ska nonchaleras eller att jag tycker att det är okej. Därav bad jag om råd och har pratat med honom om detta två gånger. 

Det är svårt för mig att styra vilka han umgås med när han är ute och i skolan... Det var inte så att vi hade bjudit hem dessa killar eller liknande.

Då borde du ha försökt ta tag i mobbing-situationen så fort du kände till den. Prata med skolan eller de andra föräldrarna. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-10-07 12:17:07 följande:

Jag kommer inte prata med barnen var för sig, känner dem inte direkt. Frågade sonen vad han skulle säga om jag pratade med flickans mamma och eventuellt bjöd hem henne, det ville han absolut inte. Vet inte om det känns schysst att göra det mot hans vilja.

Det kan ju vara för att han förstår att tjejen kommer inte bekräfta hans historia. Det låter ärligt talat märkligt att en 6-årig kille skulle vilja pussa på en tjej han inte anser ha är kär i. Däremot mindre märkligt att man i den åldern hittar på en lögn för att försöka skylla ifrån sig när man förstår att man gjort fel. Överväg den tanken
Svar på tråden Prata om samtycke med ett granska litet barn