• Anonym (Mirena)

Viktuppgång av Mirena hormonspira?

Hej
    är det någon som har upplevt att ni gått upp i vikt av mirena hormonspiral? satte in spiralen för 4,5 år sedan och sedan dess har jag gått upp ca 7-8 kg. Jag hade kanske inte reagerat så mycket på det om det inte varit så att jag hela livet har kunnat äta hur mycket som helst utan att gå upp ett enda kilo. efter senaste graviditeten fick jag verkligen kämpa med att komma upp till normal vikt då jag rasade i vikt av amningen. Jag tränar och rör på mig flera ggr i veckan, äter vegetariskt och fettsnålt, äter sällan godis och dricker ingen alkohol. Jag borde inte öka i vikt så som jag gör. Funderar därför på om det bero på spiralen. Någon som känner igen sig? Tips på vad man kan anv för preventivmedel istället? testat p-piller i ungdomen men mådde inte bra psykiskt av det. Kanske fungerar mellanpiller bättre för en kvinna 40+

?

• Svar på tråden Viktuppgång av Mirena hormonspira?
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Mirena) skrev 2024-10-10 16:47:42 följande:

Okej det var nytt för mig att man kunde ha den i 8 år, min Gyn sa att den skulle bytas efter 5 år. jag har också fått sparsamma blödningar då och då nu efter 4,5 år och har tänkt att det beror på att den snart ska ut. 

något mer jag också märkt av senaste tiden är att jag fått mer pms, kanske också beror på spiralen..? 

jag vantrivs så fruktansvärt med min kropp med mina extra kilon och de verkar helt omöjliga att få bort. 

känner mig konstant svullen i magen och vissa perioder känns det som om jag samlar på mig vätska i benen och händerna. Har inte kunnat anv mina ringar på hela sommaren. 

nä Kanske är det dags att ta ut den och testa något annat och se om man går ner de där kilona och mår lite bättre 

Jag har inte haft någon pms sedan jag satte in spiralen, men sedan jag fick lite mer mensliknande blödningar för några månader sedan så kom även den där dippen innan, kan inte vara något annat än pms, för det går över direkt när blödningen kommer.

Jag vantrivs också med min kropp, hatar att se mig själv på bilder, där ser jag så mycket större ut än vad jag uppfattar mig själv som i verkligheten, vet inte vilket som stämmer?
    Jag väger iaf alldeles för mycket!

Jag ringde faktiskt och bokade en tid imorse, ska ta ut spiralen nästa vecka. 
    Måste till kvinnokliniken för trådarna har gett sig av, hoppas att det går lätt att ta ut den!
  • Anonym (Mirena)
    Anonym (Meja) skrev 2024-10-10 22:43:49 följande:

Jag har gått upp 5 kg på 5 år :-/ ska ta ut min snart.

Fy så trist!
  • Anonym (Mirena)
    Anonym (Elsa) skrev 2024-10-11 00:12:09 följande:
    Jag har inte haft någon pms sedan jag satte in spiralen, men sedan jag fick lite mer mensliknande blödningar för några månader sedan så kom även den där dippen innan, kan inte vara något annat än pms, för det går över direkt när blödningen kommer.

Jag vantrivs också med min kropp, hatar att se mig själv på bilder, där ser jag så mycket större ut än vad jag uppfattar mig själv som i verkligheten, vet inte vilket som stämmer?

Måste till kvinnokliniken för trådarna har gett sig av, hoppas att det går lätt att ta ut den!

Jag har plockat ut en spiral tidigare där trådarna var borta, gick hur bra som helst. Denna gången är mina trådar klippa korta för att min man kände av dom vid sex.. lite orolig för hur det ska gå att ta ut den denna gång, man har ju tendens att oroa sig i onödan så hoppas att det går lika bra denna gång. 

• Anonym (Mirena)
    Anonym (Elsa) skrev 2024-10-11 00:12:09 följande:

Hur gick det att ta ut spiralen? 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Mirena) skrev 2024-10-22 08:58:12 följande:
    Hur gick det att ta ut spiralen? 
    Hej och ursäkta sent svar! Har inte varit inne här på länge.

Själva uttagandet gick jättebra!  Jag hann knappt reagera. Däremot var det en jäkla procedur innan, först  diskussion med läkaren ( en distriktsläkare på kvinnokliniken) och sen höll han på och grejade och kollade, till sist fick han gå och hämta en gynekolog,  då gick det på ett kick!

Har inte fått någon riktig mens än, blödde lite en vecka ungefär efter uttagandet och senaste 2 veckorna har jag lite blodflytningar.  

Äger ingen våg men känner mig tajtare i kroppen och vissa byxor börja kännas lite lösare. Vet inte om det är inbillning för inte kan jag gå ner i vikt bara så där?
    Har inte ändrat något i min kost eller motion.
  • Anonym (Mirena)
    Anonym (Elsa) skrev 2024-11-21 22:40:21 följande:
    Hej och ursäkta sent svar! Har inte varit inne här på länge.

Själva uttagandet gick jättebra!  Jag hann knappt reagera. Däremot var det en jäkla procedur innan, först  diskussion med läkaren ( en distriktsläkare på kvinnokliniken) och sen höll han på och grejade och kollade, till sist fick han gå och hämta en gynekolog,  då gick det på ett kick!

Har inte fått någon riktig mens än, blödde lite en vecka ungefär efter uttagandet och senaste 2 veckorna har jag lite blodflytningar.  

Äger ingen våg men känner mig tajtare i kroppen och vissa byxor börja kännas lite lösare. Vet inte om det är inbillning för inte kan jag gå ner i vikt bara så där?
    Har inte ändrat något i min kost eller motion.
    Vad skönt att det gick bra att få ut spiralen!  Jag har nu också tagit ut min spiral. börjat med mellanpillret slinda istället och jag har gått ner 2 kg på 4v. Känner mig inte alls lika svullen längre. Så någon mer hormonspira blir det inte. Däremot fungerar väl mellanpillerna sådär, har i Princip haft mens i 4 v nu med undantag för några blödningsfria dagar här och där. Hoppas att det stabiliserar sig så småningom. 
  • Anonym (Elsa)

En liten uppdatering hur det går, om någon skulle vara intresserad! Skrattande

Har haft mens 2 gånger med 27 dagars mellanrum ( min normala cykel är 27-28 dagar) båda gångerna blödde jag lite i ca 4 dagar. 
    1 vecka efter sista mensen började jag blöda igen, denna gången mer, men inte så mycket som vanligt ( jag har som sagt väldigt kraftig blödning därav satte vi in spiralen). På dag 6 kom syndafloden, fyllde bindan och jag blödde igenom. Idag är jag på dag 7, blöder fortfarande, inte mycket men inte heller lite. Svårt att uppskatta mängd. 
    Antar att det bara är att avvakta. Har aldrig blött så här länge, brukar vanligtvis blöda 4-5 dagar. 
    Är det hormonerna som försvinner och kroppen som återställer sig eller vad? 

Har inte vägt mig, äger ingen våg, men har gått ihop ca 6 cm i midjan och 5 cm runt rumpan. Känner mig tajtare i kroppen. 

• Anonym (Elsa)
    Anonym (Mirena) skrev 2024-11-22 08:34:59 följande:
    Vad skönt att det gick bra att få ut spiralen!  Jag har nu också tagit ut min spiral. börjat med mellanpillret slinda istället och jag har gått ner 2 kg på 4v. Känner mig inte alls lika svullen längre. Så någon mer hormonspira blir det inte. Däremot fungerar väl mellanpillerna sådär, har i Princip haft mens i 4 v nu med undantag för några blödningsfria dagar här och där. Hoppas att det stabiliserar sig så småningom. 
    Hur går det för dig?
  • Anonym (Elsa)

Tänkte jag uppdaterar lite hur det går för mig, om någon nån gång hittar hit med liknande problem.

Om vi fortsätter där jag var i sista inlägget... jag blödde totalt 18 dagar då. En vecka efter att jag slutade blöda så var jag till kvinnokliniken. Vet inte om jag har skrivit det innan men jag har ett myom, innan jag satte in spiralen va det strax under 1 cm och nu 6+ cm, och det växer!
    2 veckor efter sista blödningen började jag blöda igen, denna gången mer. Och det är här vi är nu, på blödningsdag 27. Har fått läkemedel för att minska blödningen, vilket har hjälpt med slutar inte blöda.... väntar på operation för att ta bort myomet och sterilisera mig, pga storleken på myomet blir det bukoperstion.

Vägde mig förra veckan, vågen visade 8 kg ner!! Så visst fan är det hormonspiralen som gjorde att jag gick upp och inte lyckades gå ner med den kvar.

• Bonusmamman83

Hej!

Hade samma hormonspiral, gick upp 5 kilo och mådde psykiskt dåligt, fick migrän.

bytte till mellanpiller och mådde kanon, slinda. Fick ge det några månader innan det stabiliserade sig Med blödningar. 

• Anonym (josåatte)

Det där är ju som upplagt för att gå upp i vikt, dels få i sig hormoner som inte är naturliga för kroppen, sen svälta kroppen med vegetariskt och fettsnålt. Kroppen försöker ju desperat behålla allt fett den bara kan. Börja ät kött och fett ska du se att kilona släpper :)

Svar på tråden Viktuppgång av Mirena hormonspira?